Ugens kunstner – Hartmut Stockter

Ugens kunstner – Hartmut Stockter

Hartmut Stockter: Inventory (udsnit), 2014, blæk og akvarel på papir, bogbindertape, messingringe, 280x200 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter bringer med sindrigt udtænkte - men ikke altid nyttige - maskiner beskueren tættere på naturen og lader os se verden fra højest uventede synsvinkler.

Hartmut Stockters lidenskab og gennemgående tema er ­ kort fortalt ­ naturen og iagttagelsen.

Begge optræder både i hans skitsebøger, konstruktioner og apparater, som alle besidder insisterende poesi, romantisk vilje og akavet humor.

Der Ausflügler
Redskaberne og apparaterne kan bruges af Der Ausflügler (Hartmut Stockters alter ego), der gerne og ofte tager på udflugt – selvom udflugten intet praktisk formål har. Turene handler hverken om at ændre, ødelægge eller indsamle ting fra omvigelserne, men tager i stedet udgangspunkt i Der Ausflüglers interesse for de helt små dyr som biller og vandlopper: Han synes, de er spændende.

Hartmut Stockter: Honeytick 2013, træ, plastikglas, oliemaling, blæk. I trækasse, 118x46 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Honeytick 2013, træ, plastikglas, oliemaling, blæk. I trækasse, 118×46 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Når Der Ausflügler ikke er på udflugt, sidder han i stedet derhjemme og noterer, hvordan han netop ikke gik over eksempelvis en byggetomt, gennem brændennælder eller hen til et vandhul, som det beskrives i værket Missed Daytrips fra 2014.

Opfindsomme, men ubrugelige maskiner
En anden af Der Ausflüglers hjemmesysler er opfindelse af apparater og redskaber, der kan hjælpe naturiagttagelsen på vej. Det er dog en skurende kendsgerning, at redskaberne ikke altid er en hjælp, men snarere ofte ubehjælpsomme eller direkte en ulempe:

Hans underjordiske periskop viser intet andet end mørket, og duft­maskine­cyklen kan ikke fange blomsternes duft, mens mekanikken i Stockters Lauschrauschmaschine overdøver lyden af vindens hvislen i løvet.

Hartmut Stockter: Meadow Path Human Wheel, 2010, blandede materialer. Foto: Harmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Meadow Path Human Wheel, 2010, blandede materialer. Foto: Harmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Aflytning af fuglefodtrin, 1998/ 2008, træ, stetoskop, violin, slange, messing. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Aflytning af fuglefodtrin, 1998/ 2008, træ, stetoskop, violin, slange, messing. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Stockters apparater står dermed i kontrast til vores gennerelle opfattelse af nye maskiner som en positiv, evolutionær udvikling.

Stockers maskiner postulerer funktionalitet, men med deres gammeldags og fantasmatiske udformning med utætte svjesninger og duggende spejle – og mangel på egentlig funktion – er deres formål et ganske andet: At udtrykke ønsket om at komme nærmere naturen og at vække forestillinger hos beskueren.

Redskaberne er i vejen, men deres blotte eksistens udtrykker en åbenlys og ægte længsel efter – og vilje til – at nærme sig naturen. På denne vis minder kunstneren os om væsentligheden i at tage på udflugter og opleve naturen – meget gerne den umiddelbart forhåndenværende som eksempelvis en vandpyt.

Regnormeambulance
Stockters seneste projekt Earthworm Ambulance er et eksempel på hans meget personlige æstetik og poetiske måde at inkorporere naturen, videnskab og dagligdags materialer i sine kunstprojekter. Ambulancen, som er fuldt operativ, blev oprindeligt skabt på baggrund af rapporter om den globale forringelse af jordkvaliteten, som Stockter havde lyttet til på BBC Radio.

Hartmut Stockter: Earthwormambulance, 2014. Gummi, glas, messing, stål, hjul, fjedre, træ, læder, 480x85x
Hartmut Stockter: Earthwormambulance, 2014. Gummi, glas, messing, stål, hjul, fjedre, træ, læder, 480x85x

Hartmut Stockter: The Earthwormambulance in action, 2014. Blæk og akvarel på papir i træramme, 80x60 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: The Earthwormambulance in action, 2014. Blæk og akvarel på papir i træramme, 80×60 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: The Earthwormambulance, 2014, blæk, farvekridt, gouache på papir i træramme. 110x80cm. Foto: Harmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: The Earthwormambulance, 2014, blæk, farvekridt, gouache på papir i træramme. 110x80cm. Foto: Harmut Stockter/LARMgalleri

Stockter fortæller: “Earthworm Ambulance flakker gennem bybilledet og indsamler regnorme, der er ude af stand til at finde deres vej tilbage til jorden. Ambulancen søger efter et passende nyt levested for desorienterede orme”.

Med Ambulancen og de mange andre værker forbinder Stockter natur og kultur rent fysisk gennem sammenstilling af hverdagsmaterialer som asfalt, glas, rør og jern med organiske materialer eller elementer som planter, jord, bivoks og træ.

Sociale og videnskabelige problemer
Stockter deler utvivlsomt visse principper med Arte Povera bevægelsen, hvor kunst opfattes som en ‘holdning, som bliver til form’ gennem forskellige materialer. Kunsten er relateret til en søgen efter autenticitet og har en historisk og samfundsmæssig legitimitet gennem sit engagement med sociale og videnskabelige problemer.

Stockters værker såsom Meadow Path Human Wheel, Worm Eye View Periskop og Oxygen Greenhouse gør på en legende og poetisk måde publikum opmærksom på den realitet, vi lever i, og minder os om vigtigheden af en bæredygtig verden på alle niveauer.

Ugens kunstner er produceret i samarbejde mellem KUNSTEN.NU og LARMgalleri

Portfolio

Hartmur Stockter: Dust Landscape, 2014,114x52x39 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmur Stockter: Dust Landscape, 2014,114x52x39 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Missed Daytrips, 2014, bælk og gouache på papir, 50x72 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Missed Daytrips, 2014, bælk og gouache på papir, 50×72 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Blackberry Stick 2010/14, træ, messing, stål, kobber, oliemaling, papirbrochure med tegninger malet med brombærsaft. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Blackberry Stick 2010/14, træ, messing, stål, kobber, oliemaling, papirbrochure med tegninger malet med brombærsaft. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Blackberry Stick 2010/14 (udsnit). Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Blackberry Stick 2010/14 (udsnit). Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Salutation of the new landscape, 2014, blæk og akvarel på papir i træramme, 80x60 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Salutation of the new landscape, 2014, blæk og akvarel på papir i træramme, 80×60 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Dust Spiders in their habitat, 2014, installationsview. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Dust Spiders in their habitat, 2014, installationsview. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Dust Spiders in their habitat, 2014, gips, kobber, messingmontre, 19x14x5 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Dust Spiders in their habitat, 2014, gips, kobber, messingmontre, 19x14x5 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Spider dust, 2014, lim, hår, træramme, 26x34 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Spider dust, 2014, lim, hår, træramme, 26×34 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Beehive-Hat, 2013, nu udgave, bikube, træ, voks. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Beehive-Hat, 2013, nu udgave, bikube, træ, voks. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Beehive-Hat, 27x21cm. 2004/2013. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Beehive-Hat, 27x21cm. 2004/2013. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Mushroom Roulette, 2013, træ, kobber, messing, stål, oliemaling. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Mushroom Roulette, 2013, træ, kobber, messing, stål, oliemaling. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Mushroom Roulette, 2013, træ, kobber, messing, stål, oliemaling. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Mushroom Roulette, 2013, træ, kobber, messing, stål, oliemaling. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord.
Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord.

Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Burning Glass Drawings, 2013, træ, brændglas, messing, bord. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Store Panoramaperiskop, 2013, blandede materialer. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Store Panoramaperiskop, 2013, blandede materialer. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Store Panoramaperiskop, 2013, blandede materialer. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Store Panoramaperiskop, 2013, blandede materialer. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Den hjertevarmende udflugtssamovar, 2012, mixed media. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Den hjertevarmende udflugtssamovar, 2012, mixed media. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Widow's Walk, 2011, blandede materialer. Samarbejde med Katja Bjørn og Philip Simmons. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Widow’s Walk, 2011, blandede materialer. Samarbejde med Katja Bjørn og Philip Simmons. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Widow's Walk, 2011, blandede materialer. Samarbejde med Katja Bjørn og Philip Simmons. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Widow’s Walk, 2011, blandede materialer. Samarbejde med Katja Bjørn og Philip Simmons. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Meadow Path Human Wheel, 2010, blandede materialer (detalje). Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Meadow Path Human Wheel, 2010, blandede materialer (detalje). Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Bærbar Rotteomdanner, aluminium, kobber, acrylglas, filt, maling, kunstige egernhaler, 91x58x55 cm, 2008. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Bærbar Rotteomdanner, aluminium, kobber, acrylglas, filt, maling, kunstige egernhaler, 91x58x55 cm, 2008. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Bærbar Rotteomdanner, aluminium, kobber, acrylglas, filt, maling, kunstige egernhaler, 91x58x55 cm, 2008. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Bærbar Rotteomdanner, aluminium, kobber, acrylglas, filt, maling, kunstige egernhaler, 91x58x55 cm, 2008. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Landskabsforfølgelse, 2008, aluminium, rygsækseler, bælte, overmalet maleri i guldramme. Bøjet stang: 170x100x40 cm, maleri: 80x140x10 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Landskabsforfølgelse, 2008, aluminium, rygsækseler, bælte, overmalet maleri i guldramme. Bøjet stang: 170x100x40 cm, maleri: 80x140x10 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Landskabsforfølgelse, 2008, aluminium, rygsækseler, bælte, overmalet maleri i guldramme. Bøjet stang: 170x100x40 cm, maleri: 80x140x10 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Landskabsforfølgelse, 2008, aluminium, rygsækseler, bælte, overmalet maleri i guldramme. Bøjet stang: 170x100x40 cm, maleri: 80x140x10 cm. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Til den natlige duftcyklist, 2008, ombygget cykel, aluminiumstragt, slange, åndedrætsmaske, bemalet jakke, skilt, messingkæde. Foto: Anders Sune Berg
Hartmut Stockter: Til den natlige duftcyklist, 2008, ombygget cykel, aluminiumstragt, slange, åndedrætsmaske, bemalet jakke, skilt, messingkæde. Foto: Anders Sune Berg

Hartmut Stockter: Tyggegummigråspurve, træ, tyggegummi, asfalt, ståltråd, ciragetstumper og andet affald, 2006. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Tyggegummigråspurve, træ, tyggegummi, asfalt, ståltråd, ciragetstumper og andet affald, 2006. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Rygsækbog, 2002. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Rygsækbog, 2002. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter: Aflytning af fuglefodtrin, 1998/ 2008, træ, stetoskop, violin, slange, messing. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri
Hartmut Stockter: Aflytning af fuglefodtrin, 1998/ 2008, træ, stetoskop, violin, slange, messing. Foto: Hartmut Stockter/LARMgalleri

Hartmut Stockter (1973) er født i Wilhelmshaven, Tyskland, men har gennem en årrække boet og arbejdet i København. Han er uddannet fra Hochschule für bildende Künste Braunschweig (Kunstakademiet i Braunschweig) 1995-1998 og afsluttede uddannelsen i 2002. Han har desuden været gæstestuderende på eskimologi på Københavns Universitet 2006.

Han har udstillet på bl.a. Spanien 19C, Svanekegaarden, Charlotte Fogh Contemporary, Beaver Projects, Esbjerg Kunstmuseum, Ringsted Galleriet, Kunsthallen Brandts, Kunsthal Charlottenborg, Århus Kunstbygning, Møstings Hus, Overgaden - Institut for Samtidskunst og Kunsthallen Brænderigården.

Hartmut Stockter har modtaget flere legater bl.a. DAADs rejselegat til Grønland og Danmark i 2002 og et arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 2009.

Hartmut Stockter repræsenteres af LARMgalleri

Del artiklen

'Ugens kunstner - Hartmut Stockter'

Facebook