Ugens kunstner – Kristian Sverdrup

Ugens kunstner – Kristian Sverdrup

Kristian Sverdrup: Kunstneren som værk. Installtionsview. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk

Kristian Sverdrup er landets eneste akademiuddannede billedhugger med medfødt spastisk lammelse. I de seneste år har Kristian Sverdrup meldt sig til en række forskellige forskningsprojekter med det formål at skabe et dybdegravende selvportræt i form af en række skulpturer, relieffer, malerier og digitale prints. Resultatet kan aktuelt ses på Sverdrups soloudstilling i Kunsthal NORD.

Umiddelbart fremstår Kristian Sverdrups (f. 1972) værker formelle og stærkt æstetiske, hvoraf flere ligner lækkert design. Men reelt er han en politisk kunstner, der ofte arbejder med aktuelle samfundspolitiske emner, og hans værker beskriver virkeligheden snarere end, at de udtrykker bestemte budskaber. Kristian Sverdrup ser kunstens rolle som en spejling af samtiden, og i sin kunstneriske praksis tager han ofte udgangspunkt i sig selv og sin egen krop.

Kristian Sverdrup. Foto: Jens Brink

Et af de tidligste eksempler er bronzefiguren Spastika (2004), der er et hagekors sat sammen af afstøbninger af kunstnerens forkrøblede, venstre hånd. Hermed refererer værket til nazisternes udryddelsesprogram T4, der omfattede fysisk og psykisk handikappede.

Et andet ældre værk, Body Library (2005), består af forskellige kropsdele og -typer, som blev vist i et reolsystem. Værket afspejlede tingsliggørelsen af kroppen og menneskets nye rolle som kroppens arkitekt. Et tredje eksempel på en personlig skulptur er Pain (2011), der blev skabt med afsæt i et benbrud, som kunstneren fik samme år.

Den 45-årige billedhugger lader sig både inspirere af kunsthistorien og samtidens politiske highlights, hvilket man bl.a. kunne se i 2013 i udstillingen Decade Debris, der var inspireret af Michelangelos over 500 år gamle, ufærdige og stærkt ekspressive slaveskulpturer.

Kristian Sverdrup: Decade Debris. Træ. Cobra Rummet Sophienholm, 2013. Foto: Jens Brink

Kristian Sverdrups fire store skulpturværker var udstyret med forskellige symbolfragmenter og havde titler som 9/11, Migration og Clash of Civilisations. Dermed vendte Kristian Sverdrup blikket tilbage mod de vigtigste begivenheder og fænomener i det første årti i dette århundrede med det formål at spørge: “Hvad var det, der skete?”

Forskningsbaseret kunst
I kraft af sin diagnose cerebral parese har Kristian Sverdrup siden 2014 meldt sig til flere forskellige forskningsprojekter for at kunne indsamle videnskabelige data til brug i sine egne kunstneriske studier med det kompromisløse formål at udfordre videnskaben og sin egen krop og derefter lade det hele smelte sammen i kunsten.

Ud fra de mange forskellige målinger og tests, som hans spastiske krop har været genstand for, har Kristian Sverdrup skabt en række nye værker, der nu er blevet til hans soloudstilling Kunstneren som Værk i Kunsthal NORD i Aalborg.

Kristian Sverdrup: Rotteforsøg. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk

Her kan man f.eks. opleve kunstnerens torso i en særlig 3D-printet udgave, biopsier transformeret til tunge trærelieffer og elektromyografiske målinger omdannet til en række store, farvestrålende malerier samt et skulpturelt møbel i menneskelig skala. På den måde har Kristian Sverdrup gjort sig selv til kunstobjekt – dog i en særlig abstraheret og digitaliseret udgave – og udfordrer hermed selvportrættets klassiske form.

Selv udtrykker han det således: ”Mit mål har været at skabe et dybdegående, forskningsrelateret selvportræt, hvor jeg ud fra egne, personlige forskningsrelaterede data graver dybt på et molekylært, cellulært plan.”

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Kristian Sverdrup: 3D Biopsi. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk
Kristian Svardrup: Torso. Gips, 48×20 cm. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk
Kristian Sverdrup: Rat Race. 2 stk. milimeterpapir, 5×30 cm. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk
Kristian Sverdrup: CERN. 6 stk. print på dipond, 60×60 cm. Kunsthal Nord. Foto: Niels Fabæk
Kristian Sverdrup: Hoe. Aluminium og træ. Portalen i Greve, 2012. Foto: Jens Brink
Kristian Sverdrup: Circus. Træ. Kunsthalle Wien, 2010. Foto: Kristian Sverdrup
Kristian Svardrup: Body library. Gips og træ. Efterårsudstillingen Charlottenborg, 2005. Foto: Flemming Jarle
Kristian Sverdrup: Pain. Træ. Nordjyllands Kunstmuseum, 2005. Foto: Kristian Sverdrup
Kristian Sverdrup: Religion – altertavle. Bemalet finér. Afgangsværk, Gl. Strand, 2004. Foto: Flemming Jarle
Kristian Sverdrup: Spastika. Bronze. 2004. Foto: Flemming Jarle
Kristian Sverdrup: Uden titel. Cortina stål og kobber. Udsmykning Aalborg distrikt psykiatri. Foto: Troels Aagaard

Kristian Sverdrup (f. 1972) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Han bor og arbejder i København.

Kristian Sverdrup har deltaget i en række nationale og internationale udstillinger, som bl.a. omfatter Open Space at Art Cologne, Frac Centre Orleans, Kunsthalle Wien, Den Frie, Nordjyllands Kunstmuseum og Gl. Strand. I 2017 modtog han Viggo Jarls hæderslegat. 

Læs hele Kristian Sverdrups CV her

Kommentarer

Del artiklen

'Ugens kunstner - Kristian Sverdrup'

Facebook