Et tværmedialt møde mellem gaming og kunst

Et tværmedialt møde mellem gaming og kunst

The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine

Billedserie

Kunstnergruppen The Gaming Department arbejder tværmedialt med at koble spilkultur, spilteori og billedkunst. Vi bringer her en billedserie fra deres seneste udstilling Loot Cube, som kan opleves hos ORGANON i Odense frem til den 9. februar 2018.

Allerede eksisterende brætspil, rollespil og computerspil anvendes som fundament for billedkunstneriske undersøgelser. ‘Gamification’ berører i dag vores hverdag i langt højere grad end tidligere. Vi er omgivet af spil, som påvirker vores hverdag på subtil og direkte vis, men i dag skal vi ikke kun være passive forbrugere af spil. Ifølge The Gaming Department bør vi ligeledes have holdninger til dem og være i stand til at indgå i en dialog med dem.

Med afsæt i det spiltekniske fænomen ‘modding’ (modification) udforsker The Gaming Department nogle af de elementer, som spillene består af. Til udstillingen Loot Cube har kunstnerne taget udgangspunkt i spillene The Witcher 3, Warhammer 40.000, Dungeons & Dragons, Blackout, Ultima Online, Way of the Samurai, Duros og rollespillet Transformation.

Loot Cube er The Gaming Departments anden større gruppeudstilling. Kunstnergruppen udarbejder nye spil, hvor der på én og samme tid tages udgangspunkt i medlemmernes virke som både billedkunstnere og gamere. Gruppen har baggrund i Det Fynske Kunstakademi, Konsthögskolan i Malmö og The Finnish Academy of Fine Art, men har siden etableringen i 2014 bestået af skiftende medlemmer.

Gamere: Taika Louhivuori (FIN), Ruben Ostan Vejrup (SI), Oscar Yran (NO), Dina Lundvall Nielsen (DK), Jeppe Jørgensen (DK), Jonas Vang Hansen (DK), Thomas Udomrat Hostrup (DK), Henrik Noer (DK) og Nilas Dumstrei (DK).

Kilde: ORGANON

Se billeder fra udstillingen Loot Cube herunder:

The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, detalje. Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
The Gaming Department: Loot Cube, installationsview, Organon Exhibition Space. Foto: A. Delafontaine
Billedserie

Kommentarer

Del artiklen

'Et tværmedialt møde mellem gaming og kunst'

Facebook