David Dellagi: THE CARNIVAL
8 apr 201723 apr 2017

Den aktuelle anledning er en dominerende trend i samtidskunsten, nemlig genbrugen af malemåder og motiver hentet fra den klassiske modernismes koryfæer, såsom Matisse og Picasso. Dellagi kaster sig over denne trends omfavnelse af det almene, det verdslige og det kunsthistorisk kanoniserede og dens implicitte afvisning af det esoteriske, det utilpassede og det perifære. Han går tilbage til kilden og giver et anderledes bud på den fri afbenyttelse af den klassiske modernisme; i en serie store malerier sammenføjes marionetfigurer, dyrekadavere, klovne, infantile figurer, samt forskellige stilgreb, med Matisses kompositioner.

Pressefoto

Kunstneres overgreb på andre kunstneres ikoniserede kunstværker er ikke uden fortilfælde, jævnfør Duchamps påmaling af et overskæg på en reproduktion af Da Vincis Mona Lisa, i værket L.H.O.O.Q. (1919). I nærværende tilfælde synes “overgrebet” dog at åbne op for anderledes multifaceterede fortællinger og der er derfor snarere tale om en fusion af forskelligartede sensibiliteter og æstetiske standpunkter. Inde i Matisses værker har Dellagi placeret kinesiske æsker af fiktioner og visuelle referencer, der alle peger i retning af det forunderlige, poesien i det sære og i det esoteriskes vildveje, ganske givet som et kontrapunkt til Matisses forholdsvis prosaiske motiver – hverdag i atelieret, frugtfade, nøgenmodeller, osv.

Den korte cut-out animationsfilm Madisse benytter Matisses farvemættede univers som baggrund for en gådefuld krimi, til tider infantil slapstick-komedie, snart science fiction fortælling – med handlingstråde, der af uforklarlige grunde afbrydes og samles op igen. Det særegne møde mellem Matisses ornamentale fladestil og det karnevalistiske springer ud i fuldt flor i de figurer og objekter – skåret ud i mdf-træ og bemalet – der spreder sig ud over gulvet i kapellets midtskib. De skaber associationer til både teaterkulisser og en karnevalsprocession, såvel som til collage-elementer løsrevet fra deres baggrund. Således sigter udstillingens sammenstillinger af højst forskellige visuelle udtryk på at anspore beskueren til at reflektere over muligheden af æstetisk transformation i forhold til vanetænkning og smag.

Jeppe Kruse er kurator for udstillingen, som er støttet af Kulturpuljen Roskilde.

David Dellagi (f. 1970, København) beskæftiger sig med maleri, skulptur, collage og film. Han har udstillet bredt i ind- og udland, på bl.a. Museum Krydsfeldt Skive, Rønnebæksholm, Kunstbygningen i Vrå, Kunsthal Charlottenborg, Marie Kirkegaard Gallery, Galleri Christoffer Egelund, Danske Grafikeres Hus samt i New York, London, Los Angeles, Stockholm og Mexico City.

Kilde: KIKshh

KIKshh (Kunst i Kapellet i Sct. Hans Have)

Bistrup Allé 40
4000 Roskilde

Lør-søn 13-17

David Dellagi: THE CARNIVAL
8 apr 201723 apr 2017
Kurator

Del

'David Dellagi: THE CARNIVAL'

Facebook