Ugens kunstner – Peter Bonde

Ugens kunstner – Peter Bonde

Peter Bonde: New Society (udsnit), Oil on mirror foil, 160 X 160 cm, 2010. Foto: Anders Sune Berg

Billedserie

Udstilling

Six Sculptures and Forty-Seven Drawings

4 okt 2013 9 nov 2013

Marie Kirkegaard Gallery
Se kort og tider

Omdrejningspunktet for Peter Bonde har igennem de sidste 3 årtier været konstante undersøgelser af maleriets muligheder her og nu – også som en udvidet genre, der sagtens kan bestå af alle mulige andre medier og materialer. Bonde er aktuel med udstilling i SOD Gallery.

Peter Bonde. Foto: Peter Bonde
Peter Bonde. Foto: Peter Bonde
Hos Peter Bonde er det maleriet og dets udtrykspotentiale, der står i centrum.

Selvom han gennem de sidste tre årtier har arbejdet med alt fra racerbiler til affald, har han aldrig forladt maleriet, men bevaret en nysgerrig eksperimenterende holdning til mediet, hvor han konstant afprøver ”stilarter” og finder på nye måder at udvide maleriets felt.

Peter Bonde begyndte allerede under sin akademitid i de tidlige 1980’ere at udstille hyppigt sammen med gruppen, der efter tysk forbillede fik navnet De Nye Vilde. Han deltog blandt andet på den skelsættende generationsudstilling Kniven på Hovedet i 1982, der blev det nationale gennembrud for en figurativ kunst, der ironisk mimer ekspressivt maleri og ustandseligt skifter stil.

Hans internationale gennembrud kom for alvor, da han i 1999 præsenterede multi-medie installationen Snowball, som han skabte i fællesskab med den amerikanske kunstner Jason Rhoades til den danske pavillion på den 48. Venedig Biennale.

Snowball er en øredøvende totalinstallation bestående af racerbiler, TV skærme med filmoptagelser fra bilspil, billeder, malerier, bildæk, sponsor bannere, klistermærker og tusindvis af andre elementer og objekter fra racerbanemiljøet. Installationen var fra start af tiltænkt som work-in-progress: som en rullende snebold, der øger sin styrke og intensitet kontinuerligt som nye mennesker og elementer føjes til og bidrager til projektet.

 HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL)  Kunsthalle Gôppingen,DE,2003.
HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL) Kunsthalle Gôppingen,DE,2003.

Efter den første præsentation på Venedig Biennalen, rullede Snowball videre til Statens Museum for Kunst og senere til Kunsthalle Göppingen i Tyskland. Og hver gang blev projektet vist i nye former med nye tilføjelser. Senest  desværre også med nye udeladelser som en Half Snowball i Andersens Contemporary 2010, idet Jason Rhoades døde pludseligt i 2006, og Bonde derfor nu står alene med fortsættelsen af den rullende snebold.

Modificeringer

Et særligt karakteristisk greb for Bonde er hans ”modificerede billeder”, som han selv kalder dem. De består af fotografiske motiver printet med ink-jet på lærred, som han maler videre på og i nogle tilfælde overmaler næsten fuldstændig med sine energiske, utvungne penselstrøg. De printede billedfragmenter stammer eksempelvis fra snapshots af venner og kolleger eller fra diverse udstillingsplakater og katalogforsider. På denne vis former Bonde ofte i sine billeder en slags dialog med eller parafrase over sine kunstneriske forbilleder, som åbenhjertigt lægges frem i et gestikulerende malerisk spil.

 U.T.(TIME CAPSULE) , Mixed media, 400 X 1200 cm, 2006. Foto:Anders Sune Berg
U.T.(TIME CAPSULE) , Mixed media, 400 X 1200 cm, 2006. Foto:Anders Sune Berg

I sin udstilling HI BOB! på Arken i efteråret 2006 havde Bonde blandt andet skabt 6 gigantiske malerier, der hver målte 4,5 x 12 meter. Malerierne rummede som Bondes modificerede billeder en vrimmel af motiviske fragmenter i flabede overdimensionerede projektioner.

Installation view   HI BOB  ARKEN 2006. Foto: Anders Sune Berg
Installation view HI BOB ARKEN 2006. Foto: Anders Sune Berg

HI BOB!
tog – som Arkens kurator Dorthe Ruggaard Jørgensen formulerede det – ”pulsen” på Bondes undersøgelser af maleriets muligheder som en udvidet genre. Og man kunne eksempelvis finde en 42” plasmaskærm på hver af de store lærreder, der som en integreret del medvirkede til at gøre de store billedflader levende, hvormed man pludselig oplevede maleriet med stemmer, lyd og bevægelse.

Peter Bondes insisterende eksperimenter med maleriets potentialer har udmøntet sig i alt fra brugen af forgængelige materialer, assemblage, collage, modificerede og levende billeder til totalinstallationer og skulpturelle ophobninger. I de seneste år har hans malerier til sammenligning været præget af en næsten spartansk brug udelukkende af olie. Men eksperimentet og udvidelsen af maleriet er stadig lige central, da Bonde nu har erstattet det traditionelle lærred med en speciel, ultra reflekterende spejlfolie.

Peter Bonde, Installation view fra  Six Sculptures and Forty-Seven Drawings , 2013,  SOD Gallery. Foto: Marie Kirkegaard
Peter Bonde, Installation view fra Six Sculptures and Forty-Seven Drawings , 2013, SOD Gallery. Foto: Marie Kirkegaard

Six Sculptures and Forty-Seven Drawings
I hans aktuelle udstilling Six Sculptures and Forty-Seven Drawings i SOD Gallery finder vi blandt andet disse abstrakte spontane malerier på spejlfolie. Her er malerierne nu imidlertid pillet ned fra væggene og placeret på en stålkonstruktion, så de opleves som skulpturelle objekter i rummet.

Dimensionerne af dette greb er mange. Én er, at Bondes maleriske farveflader nu er i konstant udveksling med den spejlende folie, som inkorporerer både beskuer og det omgivende rum. En anden er, at folien synes at dematerialisere sig selv, hvormed malerfladen  – flydende vægtløst i rummet –  står som det eneste tilbageværende og således understreger Bondes konsekvente insisteren på maleriet – præcis som maleri.

Portfolio

Peter Bonde, Installation view fra  Six Sculptures and Forty-Seven Drawings , 2013, SOD Gallery. Foto: Marie Kirkegaard
Peter Bonde, Installation view fra Six Sculptures and Forty-Seven Drawings , 2013, SOD Gallery. Foto: Marie Kirkegaard

 Bibliotek (Richard Prince)  60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Bibliotek (Richard Prince) 60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg

 Bibliotek(Jonathan Meese)  60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Bibliotek(Jonathan Meese) 60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg

 Bibliotek (Paul McCarthy)  60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Bibliotek (Paul McCarthy) 60 X 50 cm, 2012. Foto: Anders Sune Berg

 53 , spray paint on mirror foil, 100 X 80 cm, 2011. Foto: Anders Sune Berg
53 , spray paint on mirror foil, 100 X 80 cm, 2011. Foto: Anders Sune Berg

 I CAN´T GO HOME , Oil on mirror foil,160 X 140 cm, 2011. Foto: Anders Sune Berg
I CAN´T GO HOME , Oil on mirror foil,160 X 140 cm, 2011. Foto: Anders Sune Berg

 In LA on the way to CPH , Oil on mirror foil, 200 X 160 cm, 2010. Foto: Anders Sune Berg
In LA on the way to CPH , Oil on mirror foil, 200 X 160 cm, 2010. Foto: Anders Sune Berg

 PARTY(Venedig)  Mixed media, 200 X 240 cm, 2010. Foto: Anders Sune Berg
PARTY(Venedig) Mixed media, 200 X 240 cm, 2010. Foto: Anders Sune Berg

 UT(Henrys place)  Oil on mirror foil, 200 X 160, 2010. Foto: Anders Sune Berg
UT(Henrys place) Oil on mirror foil, 200 X 160, 2010. Foto: Anders Sune Berg

 UT(rainbow of colors)  Oil onmirror foil, 200 X 160, 2010. Foto: Anders Sune Berg
UT(rainbow of colors) Oil onmirror foil, 200 X 160, 2010. Foto: Anders Sune Berg

 I KNOW NO WORK AS MY WORK PISSING IN POOLS SHITTING IN CANS , Oil on canvas 100 X 80 cm 2009. Foto: Anders Sune Berg
I KNOW NO WORK AS MY WORK PISSING IN POOLS SHITTING IN CANS , Oil on canvas 100 X 80 cm 2009. Foto: Anders Sune Berg

 PROP (SONY VX 1000)  Mixed media, 130 X 115 cm, 2009. Foto: Anders Sune Berg
PROP (SONY VX 1000) Mixed media, 130 X 115 cm, 2009. Foto: Anders Sune Berg

 SODA  Oil on inkjet, 220 X 320 cm, 2008. Foto: Anders Sune Berg
SODA Oil on inkjet, 220 X 320 cm, 2008. Foto: Anders Sune Berg

 U.T. 240 X 200 mixed media on canvas, 2007. Foto: Anders Sune Berg
U.T. 240 X 200 mixed media on canvas, 2007. Foto: Anders Sune Berg

Installation view  HI BOB  ARKEN 2006. Foto: Anders Sune Berg
Installation view HI BOB ARKEN 2006. Foto: Anders Sune Berg

 PETER´S COLLECTION NR 2  Mixed media, 200 X 240 cm, 2004. Fotot: Anders Sune Berg
PETER´S COLLECTION NR 2 Mixed media, 200 X 240 cm, 2004. Fotot: Anders Sune Berg

 HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL)  Kunsthalle Gôppingen,DE,2003..
HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL) Kunsthalle Gôppingen,DE,2003..

 HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL) Kunsthalle Gôppingen,DE,2003...
HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL) Kunsthalle Gôppingen,DE,2003…

 HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL)  Kunsthalle Gôppingen,DE,2003.....
HEADLESS TOUR (HALF SNOWBALL) Kunsthalle Gôppingen,DE,2003…..

 WE SHOULD HAVE SECURITY GUARDS HERE, CONSTANTLY , Oil on canvas,240 X 200 cm, 1999. Foto: Anders Sune Berg
WE SHOULD HAVE SECURITY GUARDS HERE, CONSTANTLY , Oil on canvas,240 X 200 cm, 1999. Foto: Anders Sune Berg

Fakta
Peter Bonde (f. 1958) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1982, hvor han fra 1996 til 2005 var Professor ved Malerskolen.

Han repræsenterede Danmark ved Venedig Biennalen i 1999 (med Jason Rhoades).

Siden 1980’erne har Bonde deltaget i adskillige solo- og gruppeudstillinger både i Danmark og udlandet, og han er repræsenteret på alle større danske kunstmuseer inklusiv Statens Museum for Kunst, ARoS, Trapholt og Kunsten.

Billedserie

Udstilling

Six Sculptures and Forty-Seven Drawings

4 okt 2013 9 nov 2013

Marie Kirkegaard Gallery
Se kort og tider

Del artiklen

'Ugens kunstner - Peter Bonde'

Facebook