Turen går til Bredgade

Turen går til Bredgade

Neil Faber, Untitled (Creatures by a tree.), 2008, Foto: Mogadishni

Bredgade i det indre København ryster støvet af sig. Mogadishni er rykket ind og Bredgade Kunsthandel genopstår med en opdateret afdeling for samtidskunst. Og der er noget for alle: freudianske fortrængninger og popkunst med personlighed!

Opbrudsstemning
Der er opbrudsstemning blandt gallerienklaverne på Islands Brygge og Carl Jacobsensvej i Valby. Én tendens tyder på, at turen nu går til Bredgade.

Mogadishni var den første, der tog turen fra Valby til Bredgade. Det fejres nu med en udstilling af canadieren Neil Farber.

Neil Farber og Das Unheimliche

I Farbers værker mødes vi af et naivistisk og til tider komisk formsprog, der står i grel modsætning til værkernes indhold af underbevidste og angstprovokerende lag i den menneskelige psyke.

Sigmund Freuds psykoanalytiske begreb om ’Das unheimliche’, det uhyggelige/ikke-hjemlige giver god mening i forhold til Farbers billeder. Her er det netop følelsen af det uhyggelige og fortrængte, der kommer til udtryk, på grænsen mellem fantasi og virkelighed.

Fortrængte traumer

I Untitled (Red sun setting) fylder Fabers typiske små runde hoveder, sporadisk markeret med to prikker som øjne og en streg som mund, himlen ud som en kompakt masse. Afhuggede, uden kroppe, bløder de ned over landskabet, lukt ned i helvede, mens solen går ned over menneskeheden.

Neil Faber, Untitled (Red sun setting.), 2008, Foto: Mogadishni
Neil Faber, Untitled (Red sun setting.), 2008, Foto: Mogadishni

Jeg kunne fristes til at spørge: Er det det, der er på færde her? Sjælekvaler, dødsangst? Et religiøst mareridt om himmel og helvede i en verden befolket af anonyme jakkesæt? Er det kunstnerens eller beskuerens egne fortrængte traumer – og gør det nogen forskel?

Et sandt ’unheimlich’ virvar i bedste psykoanalytisk stil.

I mine øjne er det dette aspekt, der gør Farber interessant og udstillingen et besøg værd – og ikke forskellen mellem maleri og tegning, som galleriet selv betoner. For groft sagt er der ingen forskel! Tværtimod udviskes de gængse kategorier: tegningerne er maleriske og malerierne er “tegneriske”, alle lavet med ”ink and mixed media”.

Og selv om mediet altid er vigtigt, så er det de tvetydig betydningslag, der er det primære hos Farber.

Ny Profil
Det modsatte kan næsten siges at være tilfældet i den anden ende af Bredgade.

Her markerer Bredgade Kunsthandel sin nye unge profil med en materialebevidst Jeanette Hillig. Og det lover godt, for Hilligs nye malerier og skulpturer stjæler fuldstændig billedet fra de tilstødende ophængninger af modernistisk kunst.

I Hilligs abstrakte og ekspressive malerier er selve materialet i fokus. Maleriet er underlagt en fuldstændig kontrolleret proces, hvor farven er gradvist bygget op lag på lag – tredimensionelt og skulpturelt, som et for længst størknet univers.

Lækker højglans
Men det er for alvor Hilligs skulpturer og vægobjekter, der bliver siddende på nethinden. Kasser og objekter i lækre mættede farver, ofte med en højglans og polering, der får dem til at se næsten præfabrikerede og minimalistiske ud. Men det er så meget mere end det!

Her er masser af kunstneraftryk og historiefortælling: maling der løber, geometriske og organiske former sat i spil af kryptiske titler, samt objekter som en gren, en postkasse, en spand, eller som i værket Overnatter hos Grete, en benzindunk. Her trækker Hillig på 1960’er popkunstens brug af ’ready mades’, hvilket vil sige eksisterende objekter, der inddrages som kunstværker.

Jeanette Hilligs ’personlige popkunst’
Men i modsætning til popkunsten gør Hillig det personligt ved at farver og former sammensættes ud fra æstetiske og fortællende kriterier. Værkets fortællende potentiale får yderligere kraft i titlen, som både kan relatere til kunstnerens egen personlige oplevelse eller udvides til en mere almen fortælling, der sammenkæder benzindunken med en køretur til beskuerens egen ‘Grete’.

Sådanne elementer gør skulpturerne narrative og spændende, mens den eminente håndtering af former og farver får skulpturerne til at fremstå helstøbte og gennemtænkte. Jeg kunne næsten fristes til at kalde det ’personlig popkunst’! Et miks af kølig iscenesættelse og personlig fortælling, der hos Hillig går op i en højere enhed!

Tid til forandring
Hvorfor vise denne slags forholdsvis ukendte og unge kunstnere i Bredgade?

Et muligt svar kunne være, at det i skyggen af finanskrisen er tid til forandring. For som Christian Chapelle fra Mogadishni udtrykker det, så kan man ikke længere forvente at kunderne kommer til én – nu må man komme til kunderne. For alle med interesse for samtidskunsten går turen derfor nu til Bredgade – og både Neil Farber og Jeanette Hillig fortjener et stort publikum.

Jeanette Hillig vises hos Bredgade Kunsthandel fra den 6 februar til den 14. marts.

Neil Faber vses hos Magadishni fra den 13. februar til den 14. marts.

Del artiklen

'Turen går til Bredgade'

Facebook