Ugens Kunstner: Lærke Lauta

Ugens Kunstner: Lærke Lauta

Lærke Lauta: Portrait of a woman, 2019. Akryl på lærred, 100 x 80 cm. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Billedserie

Du kan læse vores øvrige portrætter i Ugens Kunstner-serien her.

Lærke Lauta (f. 1974) har siden sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2001 arbejdet med afsæt i visuelle fortællinger, der beskriver stemninger og tilstande i mere eller mindre abstrakt form. Værkerne skabes i medierne maleri, tegning, stedsspecifikke skulpturer, installation og video. Centralt i værkerne ses et fokus på fortællinger, der udforsker den menneskelige psyke, igennem underbevidsthedens følelser og stemninger.

Lærke Lauta, portræt. Foto: Kelvin Duckett.

I Lærke Lautas praksis spiller tiden en væsentlig rolle, både som en fastlåst form, hvor tiden står stille, men også som repetition, tidslommer og erindringsglimt, der skaber vægtløse rum, hvor tiden nærmest hører op. Der er en langsomhed og nærmest meditativ tilstand tilstede i hendes værker.

Igennem kunsthistorien er ‘Kvinden’ rigt blevet portrætteret gennem den mandlige kunstners blik, mens den i Lautas univers portrætteres igennem det kvindelige blik; Her ses kvinderne som værende til stede i deres egen sfære og seksuelt frie for et udefrakommende blik.

The Accident

Videoinstallationen The Accident blev produceret i 2006 til den tolvkantede rotunda i den daværende Århus Kunstbygning – nu Kunsthal Aarhus– i forbindelse med en større soloudstilling. Den blev siden hen vist som del af soloudstillinger på Museum Of Contemporary Art San Diego, US og Saint Louis Art Museum, US.

The Accident består af to videoprojektorer placeret overfor hinanden, som panorerer over indersiden af et cirkelformet rum. De viser hver især en 360-graders optagelse på 6 1/2 minut uden klip, og filmen opleves som en langsom panorering igennem tid og rum.

Lærke Lauta: The accident, installationview, Museum Of Contemporary Art San Diego, US, 2010. Foto: Pablo Mason.

På den ene projektion optræder en ung pige i en skov. Hun opleves som en spøgelsesagtig skikkelse, der opholder sig flere steder på en gang. En gruppe på 20 jævnaldrende personer råber efter hende i skoven, deres råben kan høres sammen med den underliggende musik, der giver værket en form for hvilepuls. I den anden projektion optræder omgivelserne hvide og tågede.

Hovedpersonen er den samme, og elementer fra skoven går igen, men her i en mere abstrakt form, hvorved det flydende og skyggeagtige ved sceneriet yderligere understreges. Den unge pige synes at have gennemgået en rejse fra en verden til en anden og som beskuer opleves filmen som en evig genskabelse der iscenesættes via filmens repetition.

Læs også: anmeldelse af Lærke Lauta: The Accident i Aarhus Kunstbygning

Kvinde med barn, Strandgade 30

I 2012 gik seks danske museer, med KØS som tovholder, sammen om at invitere seks samtidskunstnere til at udsmykke hver deres kirke. I den forbindelse skabte Lauta videoinstallationen Kvinde med barn, Strandgade 30 til Heldum Kirke. Værket består af to videoer, der vises parallelt i en indbygget skærm uden lyd.

I værket er Lauta i dialog med Vilhelm Hammershøi (1864-1916). Begge videoer er optaget i den lejlighed som Hammershøi boede og malede i. Lyset i lejligheden er filmet over en hel dag, fra solopgang til solnedgang, hvor man oplever hvordan lyset og rummet skifter karakter sammen med solens cyklus.

Lærke Lauta: Kvinde med barn, Strandgade 30, 2 kanals HD video, 2012. Foto: Martin Munch.

Filmens forløb er speedet up, så den kun varer 20 minutter. I rummet står en rygvendt kvinde med et spædbarn. Kun kvinden og barnet er i realtid. Den anden video viser et nærbillede af samme scenarie hvor barnets ansigt vender mod beskueren. Lautas dialog med Hammershøis univers er intrikat og raffineret: Ægteskabet mellem Hammershøi og hans kone Ida Ilsted var barnløst, men i Lautas version er kvinden moderlig og levende.

Dissolve

På Horsens Kunstmuseums aktuelle udstilling Dissolve præsenterer Lauta en række malerier, som bevæger sig frit i et krydsfelt mellem forskelligartede genrer af maleriet. Her kombinerer hun det figurative maleri og det abstrakte maleri med det udvidede maleri i form af løsthængende lag af bemalet stof.

Lærke Lauta: Dissolve, Installationview, Horsens kunstmuseum 2020. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Den fortyndede maling og opbygningen i lag er et særkende ved Lautas malerier. Selvom malerierne er malet med akrylmaling, ligner de næsten akvareller. Farver vibrerer og flyder sammen. Omrids træder frem og fortoner sig. I den forbindelse spiller også naturen en særlig rolle: En solgul plet, antydninger af horisontlinjer eller underlag, der i kraft af deres udflydende karakter minder om vand.

Titlen Dissolve refererer til den klippeproces i film, hvor et billede eller lag fader ind i et andet. Lautas mangeårige arbejde med videomediet skinner igennem i malerierne, hvor der bliver zoomet, framet og panoreret. Der bliver stillet skarpt i enkelte dele af maleriet, mens andre fremstår slørede. De abstrakte malerier tager udgangspunkt i små detaljer fra Lautas figurative og abstrakte skitser, hvor enkeltdele er blevet skilt fra og forstørret. Deres udtryk er nu store kontrastfyldte farveflader, der på en og samme tid er mættede og transparente.

Læs også om Lærke Lauta: Ekspedition til verdens ende på Galleri Lene Bilgrav.

Se portfolio nedenfor:

Lærke Lauta: Harmony passes unnoticed, 2019. Akryl på lærred, 80 x 60 cm. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.
Lærke Lauta: Untitled # 12, 2019. Akryl på lærred, 244 x 198 cm. Foto: Morten Jacobsen.
Lærke Lauta: Rebels, 2019. Akryl på lærred, 100 x 80 cm. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.
Lærke Lauta: The final chapter of mankind lies in Los Angeles, 2018. Olie og akryl på lærred, 80 x 60 cm. Foto: Morten Jacobsen.
Lærke Lauta: Dissolve, installationview, Horsens kunstmuseum 2020. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.
Lærke Lauta: The light of morning decomposes everything , 2017. Akvarel på papir, 60 x 30 cm. Foto: Morten Jacobsen.
Lærke Lauta: The longest day, 2017. Akvarel på papir, 100 x 70 cm. Foto: Morten Jacobsen.
Lærke Lauta: The river, 2017. HD video med lyd. Foto: Lærke Lauta.
Lærke Lauta: Out of the desert, installationview, 2011, Gallery Luis De Jesus Los Angeles. Foto: Max Petrich.
Billedserie

Du kan læse vores øvrige portrætter i Ugens Kunstner-serien her.

Del artiklen

'Ugens Kunstner: Lærke Lauta'

Facebook