Ugens kunstner – Matilde Duus

Ugens kunstner – Matilde Duus

Matilde Duus: Vinduet i brystet, 2016. Installationsview. Kobber, plastik, mundblæste glaskugler, silke, sytråd. Skt. Hans Have, Roskilde. Foto: Nils Elvebakk Skalegård

Billedserie

I Matilde Duus’ værker indfanges immaterielle størrelser som tid, lys og foranderlighed i fysiske materialer som glas og papir. Hendes værker tager ofte udgangspunkt i et todimensionelt format, men gennem arbejdet med materialernes transparens og skygger udfoldes en tredje, skulpturel dimension.

Hvordan Matilde Duus udfolder det todimensionale skulpturelt kan erfares i installationen Folded Space Time. Her udforskede hun passager i lys, tid og rum. Over en tre måneder lang periode var værket udstillet i et gennemgangsrum med tre ind- og udgange. Pergamentstynde papirflader hang fra metalkonstruktioner, tilpasset rummets dimensioner. Lamperne blev fjernet så ingen kunstige lyskilder forstyrrede vinduernes naturlige lys. Beskuerens bevægelser fik papiret til at ånde med rummet, og placeringen i forhold til lysindfald lod tidens gang gulne papiret og tegne sig ind i værket.

Matilde Duus, Instanbul, 2016. Foto: Nils Elvebakk Skalegård

Et af Matilde Duus’ seneste værker, Ny begyndelse, er et væghængt glas i jernramme installeret i en 90 graders vinkel på væggen, så beskueren kan se gennem glasset. Motivet herpå er frembragt ved glasætsninger. Overfladen matteres, og motivet kommer til syne der, hvor glasset er transparent, og synet har fri passage. Et organisk motiv af faldende blade er præget forskudt på begge sider af rammens glas. Forskydningen og lysets skift får motivet til at vibrere for øjet og forstærker oplevelsen af bevægelse. På den måde er motivet aldrig statisk, men ændres flydende, i flux, som Heraklits flod, der aldrig er den samme. Bladenes bevægelse, i fald, bærer i sig fortællingen om forfald og død, men også om liv – en ny begyndelse.

Matilde Duus: Ny begyndelse, 2017, og Man må risikere at gå lidt i stykker, 2017. Glasætsning, jern, 115x80x3 cm. Foto: Matilde Duus

I sin bearbejdning af glasset trækker kunstneren på et fælles tankegods så gammelt som materialet selv. Når vi f.eks. taler om, at noget er “klart som glas” eller om ”øjet som et vindue til sjælen”, figurerer glasset og vinduet som metaforer for de mere sjælelige aspekter af livet. Glasset i Matilde Duus’ værker får herved en dobbeltfunktion. Dels som et fysisk materiale med særlige kvaliteter og potentialer og dels som en metafysisk størrelse – et vindue ind til en anden, åndelig og mytisk verden.

Matilde Duus: Forsinkelser i glas, 2016. Keramiske print brændt på glas, jern. UDEN TITEL16, Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk

I værkerne Forsinkelser i glas og Vinduet i brystet arbejder Matilde Duus i sine motiver med tegn. Tegnene, som hun med reference til Marcel Duchamp også omtaler som forsinkelser, ligger på grænsen mellem at være bogstav og billede. De repræsenterer ikke en konkret lyd eller et bestemt ord, men er en række former og billeder, som udgør et eget alfabet. Ved gentagelse og stilisering af eksisterende tegn udvikles de til selvstændige eksistenser løsrevet fra kunstneren og deres udgangspunkt. Glasset, som tegnet præges på, henleder uvægerligt opmærksomheden både på sit materiale og på det rum, som iscenesættes omkring og igennem det. Glasset eller vinduet optegner en grænse, men uden at blokere for passagen – der snarere understreges. Tegnene formidler overgangen og bliver for kunstneren en måde at lede efter et sprog for et personligt rum.

Sammen med Julie Stavad er Matilde Duus aktuel under Art Weekend Aarhus (den 19.-21. juni 2017) med udstillingen ORD OG HULLER i se! udstillings- & projektrum i Aarhus.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Matilde Duus: Vinduet i brystet, 2016. Installationsview. Kobber, plastik, mundblæste glaskugler, silke, sytråd. Skt. Hans Have, Roskilde. Foto: Nils Elvebakk Skalegård
Matilde Duus: Vinduet i brystet, 2016. Installationsview. Kobber, plastik, mundblæste glaskugler, silke, sytråd. Skt. Hans Have, Roskilde. Foto: Nils Elvebakk Skalegård
Matilde Duus: Forsinkelser i glas, 2016. Keramiske print brændt på glas, jern. UDEN TITEL16, Kunsthal Nord. Foto: Matilde Duus
Matilde Duus: Forsinkelser i glas, 2016. Keramiske print brændt på glas, jern. UDEN TITEL16, Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk
Matilde Duus: Paralelle hændelser, 2015. Papirpulp, kobber, glas, skum. Paper Beats Rock, 2015, LARMgalleri. Foto: Nils Elvebakk Skalegård
Matilde Duus: Vinkende hånd, 2016. Glasætsning, metal. KIKssh, Skt Hans Have. Foto: Nils Elvebakk Skalegård
Matilde Duus: Paper Beats Rock, 2015. Keramiske print brændt på glas, egetræ, kobber. Installationsview, LARMgalleri. Foto: P. Wessel
Matilde Duus: Folded Space Time, 2014. Papir, lak, metal, dupsko, keramiske print brændt på glas, papirpulp. AFGANG 2014, Charlottenborg kunsthal. Foto: Anders Sune Berg
Matilde Duus: Folded Space Time, 2014. Papir, lak. Installationsview, AFGANG 2014, Charlottenborg Kunsthal. Foto: Anders Sune Berg
Matilde Duus: Uden titel, 2011. Papir, malertape, 420 x 280 cm. Foto: Nils Elvebakk Skalegård
Matilde Duus: Hændelsers konstante bevægelse, 2011. Sol og tid på papir. Foto: Nils Elvebakk Skalegård

Matilde Duus er født i Aarhus i 1983. Hun bor og arbejder i dag i København.

Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedhuggerskole og har siden sin afgang i 2014 haft udstillinger på blandt andet Pablos Birthday (NY), LARMgalleri og c4 Projects (KBH). Dertil har hun været på et 3 måneders kunstnerophold i Istanbul i 2016.

Matilde Duus kører i samarbejde med billedkunstner Nils Elvebakk Skalegård det kunstnerdrevne udstillingssted Den Nordiske Ambassade i København.

Læs hele Matilde Duus' CV her

Billedserie

Del artiklen

'Ugens kunstner - Matilde Duus'

Facebook