Stoflige meditationer

Billedserie

Udstilling

Things hidden since the foundation of time

10 okt 2008 15 nov 2008

Martin Erik Andersen

Galleri Susanne Ottesen
Se kort og tider

Stoflige meditationer

Udsnit. Warning to the Hindus, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen

Martin Erik Andersens nye værker er som et dybt, dragende sprog, der ikke kan oversættes. Galleri Susanne Ottesen er for tiden ramme om en krævende og næsten meditativ udstilling.

To skulpturer, adskilt af flere vægge, synger til hinanden. Den lidt sørgmodige centralasiatiske musik, de afspiller, forvrænges af galleriets rum. Death is not the end og God is love har banale titler, men deres komplicerede sammensætning lover en dybere mening.

God is love, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
God is love, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
Death is not the end, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
Death is not the end, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen

De to tvillingeværker er hver opbygget om et skelet af armeringsstænger behængt med tynde stoffer og et gennemsigtigt, mønstret silikonetæppe. De spreder sig videre ud over gulvet, hvor der ligger små projektører, maskinstrikket klæde og fåreskind. Tæt på ses påklistrede, udrevne sider fra arabiske aviser og danske Anders And blade. Hængende, fluorescerende pærer bidrager til en fornemmelse af noget mystisk. De enkelte dele gentages og omkonfigureres ligesom et sprogs elementer.

Wind and thoughts have shaped the trees II, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
Wind and thoughts have shaped the trees II, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen

Kropslige hieroglyffer
Andersens kunst er ikke nem at sætte ord på, selvom den udgøres af så mange genkendelige ting. Installationerne består af de samme mønstre og netværk i forskellige variationer og skaber en sammenblanding af noget kendt og noget uforståeligt. Det er hemmelighedsfuldt og besættende, for det ligner et system, der bare skal afkodes. I modsætning til skriftlige hieroglyffer er dette dog et visuelt og rumligt udtryk, der får sprog i kroppens fornemmelser.

Hvad er stof?
Det strikkede, hæklede og syede er gennemgående i alle de udstillede værker, hvor mange former for taktilitet og overflade blandes. Noget er let og gennemskinneligt, andet er tæt og uigennemsigtigt, noget er vandret, andet er lodret. Alt materialet og dets placering virker som metaforer for forskelligartede stoffer i det fysiske univers. I vores verden plejer vi at tale meget om mening, men her er ordene afløst af sansning. Lys, lyd og rum er lige så meget en del af helheden, og grænsen mellem det håndgribelige og uhåndgribelige udviskes.

Flere sider
I galleriets mellemste rum er ophængt en række mindre kunstværker af papir og stof. Her er tryk og tegninger, der ofte er bearbejdede med syninger, påklistret folie og sølvfarvet pigment. Igen sammenblandes mønstre og netværk, og det antydes, at den usete bagside også er en del af kunstværkerne. Enhver kopi er et aftryk af noget allerede eksisterende, og Andersens værker udfolder gentagelsen og gør den betydningsfuld.

Stairway to heaven – highway to hell. Stairway-highway, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
Stairway to heaven – highway to hell. Stairway-highway, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
where comes the lord comes the darkness bright, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
where comes the lord comes the darkness bright, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen

Meditativ indlevelse
Titlerne på de nye værker citerer et bredt spektrum af spirituelle og okkulte tekster. Jagten på ikke-rationel indsigt og på skjulte systemer løber som en tråd i hele udstillingen. Som besøgende bliver indlevelsen i Andersens skulpturer, billeder og installationer næsten en parallel til kunstnerens arbejde.

Det tager tid og overvejelse, er ikke altid nemt, og der er ingen fiks og færdig løsning. I stedet gives adgang til en skabelsesproces, hvor anstrengelsen hjælper til at vende op og ned på meget. Ud af mødet mellem de mange materialer og systemer skal man selv finde på en mening. Det er både smukt og krævende.

Billedserie

Udstilling

Things hidden since the foundation of time

10 okt 2008 15 nov 2008

Martin Erik Andersen

Galleri Susanne Ottesen
Se kort og tider

Del artiklen

'Stoflige meditationer'

Facebook