Zombie Western med bid på Århus Kunstbygning

Zombie Western med bid på Århus Kunstbygning

Shezad Dawood, still fra filmen Feature (beskåret), Foto: Jens Møller Sørensen.

Billedserie

Udstilling

Intensive Surfaces

26 jun 2010 15 aug 2010

Shezad Dawood

Kunsthal Aarhus
Se kort og tider

Under titlen Intensive Surfaces udstiller engelske Shezad Dawood fire installatoriske værker. Det bedste af dem kræver, at man tilbringer 55 minutter på en halmballe - men tiden er godt givet ud.

Når du kommer indenfor så drej til venstre. Det er her, det sker, så det er her, du skal ligge din energi. Bag et tungt mørklægningsgardin venter en biograf indrettet i ‘western style’ med stemningssættende galge,

Stemningsættende western rekvisitter, Foto: Jens Møller Sørensen.
Stemningsættende western rekvisitter, Foto: Jens Møller Sørensen.
halmballe-sæder og et lærred indrammet af stereotyp og kulisseagtig western arkitektur.

Det lyder måske som en kischet temafest, men Shezad Dawood formår at sammensætte lag på lag af stereotyp og identitetsmættet symbolik til en ny og kunstnerisk interessant helhed.

En blå mand, et æsel og fire SM homoer
I ‘biografen’ vises den 55 minutter lange film Feature. I grove træk blander filmen to genrer fra amerikansk populærkultur; western- og zombiefilmen.

Som sit udgangspunkt tangerer filmen konstant kitsch, kliche og dårlig smag, men med raffinerede sammenstillinger og twists skaber Feature sit eget syrede metaunivers.

En blå Billy the Krishna (spillet af Dawood selv), ridende på et æsel og trukket af SM homoer, fusionerer i en enkelt scene et hav af stereotype symboler og stiller dem derved på spidsen.

Den typisk maskuline, lovløse cowboy, trækkes afsted af SM klædte mænd, som fordomsfuldt kan tolkes som homoseksuelle og anti-maskuline. Mens æslet giver et religiøst sammenstød mellem den hiduistisk bemalede rytter og fortællingen om Kristus, der Palmesøndag red ind i Jerusalem på æselryg.

Shezad Dawood, Installationsview fra værket Feature, Foto: Jens Møller Sørensen.
Shezad Dawood, Installationsview fra værket Feature, Foto: Jens Møller Sørensen.

From dusk till dawn
I bedste Quentin Tarantino stil lader Dawood pludselig sin ‘meta western’ invadere af zombier, der mæsker sig i blod og indvolde. Billy the Krishna redder dog dagen og kan drage afsted i solnedgangen med ‘the girl’, som i Daewoods univers er en operasyngende valkyrie.

Har man intet kendskab til amerikansk populærkultur, western og zombie genrerne, og amerikansk nationalidentitets-symbolik, går der helt sikkert en del tabt.
Men Feature fortjener mere end de i gennemsnit 3 minutters opmærksomhed, som den fik fra de andre besøgende den dag.

Når referencerammen kommer til kort
Drejer man i stedet til højre, når man ankommer til Århus Kunstbygning,

Shezad Dawood, Installationsview fra værket, The Hidden City, 2010,  Foto: Jens Møller Sørensen.
Shezad Dawood, Installationsview fra værket, The Hidden City, 2010, Foto: Jens Møller Sørensen.
mødes man af værket The Hidden City, som via en glasmontre med en udstoppet kat, en diasprojektion og en video trækker referencer til Mikhail Bulgakovs roman Mesteren og Margarita.

Installationen ramler lige ind i min dårlige samvittighed. Romanen står derhjemme på hylden – ulæst. Jeg kigger og lytter, men fatter ærlig talt ikke en meter.


Fra kunsthal til museum

I næste installation, Sister Kalis Soul Temple, clasher indisk religiøs symbolik, med Hollywood symbolik og kunstnerisk subkultur. Værket har sin oprindelse i en udstilling fra 2005, hvor den fungerede som DJ-setting under åbningen.

Shezad Dawood, Installationsview fra værket, Sister Kalis Soul Temple, 2005,  Foto: Jens Møller Sørensen.
Shezad Dawood, Installationsview fra værket, Sister Kalis Soul Temple, 2005, Foto: Jens Møller Sørensen.
Den ubemandede DJ pult midt i rummet dræner installationen for nerve, og man får den lidt støvede fornemmelse af et udstoppet, dødt, kunstværk fremvist på museum, fremfor oplevelse af kunsten – nu!

Happy ending
I Kunstbygningens rotunde kan man slutte besøget af med værket

Shezad Dawood, Installationsview fra værket, The Wasteland, foto: Anne Mette Thomsen
Shezad Dawood, Installationsview fra værket, The Wasteland, foto: Anne Mette Thomsen
Wasteland, der tematisk lægger sig op af Feature-filmens western symbolik. Her er ikke samme mængde ‘bid’, men tre “kunstværker” (og citationstegnene skal tages bogstaveligt) malet af pakistanske kulissemalere, der fremviser typiske westernscener i dårlig imiteret nationalromantisk stil, får igen interessen til at stige.

Shezad Dawood, The Great Outdoors II, 2008, foto: Anne Mette Thomsen
Shezad Dawood, The Great Outdoors II, 2008, foto: Anne Mette Thomsen
Shezad Dawood, The Great Outdoors I, 2008, foto: Anne Mette Thomsen
Shezad Dawood, The Great Outdoors I, 2008, foto: Anne Mette Thomsen

National selviscenesættelse sidestilles med hollywood kulissens tynde fernis – et glansbillede produceret med billig arbejdskraft og tilmed importeret.

Århus kunstbygning holder ikke ferie
I en sommertid hvor mange kulturinstitutioner går på lavt blus og afventer de ferierendes hjemkomst, har Århus Kunstbygning en absolut seværdig udstilling på programmet. Men gå nu ikke forgæves for de åbner først kl. 12!

Shezad Dawood (f. 1974) er uddannet fra Royal Collage of Art i London, men har rødder i Indien og Pakistan. Dawood arbejder med undersøgelser af kulturel og national identitet og udstillingen er hans første i Danmark.

Billedserie

Udstilling

Intensive Surfaces

26 jun 2010 15 aug 2010

Shezad Dawood

Kunsthal Aarhus
Se kort og tider

Del artiklen

'Zombie Western med bid på Århus Kunstbygning'

Facebook