U-TURN: Det vanrøgtede stedbarn?

Kunstfestival

U-TURN Kvadriennale for Samtidskunst

U-TURN Kvadriennale for Samtidskunst
Se kort og tider

U-TURN: Det vanrøgtede stedbarn?

U-TURN fattes penge, hvilke betyder at en række kunstner mangler at få

Man kan være enig i, at et underskud på 2,6 millioner er en katastrofe. Men var det overhovedet sandsynligt, at U-TURN som kvadriennale kunne gennemføres uden underskud det første år?

Det kan efterhånden konstateres at få kunstevents har formået at være så omstridte som U-TURN. Det skulle da lige være dengang gode gamle Wilhelm Freddie havde sine heydays.

Skandale
Men hvorfor bliver U-TURN ved med at havne på forsiden af de danske aviser? Godt nok blev U-TURN indstillet til Politikkens iByen-Pris, vandt i stedet kunstkritikernes pris og fik i øvrigt gode faglige evalueringer. Ikke at det betød, at alle var begejstret. En kritik man også kunne finde i debatrummet på KUNSTEN.NU.

Nej U-TURN er i stedet blevet et godt skandalestof, som vi så med Bo Nilssons ekspresafgang fra Kunsthal Charlottenborg. Det handler om offentlige kroner, skatteborgernes penge og den gængse holdning at ”det da ikke kræver raketvidenskab at holde et budget.”

Aben holder flyttedag
I U-TURN’s tilfælde har det vist sig at kræve mere end videnskab at gennemføre projektet uden overforbrug. Den daglige ledelse bestående af kuratorer (et i forvejen udskældt folkefærd) har fået aben placeret godt og grundigt på sine skuldre, siden fik Charlottenborg lov til at dele lidt af opmærksomheden for at have trukket sig ud af projektet på et kritisk tidspunkt.

Nu får Kunstrådet en ordentlig tur i tjære og fjer for ikke at påtage sig det overordnede ansvar for at alle de medvirkende kunstnere får udbetalt deres honorarer – og i det hele taget for ikke at have holdt styr på det million-store projekt, som det tidligere Kunstråd søsatte.

Administration
Det helt store mantra i de fleste debatindlæg og ledere, som er bragt om dette emne, er den fejlende økonomiske styring af projektet. Det faktum, at U-TURN ikke havde en effektivt administration, får de flest kritikere til at himle med øjnene.

Og ja og jo, U-TURN og Kunstrådet burde have trukket stikket ud da Kunsthal Charlottenborg ikke ville lege med mere. Det var jo netop Kunsthallen som skulle lægge lokaler, teknisk service og ikke mindst administration til projektet.

Fejlprojektering?
Men med mantraet om at U-TURN burde have sat tæring efter næring, glemmer de fleste, hvor svært det er at forudsige økonomien i nye projekter. Se blot på DR’s koncertsal eller adskillige danske broer og offentlige it-systemer.

Uden at ville fjerne ansvaret fra nogens skuldre kunne man overveje, om det måske var lige så sandsynligt at U-TURN havde holdt sit budget, som at projektet gav underskud selv MED en effektiv administration, MED en ordentlig bestyrelse og MED en offentlig instans, der havde taget ejerskabet af projektet på sig?

Den helt grundlæggende fejl var at lancere en kunstfestival, som skulle finde sted hvert fjerde år, men samtidig tro at man blot kunne nøjes med at lave det første år. Måske bliver vi blot nødt til at indse at ting tager tid.

Jan falk Borup
Chefredaktør
KUNSTEN.NU

Hvad synes du om underskuddet hos U-TURN? Skriv din kommentar efter annoncen.

Kunstfestival

U-TURN Kvadriennale for Samtidskunst

U-TURN Kvadriennale for Samtidskunst
Se kort og tider

Del artiklen

'U-TURN: Det vanrøgtede stedbarn?'

Facebook