Ugens Kunstner – Danh Vo

Ugens Kunstner – Danh Vo

Danh Vo: Sanyo (udsnit), 2010. Guld på pap. Foto: Jens Ziehe © Danh Vo.

Billedserie

Udstilling

We the People (Detail)

1 jun 2012 1 jun 2013

Danh Vo

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Udstillingen We the People (Detail) løber fra 1. juni 2012 – cirka et år frem.

I 2009 døbte Dagbladet Information ham "en af kunstscenens mest intense stjerneskud" – i dag er Danh Vo en kunstner i international superklasse. Nu er Danh Vo aktuel på Statens Museum for Kunst med sit verdensomspændende værk We the People (detail).

Kunstneren kort
I sin konceptuelle praksis kredser den vietnamesisk fødte kunstner Danh Vo især omkring spørgsmål om, hvordan identitet formes i forhold til kulturelle og politiske situationer.

Stillbillede af Danh Vo fra filmen om hans tidligere udstilling Hip Hip Hurra på Statens Museum for Kunst. Pressefoto.
Stillbillede af Danh Vo fra filmen om hans tidligere udstilling Hip Hip Hurra på Statens Museum for Kunst. Pressefoto.

Ofte udfolder han emnet med afsæt i sin egen erfaring og historie og bruger sine og sin families personlige ejendele som udgangspunkt eller readymades for sine værker, hvor den private fortælling hver gang afspejler overordnede samfundsmæssige strukturer og forbinder sig til en generel historie.

08:03:51, 28.05.2009, 2009. Lysekronen har oprindeligt hængt over et stort konferencebord i balsalen på Hôtel Majestic i Paris, hvor Vietnam og USA underskrev fredsaftalen i 1973. Foto: Frida Gregersen/SMK-foto
08:03:51, 28.05.2009, 2009. Lysekronen har oprindeligt hængt over et stort konferencebord i balsalen på Hôtel Majestic i Paris, hvor Vietnam og USA underskrev fredsaftalen i 1973. Foto: Frida Gregersen/SMK-foto
Baggrund og praksis
Danh Vo kom som 4-årig sammen med sin familie til Danmark efter at de var blevet samlet op på Stillehavet af et danskejet skib flygtende fra en flygtningelejr i Vietnam i en båd hans far selv havde bygget. Familien havde håbet på at komme til USA, men tilfældet ville altså, at de havnede i Danmark, hvor de fik statsborgerskab og familien sidenhen har boet.

Vos baggrund som flygtning danner på flere måder udgangspunkt for hans værkpraksis, hvor han igen og igen lader personlige dokumenter, fotografier og genstande, der forbinder sig til hans personlige historie, stå som billede på samfundsmæssige konstruktioner og give udtryk for personlige såvel som kulturelle og politiske betydninger.

I sin udvælgelse af materiale er netop forholdet mellem den personlige og overordnede historie et centralt omdrejningspunkt og danner et væsentligt tema i hans værkpraksis.

Das Beste oder Nichts, 2010. Motoren fra kunstnerens far Phung Vo's Mercedes-Benz 190. Foto: Anders Sune Berg.
Das Beste oder Nichts, 2010. Motoren fra kunstnerens far Phung Vo’s Mercedes-Benz 190. Foto: Anders Sune Berg.

Mens de effekter, som Vo præsenterer som værker i et udstillingsrum, således nok har en personlig værdi for Vo i og med den måde, de knytter an til hans biografi, så er det især for den måde, hvorpå effekterne står i forbindelse med den overordnede historie, at de rækker ud over den private fortælling og bliver betydningsbærende på et mere udvidet plan.

Danh Vos indlejring af sin private historie i forhold til den overordnede verdenshistorie går igen i et af hans nyeste projekter, hvor han lader historien om sin families oprindelige drøm om at komme til USA materialisere sig i et skulpturelt udtryk.

LÆS BAGGRUNDSARTIKEL OM DANH VO I FORBINDELSE MED UDSTILLINGEN HIP HIP HURRA I 2010

Analyse/beskrivelse af et karakteristisk værk
Til værket We the People (detail), der præsenteres som en udstilling under stadig forandring i Skulpturgaden på Statens Museum for Kunst fra 30. maj, har Danh Vo fået fremstillet en nøjagtig kopi i kobberplader af den franske billedhugger Frédéric Auguste Bartholdis skulptur Frihedsgudinden fra 1886, der er opstillet på Liberty Island i New York.

Fra metalværkstedet i Shanghai 2012. SMK-foto.
Fra metalværkstedet i Shanghai 2012. SMK-foto.
We The People (detail), 2011. Foto: Nils Klinger.
We The People (detail), 2011. Foto: Nils Klinger.

Ved at undlade at svejse de omkring 400 elementer til den ca. 45 meter høje skulptur sammen opløser Vo det kendte ikon i fragmenter, som han udstiller grupper af i forskellige udstillingsrum rundt omkring i verden.

I sin fragmentariske form afslører nogle dele af skulpturen figurative træk som potentielt kan genkendes som Frihedsgudindens, mens andre elementer fremstår som rene skulpturelle abstraktioner, der kun i kraft af den kontekst, de vises i, knytter an til det symboltunge monument. Dermed lader Vo det være op til publikum selv at sætte elementerne i relation til Frihedsgudinden og skabe forbindelse til dens på en gang private og fælles symbolværdi.

Portfolio

View fra Danh Vos aktuelle udstilling på Kunsthaus Bregenz, 2012. Foto: Markus Tretter © Danh Vo, Kunsthaus Bregenz.
View fra Danh Vos aktuelle udstilling på Kunsthaus Bregenz, 2012. Foto: Markus Tretter © Danh Vo, Kunsthaus Bregenz.

Uden titel, 2011. Serie på 31 værker, guld på blåtryk. Foto: Danilo Donzelli.
Uden titel, 2011. Serie på 31 værker, guld på blåtryk. Foto: Danilo Donzelli.
Rhododendron Discolor, R. Fargesii, R. Sutchenense, R. Souliei, R Ramosissium, R. Cillicalys, R. Fasstigiatum, 2009. Pressefoto.
Rhododendron Discolor, R. Fargesii, R. Sutchenense, R. Souliei, R Ramosissium, R. Cillicalys, R. Fasstigiatum, 2009. Pressefoto.
2.2.1861, 2009. Sankt Théophane Vénards brev til sin far lige før han blev halshugget. Kopieret af Danh Vo, 2009. Pressefoto.
2.2.1861, 2009. Sankt Théophane Vénards brev til sin far lige før han blev halshugget. Kopieret af Danh Vo, 2009. Pressefoto.
Oma Totem, 2009. Genstande, der udgjorde hjælpepakken Vos bedstemor modtog, da hun kom til Tyskland i 1980. Foto: Anders Sune Berg.
Oma Totem, 2009. Genstande, der udgjorde hjælpepakken Vos bedstemor modtog, da hun kom til Tyskland i 1980. Foto: Anders Sune Berg.
Boys Seen Through a Shop Window, 2009. Foto: Joe Carrier, Cambodia 1972 © Danh Vo.
Boys Seen Through a Shop Window, 2009. Foto: Joe Carrier, Cambodia 1972 © Danh Vo.
Cultural Boys, Saigon, 1962, fra installationen Good Life på Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin, 2007. Courtesy Danh Vo and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.
Cultural Boys, Saigon, 1962, fra installationen Good Life på Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin, 2007. Courtesy Danh Vo and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.
Good Life, 2007. Del af installation med 12 montrer med genstande fra den amerikanske militæranalytiker Joe Carriers udstationering under Vietnamkrigen. Pressefoto.
Good Life, 2007. Del af installation med 12 montrer med genstande fra den amerikanske militæranalytiker Joe Carriers udstationering under Vietnamkrigen. Pressefoto.
 If you were to climb the Himalayas tomorrow, 2005. Ur, lighter og ring tilhørende Danh Vo's far. Pressefoto.
If you were to climb the Himalayas tomorrow, 2005. Ur, lighter og ring tilhørende Danh Vo’s far. Pressefoto.
Self Portrait (Peter), 2005. Danh Vos professor på Kunstakademiet, Peter Bonde, anbefaler på det kraftigste ikke at lade Vo male. Foto: Courtesy Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.
Self Portrait (Peter), 2005. Danh Vos professor på Kunstakademiet, Peter Bonde, anbefaler på det kraftigste ikke at lade Vo male. Foto: Courtesy Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.

Danh Vo (f. 1975 i Phu Quoc, Vietnam) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, København og Städelschule, Frankfurt am Main. I dag bor og arbejder Vo i Basel, Schweiz

Udmærkelser
2009: Nomineret til Preis der Nationalgalerie für junge Kunst
2007: Vinder af blauorange Kunstpreis der Deutschen Volksbanken und Raiffeisenbanken

http://www.kunsthaus-bregenz.at/ehtml/ewelcome00.htm

http://kunstoginterkultur.dk/vidensbase/artikler/dansk-vietnamesisk-kunstner-tordner-frem

Billedserie

Udstilling

We the People (Detail)

1 jun 2012 1 jun 2013

Danh Vo

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Udstillingen We the People (Detail) løber fra 1. juni 2012 – cirka et år frem.

Del artiklen

'Ugens Kunstner - Danh Vo'

Facebook