Els Cools' sceniske skildringer af mennesker og hverdagssituationer låner både billedsprog og logik fra surrealismen.
I mødet mellem en realistisk gengivelse og det surrealistiske udfordrer Els Cools vores virkelighedsopfattelse. Selvom hendes scene-agtige baggrunde kan synes harmløse, ligger den fordrejede virkelighed og lurer i værkernes små detaljer – i menneskene og deres rekvisitter.
Surreelle scenerier
I Cools’ surrealistiske værker ses ofte en todeling i motivet, hvor blikket stoppes af en væg, et plankeværk eller en mur.
Et karakteristisk motiv er her små figurer, der i forgrunden optræder på en ‘scene’ med muren som baggrund. Her kommer hendes øje for detaljernes betydning og evne til at se den omgivende verden fra en anden vinkel ofte til udtryk.
Herefter melder spørgsmålet sig, om det er dette, som er virkeligheden eller om udgangspunktet for historien i virkeligheden skal findes bag ved scenen, hvortil øjet ledes på nysgerrig vis. Et eksempel på denne spørgen kan opleves i værkerne Abandoned Fairytale, Sleepwalk eller Delayed.
Absurd humor og skæve historier
De meget fortællende billeder bæres af ofte af en humor, hvor Cools demonstrerer sit blik for det absurde.
Her vrides og vendes hverdagens små hændelser og sprogets slidte klichéer, når Cools præsenterer beskueren for det hverdagsagtige i et komisk og afslørende lys.
Med skæve indfaldsvinkler skabes værker, hvor tilsyneladende tilfældige og `sjuskede´ grunderinger pludselig slår over i finurlige menneskeskildringer, og hvor den portrætterede optræder i situationer, der spænder fra det pinlige over det humoristiske til det tragikomiske.
Kontekstuelle portrætter
I Cools’ arbejde med portrættering anvender hun sammenstødet imellem det genkendelige og det absurde som virkemiddel.
Figurerne skildres i stiliserede og forenklede rammer – eksempelvis op mod en helt flad væg, som kan suppleres med kulisser og dekorationer.
Her optræder overraskende elementer som skuffer, lamper og gummihandsker, der placeres på eller i nærheden af den portrætterede og giver en skæv vinkel på kendte hverdagssituationer, og som peger tilbage på det 20. århundredes figurative surrealister som eksempelvis Salvador Dalí eller danske Wilhelm Freddies figurativt surrealistiske værker.
Dagligdagsbegivenhederne får dermed et lille surrealistisk vrid, og grænsen mellem karikatur og personskildring udviskes. Cools’ værker kalder på nye måder at forstå mennesket og vores relationer på.
Portfolio
Els Cools (1966) er født i Mol i Belgien. Har boet og arbejdet i Danmark siden 1992. Bor pt. i Fåborg.
Hun er uddannet fra VSVU, Akademi i Bratislava i Slovakiet 1990-1991 (illustration og grafik), Sint-Lucaspaviljoen Antwerpen i Belgien 1985-1989 (illustration og grafisk design), De Koninklijke Akademie van Antwerpen 1984-1985 (grafik).
Els Cools har haft solo- og gruppeudstillinger nationalt og internationalt på bl.a. Galleri Kirk, Galeri Bacvklund i Göteborg, Contemporary Art Ruhr, Gallery Adam&Geisler i Dubai, Art Association Esbjerg, Det Danske Kulturinstitut i Bruxelles, Gallerij Van Duyse i Antwerpen, Det Danske Kulturinstitut i Beijing, Det Danske Kulturinstitut i Ungarn og Politikens Galleri.
Hun har udført udsmykninger på Arwos i Aabenraa, Ringe bibliotek, Faaborg Folkebibliotek og Nordsøen Oceanium.
Els Cools er flere gange blevet præmieret for sine børnebogsillustrationer og har af flere omgange modtaget arbejdslegater fra Kunstrådet i forbindelse med illustrationerne.
Els Cools repræsenteres af Galleri Kirk.