Ugens kunstner – Emil Westman Hertz

Ugens kunstner – Emil Westman Hertz

Emil Westman Hertz Forever Altered, 2012. Bivoks, pilleæsker, grene, 33x70x33 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Billedserie

Til udstillingen har Holstebro Kunstmuseum udgivet et illustreret katalog med tekst af Nicoletta Isar: Om ambrosia og tårer, om livet, døden og shamanismen i kunsten – En rejse ind i Emil Westman Hertz’ imaginære verden.

Emil Westman Hertz (f. 1978) udfolder personlige fortællinger og gådefulde verdener i krydsfeltet mellem etnografi, antropologi og kunsthistorie. Han kan i øjeblikket opleves på Holstebro Kunstmuseum med soloudstillingen De smukke drømmes lagune.

Emil Westman Hertz. Foto: Emil Westman Hertz.
Emil Westman Hertz. Foto: Emil Westman Hertz.
Westman Hertz’ kunstneriske virke strækker sig over en lang række medier, heriblandt skulptur, installation, collage og papirarbejder.

Materialebrugen og dens indbyrdes sammenstillinger er udfordrende og overalt særegen, og den indbefatter blandt andet dyreknogler, bivoks, stængler af bjørneklo, medicinemballage, bronze og ler.

I udstillingsmæsige sammenhænge fungerer værkerne ofte som tableauer eller iscenesatte ophobninger, hvorved de på en og samme tid refererer til anatomiske modeller, muterede cellestrukturer, arkitektoniske bygningsmasser og besjælede kulturobjekter.

Udveksling mellem kunst og natur
Transformation og forandring er et ledemotiv hos Emil Westman Hertz.

Dette er ikke mindst tydeligt i en række pseudo-etnografiske vitriner; en hyppigt forekommende værktype, hvori naturens organiske vækstformer er stillet i et udvekslende forhold til selve den kunstneriske bearbejdning af stoffet.
Snarere end som understregning af museale organiseringsprincipper giver disse værker os indblik i dybe, hemmelighedsfulde sammenhænge og altomfattende tankesystemer.

Figurligheden placerer sig bevidst utilpasset mellem de udtryk, vi finder inden for arkaiske skulpturtraditioner og folkekulturens afbildninger af overnaturlige væsener.

Men kæder af morfologiske ligheder ses også i Emil Westman Hertz’ collager, hvori forenes visualiseringer af kvantefysiske teorier, naturindtryk og ikke-vestlig mystik og skæbnetro.

Ikke sjældent oplever vi hos Emil Westman Hertz, at en tematisering af det vestlige blik på det ’fremmedartede’ antager karakter af eventyrlige opdagelsesrejser til fjerne egne.

Emil Westman Hertz Telt, 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum, 2013. Foto: Pressefoto
Emil Westman Hertz Telt, 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum, 2013. Foto: Pressefoto

Værket Telt (2012-13) præsenterer sig eksempelvis som en primitiv bosættelse, der er omsluttet af en række rituelle kulturobjekter, som har påmindelser om en shamans udstyr.

Vi fornemmer her tilstedeværelsen af en hovedperson, som – muligvis? – er identisk med kunstneren selv.

Værkets fortæller synes at foranstalte undersøgelser og arkæologiske udgravninger, der imidlertid vanskeligt lader sig indplacere i overensstemmelse med en streng videnskabelig logik.

Drømmesyn
Emil Westman Hertz’ visuelle iscenesættelser minder andre gange om det drømmesyn, den syge aner i febervildelsens grænseoplevelser.
Men især står døden, dens materialitet og tidslighed centralt hos kunstneren, hvilket er udtalt i et værk som Sømandens grav (2012-13).

Bag et opadstræbende virvar af forskelligartet materiale har kunstneren lagt en legemsstor figur af bivoks beklædt med muslingeskaller på lit de parade.

Værket behandler på denne måde genfødselsmotivet, sjælevandringens tærskelerfaringer og ikke mindst de ceremonielle praksisser, der i forskellige kulturer er forbundet med begravelsesritualet – men i et billedsprog, der overalt er præget af forvitring og forfald.

Emil Westman Hertz’ billedkunstneriske greb forvandler det genkendelige og personlige til sindbilleder, hvori tilsyneladende modsætninger forbindes i en syntese af rationalitet og irrationalitet, kaos og orden.

Læs også kunsten.nu’s anmeldelse af De smukke drømmes lagune

Portfolio

Emil Westman Hertz Sømandens Grav, 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum. Foto: Pressefoto
Emil Westman Hertz Sømandens Grav, 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum. Foto: Pressefoto

Emil Westman Hertz Sømandens Grav (detalje) 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum. Foto: Pressefoto
Emil Westman Hertz Sømandens Grav (detalje) 2012-13. Installationsview fra Holstebro Kunstmuseum. Foto: Pressefoto

Emil Westman Hertz Face of Another, 2013. Bivoks, træ, gips, polystyrenskum, pilleæsker, grene, 30x70x30 cm. Foto: AnneElle Gallery
Emil Westman Hertz Face of Another, 2013. Bivoks, træ, gips, polystyrenskum, pilleæsker, grene, 30x70x30 cm. Foto: AnneElle Gallery

Emil Westman Hertz, 2013. Installationsview fra AnneElleGallery. Foto: AnneElle Gallery
Emil Westman Hertz, 2013. Installationsview fra AnneElleGallery. Foto: AnneElle Gallery

Emil Westman Hertz Western Lands, 2013. Voks, grene, cement, pap, bronze, træpalle, plastic. Variable mål. Foto: Emil Westman Hertz
Emil Westman Hertz Western Lands, 2013. Voks, grene, cement, pap, bronze, træpalle, plastic. Variable mål. Foto: Emil Westman Hertz

Emil Westman Hertz Blomster fra prinsens have, 2013. Installationsview fra Gudhjem Museum. Foto: Emil Westman Hertz
Emil Westman Hertz Blomster fra prinsens have, 2013. Installationsview fra Gudhjem Museum. Foto: Emil Westman Hertz

Emil Westman Hertz Blæksprutter, 2013. Bly, ca. 25x8 cm hver især. Foto: AnneElle Gallery
Emil Westman Hertz Blæksprutter, 2013. Bly, ca. 25×8 cm hver især. Foto: AnneElle Gallery

Emil Westman Hertz Regnbueseng, 2012. Installationsview fra Hotel Kong Arthur. Foto: Emil Westman Hertz
Emil Westman Hertz Regnbueseng, 2012. Installationsview fra Hotel Kong Arthur. Foto: Emil Westman Hertz

Emil Westman Hertz Collage, 2012. Akvarel og tryk på papir 107x165 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz Collage, 2012. Akvarel og tryk på papir 107×165 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz Blodmeridian, 2012. Bronze, 101,5x17,5x19 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz Blodmeridian, 2012. Bronze, 101,5×17,5×19 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz The Dead King, 2012. Bronze, 42x15x16 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz The Dead King, 2012. Bronze, 42x15x16 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz Forever Altered, 2012. Bivoks, pilleæsker, grene, 33x70x33 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz Forever Altered, 2012. Bivoks, pilleæsker, grene, 33x70x33 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz Feber, 2011. Installationsview fra Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz Feber, 2011. Installationsview fra Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz, 2011. Installationsview fra Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz, 2011. Installationsview fra Galleri Susanne Ottesen. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz Sygeleje, 2011. Træ, plexiglas, bivoks, gips, bambus, pilleæsker, ler, cement, honning, 64x190x70 cm. Foto: Anders Sune Berg
Emil Westman Hertz Sygeleje, 2011. Træ, plexiglas, bivoks, gips, bambus, pilleæsker, ler, cement, honning, 64x190x70 cm. Foto: Anders Sune Berg

Emil Westman Hertz Constant Spring, 2011. Bivoks 60x90 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen
Emil Westman Hertz Constant Spring, 2011. Bivoks 60×90 cm. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Emil Westman Hertz Kiste, 2011. Bemalet og lakeret træ, bobleplast, reb, stof, 200x80x50 cm. Tilhører: ARKEN – Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg
Emil Westman Hertz Kiste, 2011. Bemalet og lakeret træ, bobleplast, reb, stof, 200x80x50 cm. Tilhører: ARKEN – Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg

Emil Westman Hertz Vitrine, 2011. Bramsø strandskaller, voks, træ, glas, 38x62x38 cm. Foto: Anders Sune Berg
Emil Westman Hertz Vitrine, 2011. Bramsø strandskaller, voks, træ, glas, 38x62x38 cm. Foto: Anders Sune Berg

Emil Westman Hertz Stor Vitrine, 2011. Voks, bivoks, bronze, polystyrenskum, fedtsten, kokosnød, pap, palmeblad, siv, muslingeskaller, vokstavler, snor, træ, glas m.m., 171x121x61 cm. Foto: Anders Sune Berg
Emil Westman Hertz Stor Vitrine, 2011. Voks, bivoks, bronze, polystyrenskum, fedtsten, kokosnød, pap, palmeblad, siv, muslingeskaller, vokstavler, snor, træ, glas m.m., 171x121x61 cm. Foto: Anders Sune Berg

Emil Westman Hertz (1978) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2002-2008, MauMaus School of Fine Arts, Lissabon, i 2007.

Han har desuden fra 1999-2000 studeret eskimologi på Københavns Universitet og taget uddannelse som ubefaren skibsassistent på Georg Stage 1999.

Han har modtaget en række af legater, bl.a. fra Niels Wessel Bagges Fond i 2013, Astrid Noacks Legat i 2012 og Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium i 2012.

Emil Westman Hertz' værker er repræsenteret i samlingerne på ARKEN, Kunstmuseet i Tønder - Museum Sønderjylland, Horsens Kunstmuseum, Bornholms Kunstmuseum samt Magasin 3 i Stockholm.

Han repræsenteres af Galleri Susanne Ottesen, København og AnneElle Gallery i Stockholm.

Billedserie

Til udstillingen har Holstebro Kunstmuseum udgivet et illustreret katalog med tekst af Nicoletta Isar: Om ambrosia og tårer, om livet, døden og shamanismen i kunsten – En rejse ind i Emil Westman Hertz’ imaginære verden.

Del artiklen

'Ugens kunstner - Emil Westman Hertz'

Facebook