Transformeren

Transformeren

Dimitri Hegemann står bag den nye kunsthal i Berlin (Foto: Oliver Gierse)

Billedserie

Reastadt. Wishes knocking on Reality’s Doors

2 okt 2010 28 nov 2010

Trafo
Se kort og tider

Natklublegende har åbnet en ny kunsthal i et tidligere DDR kraftværk i Berlin. Resultatet er Trafo – 'transformeren', som står ligesom, da arbejderne forlod den for snart tyve år siden – ramponeret og rå.

Det er betagende. Kraftværket er 22.000 m2 og 30 m højt og ligner en grå katedral af beton og stål. Dagslys er der sparet på, men enkelte steder maser sollyset sig ind ad værkets sprækker og hager sig fast på de kolde betonmure.

En håndværker taber sit værktøj på en af jernsøljerne, og lyden er øredøvende, når den skærer gennem bygningens otte niveauer. Hver etage er forbundet af trapper og en labyrint af mezzaniner. En udfordrende vandring for én med højdeskræk.

I 17 år var kraftværket en blind plet på kortet, indtil entreprenør, natklubejer og ’rum-udforsker’ Dimitri Hegemann blev nysgerrig på, hvad der gemte sig bag kraftværkets jernporte.

Den gamle transformer skal skabe nye rammer for den eksperimentielle kunst i Berlin. (Foto: fineartberlin.de)
Den gamle transformer skal skabe nye rammer for den eksperimentielle kunst i Berlin. (Foto: fineartberlin.de)

Kunstkraft fra undergrunden
I løbet af tre år fik han vækket det sovende kraftværk og forvandlet det til Trafo – på dansk Transformeren. Tidligere forsynede kraftværket 38.000 husstande med el og varme. Nu skal det generere eksperimentel kunst og kultur, der søger social forandring.

”Berlin har brug for nye udstillingsrum til ’high trash’ lyd – og lysinstallationer. Da muren faldt i 1989 opstod en helt ny undergrundsbevægelse – technokulturen og med den nye sociale fællesskaber,” forklarer Dimitri Hegemann, da KUNSTEN.NU møder ham i transformeren.

I efterladte bygninger, beskyttelsesrum, vandtanke, og andre tomme rum, hvor muren engang delte byen i to, flyttede ungdommen ind og åbnede gallerier, klubber og kollektiver.

Trafo set udefra. (Foto: Oliver Gierse)
Trafo set udefra. (Foto: Oliver Gierse)
Industriens ruiner forsvinder
Ifølge Dimitri Hegemann er den rå æstetik i Berlin udryddelsestruet, for flere og flere tomme fabrikshaller bliver gennemrestaureret, saneret, og strømlinet som en iPod eller helt jævnet med jorden. Og det samme kan ske med den kultur, der vokser ud af Berlins efterladte, industrielle ruiner.

”Jeg er ’rum-udforsker’, jeg elsker ruiner og det ufærdige. Det er romantisk, og det indeholder hemmeligheder og muligheder for at skabe noget nyt. Berlin har fænomenale udstillingsrum som Neue Nationalgalerie og Hamburger Bahnhof, men intet rum som Trafo, der er råt og som kan rumme 2-3000 mennesker.”

De grå og langt fra flade haller. (Foto: Oliver Gierse)
De grå og langt fra flade haller. (Foto: Oliver Gierse)
De grå rum
Til spørgsmålet om, hvorvidt Trafo er et opgør med ’The white Cube’, er svaret nej.

”Der er intet galt med det rene, hvide udstillingsrum. Det er blot en anden form. Berlin er stor nok til os alle. Men vi har rigeligt med hvide udstillingsrum. Jeg vil gerne have det ufærdige. Det her er et rum, hvor man kan tage et stort søm og hamre det ind i bygningen, siger Dimitri Hegemann,” og griber ud efter en usynlig hammer og slår det for fuld kraft ind i en af betonsøjlerne.

 ”Trafo skal være et laboratorium, der skal inspirere kunstneren. Man skal bruge rummet aktivt i kunsten. Det kan man jo ikke på Tate Modern eksempelvis,” slår han fast.

Kraftværket sover aldrig
Den 2. oktober åbnede kraftværket sine jernporte for udstillingen Realstadt. Wishes knocking on Reality’s Doors. 250 miniature modeller og 65 projekter i tyske byer illustrerer, hvordan arkitekturen kan forandre og forbedre byrummet. Både arkitekter, kunstnere, autodidakte og skoleklasser har vist og illustreret deres ønsker for, hvordan de tyske byer skal tage sig ud fremtiden.

I nærmere fremtid kunne Dimitri Hegemann godt tænke sig, at Olafur Elisasson, James Turrell, Brian Eno, Kraftwerk og Björk vil gæste Trafo og lave lys eller lyd til kraftværket.

Allerede i 2007 blev kraftværket indtaget af den elektroniske undergrund, da Technoklubben Tresor flyttede ind i kælderen. Fra midnat til ti næste morgen pulserer musikken indtil Trafo atter åbner for museumsgæster.

Kort om natklubben Tresor og Dimitri Hegemann:

I slutningen af 70’erne kom Dimitri Hegemann til Vestberlin for at studere musikvidenskab. I 1988 åbnede han den første elektroniske klub i byen, og i 1991 grundlagde han Tresor i kælderen af et gammelt indkøbscenter. Presset af ejendomsbranchen i 2005 måtte Tresor lukke, men genåbnede i 2007 i kælderen i det tidligere kraftværk.

www.berlintrafo.de

Billedserie

Reastadt. Wishes knocking on Reality’s Doors

2 okt 2010 28 nov 2010

Trafo
Se kort og tider

Del artiklen

'Transformeren'

Facebook