Ugens kunstner: Helene Nymann

Ugens kunstner: Helene Nymann

Helene Nymann, Head On My Dear, 2016. Videostill.

Billedserie

Du kan læse vores øvrige portrætter i Ugens Kunstner-serien her.

Helene Nymann er kunstner og kunstnerisk researcher. Hun undersøger, hvordan vi husker; hvad vores minder betyder for vores liv, og hvilken betydning den accelererede digitale udvikling har for vores hukommelse. Nu åbner hun udstillingen Ars Memoria – Memes For Imagination i Kunsthal Aarhus.

Helene Nymann. Foto: Hugo Hopping.

Forestil dig, at du træder ind af døren til dit barndomshjem. Over for dig står Super Mario med en bylt på skulderen og en hund ved sin side. Således begynder vandringen igennem Helene Nymanns digitale hukommelsespalads i videoværket MOL (2017).

Hukommelsespaladset er en såkaldt mnemoteknik. En slags tankeleg til bedre hukommelse, hvor man forestiller sig en bygning, man kender godt. På en rute gennem huset visualiserer man forskellige scenarier, som man ønsker at huske. Med fantasi og historiefortælling opbygges på den måde et organiseret associationssystem, der kan hjælpe hukommelsen på vej.

Helene Nymann: MOL
Video-still, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.

Værket er et eksempel på det, Nymann kalder et ‘dynamisk tænkerum’ (Denkräume). Mere end nogensinde er vores tilegnelse af viden påvirket af den digitale online-stimulering, hvor vi ikke nødvendigvis selv beslutter, hvad vi vil huske. Nymann kombinerer kulturelle forskelle i forståelsen af hukommelse med ny viden om økosystemer og anvendelsen af Brain-Computer Interfaces.

På den måde dedikerer Nymann sin kunstneriske forskning til forståelsen og brugen af relationel hukommelse i vores digitale tidsalder. Hendes mnemoteknikker kræver både barnlig forestillingsevne og avanceret associativ intelligens. Hendes ph.d.-projekt Bæredygtige fremtidsminder: At huske i den digitale tidsalder indgår i et stort nystartet forskningsprojekt med titlen Experimenting, Experiencing and Reflecting, som er et samarbejde mellem Interacting Minds Centre og Studio Olafur Eliasson.

Helene Nymann: MOL
Video-still, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.

Erindringens æstetik

Nymann konfronterer os med forholdet mellem krop, hukommelse, visualitet og æstetik på tværs af medier. Værket Aom Aom, your body in my room (2017) er en enorm skulpturel fremstilling af hippocampus – den del af hjernen, som styrer rumlig hukommelse, og som er en forudsætning for vores forestillingsevne.

Helene Nymann: Aom Aom, Your Body In My Room, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.

Interessen for hukommelse udspringer af en mere generel interesse for de æstetiske aspekter af intellekt og underbevidsthed. I videoinstallationen Inscribed, Oh Locus Locus (2016) arbejder hun med en balletdanser, som normalt følger en streng, organiseret koreografi, men som her reagerer på umiddelbare impulser. Danserens bevægelse er en undersøgelse af den langsomme japanske dans Butoh, der er udviklet i 1950’erne som en reaktion på efterkrigstiden. Dansen er et kropslig udtryk for ubevidste reaktioner på fortidens begivenheder og et eksempel på samspillet mellem kognitive processer og æstetiske udtryk.

I værket Head On My Dear griber Nymann fat i den græske mytologis Medusa, når hun panorerer hen over kvindemonsterets berygtede hoved. En håndholdt heltinde, som også truer med at slå øjnene op og forvandle sin tilskuer til sten. På den måde peger værket på den uhyggelige tvivl om, hvorvidt vi ser eller bliver set på.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Helene Nymann: MOL
Video-still, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: MOL
Video-still, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: MOL
Video-still, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: AWAWE – Aby Warburg Arranges a World of Empathy, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen
Helene Nymann: BE LUCK – Bruno’s Endless Love to a Universe of Circular Knowledge, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: Ars Memoria – Memes for Imagination,
Installation-view i Rundetårn, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: MOL, 10:10 min loop with sound, 2017. Foto: Christopher Sand-Iversen.
Helene Nymann: Memoria And Other Aftermaths,
Video-still, 2016.
Helene Nymann: Whether We Are,
Video-still, 2016.
Helene Nymann: Whether We Are, Video-still, 2016.
Helene Nymann: Whether We Are,
Video-still, 2016.

BAGGRUND
Helene Nymann (født 1982, Dyssegård, Danmark) bor og arbejder mellem København og New York.
Hun har en MFA fra Malmø Kunstakademi og en BFA, Hons, fra Goldsmiths University of London, England.

Helene Nymann arbejder i øjeblikket som kunstnerisk forsker ved Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet, i tæt samarbejde med Kunsthal Aarhus.
I 2018 var Helene Nymann modtageren af ​​Novo Nordisk Mads Øvlisen-stipendiet med ekstraordinært potentiale i kunstnerisk praksis for hendes projekt Memories of Sustainable Futures: Remembering in the Digital Age.

Link til hjemmeside.

Som den første danske kvindelige billedkunstner har Helene Nymann fået sin værker udstillet på New Museum i New York City. Videoværkerne Whether We Are (2016), MOL (2018) samt Head of My Dear (2015) kunne opleves som en del af museets udstillingsserie for videokunst Screen Series i foråret 2019. Senere på året udstiller hun på Tate Exchange, London og vil opholde sig seks måneder på institutionen ISCP i New York. Herhjemme vil Nymann kunne opleves på ENTER Art Fair og i 2020 samarbejde med Den Kongelige Ballets dansekompagni CORPUS samt åbne en solo-udstilling på Overgaden.

Billedserie

Du kan læse vores øvrige portrætter i Ugens Kunstner-serien her.

Del artiklen

'Ugens kunstner: Helene Nymann'

Facebook