Ugens Kunstner – Erik A. Frandsen

Ugens Kunstner – Erik A. Frandsen

Erik A. Frandsen: Alexanderschlacht IX, indgraveret stål, 200 x 400 cm, 2011. Foto: Jan Søndergaard

Billedserie

Udstilling

Whoever has the most things when we dies wins

28 sep 2013

Erik A. Frandsen

Galerie Mikael Andersen
Se kort og tider

Gennem en lang karriere, som startede med ´de unge vilde´ i 1980´erne, har Erik A Frandsen kredset om indfangelsen og oversættelsen af det forgængelige øjeblik.

Erik A. Frandsen. Foto: Anders Sune Berg.
Erik A. Frandsen. Foto: Anders Sune Berg.
Erik A. Frandsen startede sin kunstneriske løbebane i 1980´erne, hvor han blandt andet var med til at starte det kunstneriske fællesskab ”Værkstedet Værst” og var en del af bevægelsen ”de vilde unge” i de tidlige 80ere.

Blandt Frandsens tidlige værker findes malerier, som er konstrueret af flere lag.

Det underste lag er selve motivet, mens de næste lag består af påførte dæk, fotografier, kasser eller lysstofrør, der virker forstyrrende og til dels ødelæggende for motivet.

Frandsen kaldte disse forstyrrelser for `blokader`.

I kunstnerens tidlige værker var erotik et centralt tema. Motivet virker i første omgang indbydende men på grund af påførte elementer bliver indtrykket desorienteret. Dette kunne også ses på Dokumenta IX i 1992, hvor de præsenterede tegninger blev forstyrret af tværgående lysstofrør. Kontrasten mellem de poetiske tegninger og de hårde lysstofrør kunne virke fremmedgørende for publikum.

Erik A. Frandsen arbejder fortløbende med en række forskellige medier; fra maleri og fotografi til mosaik, neon, stål og scagliola.

Et centralt aspekt ved Frandsens værker er brugen af et medie overført til et andet. Gennem overførslen af motiver til de forskellige medier opstår der værker af vidt forskellig karakter.

Grundlaget for motiverne i hans værker er ofte øjebliksbilleder såsom fotografier af tilfældige situationer, familieportrætter eller stilleben i kunstnerens atelier eller private hjem. Et af de motiver Frandsen ofte vender tilbage til er blomster-kompositioner, som netop kan ses i malerier, mosaikker, scagliola og store rustfri stålværker med indgraverede blomster.

På trods af de mange forskellige udtryksformer er Frandsens værker kendetegnet ved at indfange flygtige øjeblikke i solide materialer og forevige dem. Frandsens værker kan således ses som en allegori på kunsten som sådan.

Kunstnere har altid søgt at indfange og synliggøre det flygtige eller forgængelige. Det samme gør sig gældende for Frandsens værker, dog er det her selve indfangningen og oversættelsen, som udgør et centralt tema.

Portfolio:

Erik A. Frandsen: Arles, scagliola, 147 cm diameter, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Arles, scagliola, 147 cm diameter, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Fælledvej, olie på lærred, 250 x 500cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Fælledvej, olie på lærred, 250 x 500cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: 18.03.12 Beijing I, Ferrari og stof, 100 x 215 x 259 cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: 18.03.12 Beijing I, Ferrari og stof, 100 x 215 x 259 cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: 18.03.2012 Beijing II, porcelæn og tråd, 19 x 54 cm diameter, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: 18.03.2012 Beijing II, porcelæn og tråd, 19 x 54 cm diameter, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Snyltere, mosaik, 240 x 150 cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Snyltere, mosaik, 240 x 150 cm, 2013. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Alexanderschlacht IX, indgraveret stål, 200 x 400 cm, 2011. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Alexanderschlacht IX, indgraveret stål, 200 x 400 cm, 2011. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Flowers, Fælledvej. Frederik 8’s Palæ, Amalienborg, scagliola, 300 x 180 cm, 2010. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Flowers, Fælledvej. Frederik 8’s Palæ, Amalienborg, scagliola, 300 x 180 cm, 2010. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Laika on Bathing Jetty, olie på aluminium, 80 x 60 cm, 2005. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Laika on Bathing Jetty, olie på aluminium, 80 x 60 cm, 2005. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Spiderman, New York, olie på aluminium, 80 x 60 cm, 2005. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Spiderman, New York, olie på aluminium, 80 x 60 cm, 2005. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Swimming, Hotel Eden, Lissabon, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Swimming, Hotel Eden, Lissabon, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Girl at Forum Romanum, Rome, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Girl at Forum Romanum, Rome, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Sikker, mosaik, 220 x 145 cm, 2007. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Sikker, mosaik, 220 x 145 cm, 2007. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Untitled. neon lamper, Esbjerg Kunstmuseum, 150 cm diameter , 2010. Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Untitled. neon lamper, Esbjerg Kunstmuseum, 150 cm diameter , 2010. Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Flowers, Pietrasanta # 2, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Flowers, Pietrasanta # 2, olie på lærred, 82 x 62 cm, 2007. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Spisebord Fælledvej I, olie på lærred, 180 x 135 cm, 2012. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Spisebord Fælledvej I, olie på lærred, 180 x 135 cm, 2012. Foto: Jan Søndergaard
Erik A. Frandsen: Streetview, mosaik, 2010. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Streetview, mosaik, 2010. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Shoemaker, Chinatown, New York, Mosaik , 220 x 145 cm, 2008. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Shoemaker, Chinatown, New York, Mosaik , 220 x 145 cm, 2008. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Sweden, emalje på aluminium og foto, 200x 145, 136 x 105 cm, 1998. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Sweden, emalje på aluminium og foto, 200x 145, 136 x 105 cm, 1998. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Undressing, serier af 20 sort-hvide fotos, hver 500 x 335 mm, 1996. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Undressing, serier af 20 sort-hvide fotos, hver 500 x 335 mm, 1996. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: The Jalta-Series, olie på lærred, 200 x172 cm, 1989. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: The Jalta-Series, olie på lærred, 200 x172 cm, 1989. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: The Smell of an Afternoon, olie, bakker og ståltråd på lærred, 1988. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: The Smell of an Afternoon, olie, bakker og ståltråd på lærred, 1988. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Portræt af Thomas Boberg, olie, aluminiumsbakker og træ på lærred, 200 x 162 cm, 1987. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Portræt af Thomas Boberg, olie, aluminiumsbakker og træ på lærred, 200 x 162 cm, 1987. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Tray Picture, olie, bakker og ståltråd på lærred, 150 x 120 cm, 1990. Foto: Erik A. Frandsen
Erik A. Frandsen: Tray Picture, olie, bakker og ståltråd på lærred, 150 x 120 cm, 1990. Foto: Erik A. Frandsen

Erik A. Frandsen (f. 1957, Randers)
Bor og arbejder i København.

Erik A. Frandsen er autodidakt. I årene 1976-1979 studerede han keramik i Grækenland, billedhuggerhåndværk i Carrara, og grafik i Paris.
I 1981 flyttede Erik A. Frandsen til København, Danmark, hvor han var med til at grundlægge Værkstedet Værst - et kunstnerisk kollektiv-værksted.

www.erikafrandsen.dk

Galleri: Galerie Mikael Andersen

Udstillingen Whoever has the most things when we dies wins på Galerie Mikael Andersen kan ses til 28. september.

Link til liste over solo- og gruppeudstillinger

Forslag til videre læsning:
Erik A. Frandsen: ”I lysets skygge / in the shadow of light”, Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, 2002.

Erik A. Frandsen - Et Udvalg Af Billeder; af Jonas Bencard, 1993, 1. udgave, Søren Fogtdal

Billedserie

Udstilling

Whoever has the most things when we dies wins

28 sep 2013

Erik A. Frandsen

Galerie Mikael Andersen
Se kort og tider

Del artiklen

'Ugens Kunstner - Erik A. Frandsen'

Facebook