Adam Saks: Setting Sail in a Teardrop of Fear and Desire
22 jan 20166 mar 2016

Adam Saks er en af landets dygtigste og mest internationalt anerkendte kunstmalere. Han har tidligere udstillet solo på prominente museer og udstillingssteder i ind- og udland, men vi kan nu med stolthed åbne dørene til hans hidtil største maleri-udstilling i Danmark. Alle værker er nye og lavet specifikt til Kunsthal NORD og samtidig er et af værkerne hans største maleri nogensinde.Læs mere

Info

Kunsthal NORD

Kjellerups Torv 5, 2. sal
9000 Aalborg

Tir-søn 11-17, ons 11-19

Gratis entré

Kontakt

+45 99824125

Adam Saks: Setting Sail in a Teardrop of Fear and Desire
22 jan 20166 mar 2016
Adam Saks: Setting Sail in a Teardrop of Fear and Desire
22 jan 20166 mar 2016

Udstillingen Setting sail in a teardrop of fear and desire er planlagt som en malerisk total manifestation, og til trods for at Adam Saks bor og arbejder i Berlin, vil han opholde sig i Aalborg i over ti dage for at installere sin udstilling og skabe sine stedspecifikke vægmalerier i kunsthallen.

“Kunsthal Nord er som en åben platform med højt til loftet og det giver mig en enestående mulighed for at skabe storformater og kaste mig ud i kunstneriske eksperimenter, som for eksempel at lave vægmalerier”, siger Adam Saks.

Adam Saks: We are the Night, 2015. Foto: Lepkowski Studios
Adam Saks: We are the Night, 2015. Foto: Lepkowski Studios

Tatoverede kroppe og opiumståger
Adam Saks arbejder i spændet mellem figuration og abstraktion og oftest med en flertydig forståelsesramme. Han benytter en særlig form for motiv- og billedsampling, hvor han ved at løsrive billedelementer fra deres oprindelige kontekst og genindsætte dem i forskellige konstellationer, skaber en række nye fortællinger.

Tidligere har Adam Saks hentet sine billedelementer fra både høj- og lavkulturen, og har oftest været inspireret af menneskets overskridelse af mentale grænser – det være sig opiumshulens dæmoni eller den tatoverede krop, der med billeder under huden vidner om levet liv og eksistentielle grundvilkår.

Især har han fundet inspiration i de tatoveringer, som har prydet de franske straffefangers og fremmedlegionæres kroppe og dermed har hans dramatiske og melankolske malerier været fyldt med billeder af sømænd, lette kvinder, voldsomme dyr, dødningehoveder og øde, disharmoniske landskaber.

Frie kvinder og kærlighed
Inspirationen til flere af de nye værker, som udstillingen vil blive bygget op omkring, har Adam Saks dog hverken hentet i opiumståger eller kropsbilleder, men i det utopiske Monte Veritá – Sandhedens Bjerg. Her startede en gruppe unge pionerer i begyndelsen af 1900-tallet verdens første alternative samfund, hvor man kæmpede for kooperative systemer, kvinders frigørelse, nye opdragelsesformer, fri kærlighed og ønsket om sammensmeltning af sjæl, ånd og krop.

Men særligt idéen om menneskets frie udfoldelse, fremstod også som en uopnåelig social utopi, da fælleskabet ikke kunne bære det enkelte individs higen efter personlig frigørelse.

“Det murale maleri mimer ofte propagandaens og grafittiens direkte budskaber og signalerer en ligefremhed, som vil passe perfekt til den valgte tematik og til udstillingstedets råhed og industrielle fortid”, siger Adam Saks.

Enkelte steder i udstillingen vil oliemalerierne blive integreret i vægmalerierne og fungere som ”øer” af malerisk intensitet i forhold til det mere fladeorienterede vægmaleri. Vi vil også vise en håndfuld store montrer, med kataloger, inspirationsmateriale, keramik, bøger, skitser – et tværsnit af Adam Saks’ kunstneriske praksis. På den måde vil udstillingen, fremstå som et ”Gesamtkunstwerk”, der breder sig langt ud i Kunsthal NORD og i tæt dialog med betragteren.

Kilde: Kunsthal NORD