SUPEREXHIBITION

SUPEREXHIBITION

Installationsview, Branding as Branding – the Making of SUPERFLEX, en af de otte udstillinger af og om danske SUPERFLEX. (Foto: Anders Sune Berg)

Billedserie

Udstilling

Working Title: A Retrospective Curated by SUPERFLEX

13 dec 2013 2 feb 2014

Superflex

Kunsthal Charlottenborg
Se kort og tider

De 8 udstillinger:

Metatool
kurateret af Yuko Hasegawa (JP)

SUPERFLEX / RESUME
kurateret af Eungie Joo (US)

Branding as Branding – the Making of SUPERFLEX
kurateret af Toke Lykkeberg (DK)

SUPERFLEX retrospective – a value-escalating machine
kurateret af Lisa Rosendahl & Daniel McClean (SE/UK)

FOREIGNPERSPECTIVE
kurateret af Adriano Pedrosa (BR)

Collaborative Virus
kurateret af Agustin Pérez Rubio (ES)

Free Copies & 2 Video Pieces
kurateret af Hilde Teerlinck (NL)

SUPERFLEX: a retrospective of censored, ”unrealised” and untold stories
kurateret af Rirkrit Tiravanija (TH/US)

Den store retrospektive udstilling om og af den danske kunstnergruppe SUPERFLEX leger kispus med kuratoren, kunsten, kontrakten og Kunsthal Charlottenborg. Det hele ender i ét stort og komplekst SUPERFLEX værk, hvor magten fordeles og udfordres, og sjældent har en retrospektiv udstilling været bedre.

Hvordan skal man producere en retrospektiv udstilling med SUPERFLEX – et af andedammens stærkeste brands i samtidskunsten, hvor business, kunst og politisk aktivisme fletter fingre, og hvor et begreb som ophavsret konstant er til forhandling?

Jo, man inviterer selvfølgelig otte internationalt anerkendte kuratorer, samtidskunstens nye magtfulde producenter, til at lave hver deres SUPERFLEX udstilling og fortælling.

Alle otte kuratorer har kunnet udvælge værker fra hele gruppens produktion siden grundlæggelsen i 1993 (ca. 400 værker), og resultatet er otte udstillinger med 100 værker, der både omfavner og udfordrer udstillingsformatet og SUPERFLEX selv.

SUPERFLEX: Rasmus Nielsen, Jakob Fenger og Bjørnstjerne Reuter Christiansen. (Pressefoto)
SUPERFLEX: Rasmus Nielsen, Jakob Fenger og Bjørnstjerne Reuter Christiansen. (Pressefoto)
På fremragende vis fungerer udstillingen som et SUPERTOOL (gruppens grundlæggende ide om kunsten som et refleksions- og produktionsredskab), der kan anvendes på dem selv som et nu etableret brand i kunstfeltet.

Systemisk hacking
Det er immervæk sympatisk og godt set af SUPERFLEX (Bjørnstjerne Reuter Christiansen, Jakob Fenger og Rasmus Nielsen), der på denne vis både udfordrer kunstscenens magtpositioner og får alle involverede parter til at kopiere, formidle og viderebearbejde deres kunstneriske agenda.

Trioen ender som objekt og subjekt i sin egen udstilling og inviterer kuratorer, institutionen og de besøgende til at indgå i legen som producenter.

Denne udstilling er rent faktisk en fortælling om 8 kuratorer og en kunsthals forsøg på at gribe om SUPERFLEX, og Working Title: A Retrospective Curated by SUPERFLEX spejler således trioens særlige praksisstrategi, en form for systemisk hacking, som også genfindes i kunstnergrupper som The Yes Men, hvor ‘aktøren’ i værket er konteksten, systemet og dem, der møder eller ubemærket indgår i værket.

Kontrakt og erkendelse
Allerede i pressemeddelelsen er der noget galt. Hvert eneste sted, hvor SUPERFLEX optræder i teksten, er nu censureret væk med sorte overstregninger. Censuren er en del af Lisa Rosendahl (SE) og Daniel McCleans (UK) kuratoriske koncept for deres udstilling, SUPERFLEX Retrospective: A Value-Escalating Machine. Og lig googles logik, så er navns nævnelse lig akkumulerende værdi i kunstens verden.

Kontrakten, der er endt i sorte overstregninger overalt på Charlottenborg og i pressematerialet. (Pressefoto)
Kontrakten, der er endt i sorte overstregninger overalt på Charlottenborg og i pressematerialet. (Pressefoto)
Lig mange af kunstnergruppens andre og tidligere projekter er der udformet en bindende kontrakt, og hver gang SUPERFLEX selv, Kunsthal Charlottenborg eller de andre kuratorer udtaler navnet er der økonomiske sanktioner.

Selv pressemødet var som et værk i sig selv, hvor flere kæmpede med restriktionerne, og hvor opmærksomheden omkring det uudsigelige navn og dets brand blot skærpedes.

Dette kontraktbaserede udstillingskoncept er hentet fra SUPERFLEX selv, som lavede en lignende kontrakt, der pålagde det birtiske magasin Art Review i 2010-2011 ikke at nævne gruppen ved navn i et år.

SUPERFLEX har meget sigende forgyldt sådanne kontrakter i deres projekter og ophævet dem til selve værket, hvor kontrakten og ikke udførelsen var det centrale udstillingsobjekt (fx. Supershow/I was paid to go there, 2005 i Kunsthalle Basel).

Kontrakten, der kan ændre praksis, skubbe magtforhold, flytte rettigheder og blotlægge de skjulte mekanismer, der styrer vore handlingsmønstrer og forestillinger om værdi og ejerskab. Og det er her både SUPERFLEX excellerer og udstillingen er stærkest.

Branding som branding
Working Title: A Retrospective Curated by SUPERFLEX
er ikke otte fuldt udfoldede udstillinger, der hver for sig fungerer som en retrospektiv udstilling – der er pladsen også for begrænset, men otte nærbilleder af et særligt greb i den store historie om SUPERFLEX, der anses for at være karakteristisk.

SUPERTOOL, 2002. (Pressefoto)
SUPERTOOL, 2002. (Pressefoto)

‘Branding’ introduceres i udstillingen Branding as Branding: The Making of SUPERFLEX af danske Toke Lykkeberg som gruppens eget SUPERTOOL, hvor vi følger den spæde start i 90’erne, møder med erhvervsledere, produktionen af Per Arnoldis logo til gruppen, og den definerende pantone-farvekode (orange, sort og hvid), som udvikles i samarbejde med designeren Rasmus Koch i 2002.

En veldrejet understregning af gruppens tidlige idé om hvad branding kan udrette og sidenhen forurette – her med Antarctica (Brasiliens Coca-Cola) som forurettet part i gruppens produktion af GUARANÁ POWER (2003) som et fairtrade-produkt (før det begreb fandtes), hvor de brasilianske bønder – til forskel fra kontrakten med Antarctica – opnåede rimelige vilkår via SUPERFLEX’ernes kunstkontrakt.

Rebranding som aktivisme
Et andet fokus, nu på ‘rebranding’, møder vi i Adriano Pedrosas udstilling FOREIGNPERSPECTIVE, hvor både de nationale symboler (fra Rebranding Denmark, 2007), det ikoniske plakatprojekt Foreigners Please Don’t Leave Us Alone with The Danes! (2002) og den brasilianske sodavand indgår i en fortælling om forurettelse.

Foreigners Please Don't Leave Us Alone with The Danes! 2002. (Foto: Carsten Nordholt)
Foreigners Please Don’t Leave Us Alone with The Danes! 2002. (Foto: Carsten Nordholt)
GUARANÁ POWER corner, 2006. (Foto: Carsten Nordholt)
GUARANÁ POWER corner, 2006. (Foto: Carsten Nordholt)

En forurettelse, der i det tilstødende rum udfoldes med mere leg og dybde i udstillingen af Rirkrit Tiravanija, hvor censurerede, afviste og ligefrem nu ulovlige værker fra gruppens historie udstilles, fx den modificerede Biogas PH5 Lamp (2002) og Supercopy Lacoste (2002), hvor ‘SUPERCOPY’ blev trykt på falske Lacoste T-shirts fra Thailand.

Som en understregning af SUPERFLEX som mørkets uindbudte og hårdføre kryb kan man indgå i en rundvisning udklædt som kakkerlak, imens tre figurer: Copyright, Censur og The Big Eye henholdsvis erklærer ejerskab, blokerer synet og overvåger kunsthallens besøgende.

Cockroach tour of a retrospective art exhibition, 2013. (Foto: Carsten Nordholt)
Cockroach tour of a retrospective art exhibition, 2013. (Foto: Carsten Nordholt)

Tiravanija får effektivt iscenesat den tvetydige leg, som SUPERFLEX konstant igangsætter, hvor vi under en klukkende latter forstår de reelle konsekvenser.

Copyright får mere direkte modstand og produktiv form i hollandske Hilde Teerlincks mundrette udstilling Free Copies & 2 Video Pieces, hvor gruppens COPYSHOP (2005-2007) genåbnes, og vi indbydes til at kopiere designerlamper og producere FREE BEER (2005).

I COPY Therefore I am, 2011. (Foto: Carsten Nordholt)
I COPY Therefore I am, 2011. (Foto: Carsten Nordholt)
Flooded McDonald's, 2008. (Pressefoto)
Flooded McDonald’s, 2008. (Pressefoto)

For at iscenesætte denne pirat-aktivisme er COPYSHOP indledt af Burning Car (2008) med en brændende Mercedes Benz og afrundet af det pommesfrites-poetiske Flooded McDonald’s (2009).

SUPERTOOLS
Ud af gruppens mere lokaltbaserede projekter: Mjølnerparken (2006), det prisvindende SUPERKILEN (2011) og SUPERGAS (1996) er det primært det sidstnævnte, der har fået en markant plads i udstillingen.

Supergas, 1996. (Pressefoto)
Supergas, 1996. (Pressefoto)
Det er også SUPERGAS, der i international sammenhæng er gruppens vel nok mest definerende og gennemteoretiserede projekt. Samtidig er det et projekt, der lig mange andre, stadig administreres, vidererudvikles, redistribueres og genforhandles. Senest i selveste Nordkoreas Pyongyang-provins, hvilket er dokumenteret i udstillingens mindste præsentation, RESUME af Eungie Joo.

Med GUARANA POWER og her SUPERGAS får vi trods det virkelighedsfjerne udstillingsformat en nutidig og vaskeægte historie om en kunstnerisk strategi, der resulterer i virkelige forandringer, og om SUPERTOOLS, der hverken bliver mindre relevante eller sløvere med tiden – tværtimod!

De 8 udstillinger:

Metatool
kurateret af Yuko Hasegawa (JP)

SUPERFLEX / RESUME
kurateret af Eungie Joo (US)

Branding as Branding – the Making of SUPERFLEX
kurateret af Toke Lykkeberg (DK)

SUPERFLEX retrospective – a value-escalating machine
kurateret af Lisa Rosendahl & Daniel McClean (SE/UK)

FOREIGNPERSPECTIVE
kurateret af Adriano Pedrosa (BR)

Collaborative Virus
kurateret af Agustin Pérez Rubio (ES)

Free Copies & 2 Video Pieces
kurateret af Hilde Teerlinck (NL)

SUPERFLEX: a retrospective of censored, ”unrealised” and untold stories
kurateret af Rirkrit Tiravanija (TH/US)

SE meget mere SUPERFLEX og deres projekter her.

LÆS fx denne fremragende tekst af Will Bradley om gruppens hacking-strategier.

Som en lille personlig note, bør det næsten påpeges – også med Kunsthal Charlottenborgs historie i nyere tid, at denne udstilling mere end nogen anden også illustrerer Kunsthal Charlottenborgs nye ledelses evne og lyst til at udfordre institutionens rammer positivt. I denne anmelders øjne kunne denne udstilling ikke udføres så troværdigt under særlig mange andre direktører end Jacob Fabricius. Så er det afsted, Marianne!

Billedserie

Udstilling

Working Title: A Retrospective Curated by SUPERFLEX

13 dec 2013 2 feb 2014

Superflex

Kunsthal Charlottenborg
Se kort og tider

De 8 udstillinger:

Metatool
kurateret af Yuko Hasegawa (JP)

SUPERFLEX / RESUME
kurateret af Eungie Joo (US)

Branding as Branding – the Making of SUPERFLEX
kurateret af Toke Lykkeberg (DK)

SUPERFLEX retrospective – a value-escalating machine
kurateret af Lisa Rosendahl & Daniel McClean (SE/UK)

FOREIGNPERSPECTIVE
kurateret af Adriano Pedrosa (BR)

Collaborative Virus
kurateret af Agustin Pérez Rubio (ES)

Free Copies & 2 Video Pieces
kurateret af Hilde Teerlinck (NL)

SUPERFLEX: a retrospective of censored, ”unrealised” and untold stories
kurateret af Rirkrit Tiravanija (TH/US)

Del artiklen

'SUPEREXHIBITION'

Facebook