Sort af vilde spor

Billedserie

Udstilling

Tropel

7 mar 2009

Regina Silveira

KØS - Museum for kunst i det offentlige rum
Se kort og tider

Sort af vilde spor

Portræt af Regina Silveira. Foto Anders Sune Berg

På Kunstmuseet Køge Skitsesamling har den brasilianske kunstner Regina Silveira efterladt et mylder af mærkelige dyrespor. Sporene peger i mange retninger, farven er sort og der bliver leget med vores forestillingsevne.

Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Store dyr med både bløde poter og skarpe klør har sat mærker fra gulv til loft på tagetagen på Kunstmuseet Køge Skitsesamling. Det tyder på, at dyrene er kommet ind ad et vindue mellem anden og tredje etage, hvor store dyrespor er efterladt ud over ruderne og inde på museets vægge.

Dyrene har været mange og bevæget sig hastigt. Men hvor er de henne nu, hvorfor indtog de museet, og hvad er det egentlig for nogle store væsner, der har trampet rundt på den 500 m2 store tagetage, som normalt huser Bjørn Nørgaards skitser til Dronningens gobeliner?

Den nu 70-årige Regina Silveira har sammen med assistenter fra São Paulo og London skabt en fantasifuld stedsspecifik installation, der får os til at undre os og tænke over tid og rum. Regina Silveira fortæller, at det har krævet stor disciplin og omhyggelighed at installere det store værk.

”Der har været mange udfordringer og ting at tage i betragtning som eksempelvis museets arkitektur, rummets form og lyset”.

Arkitektur som inspiration
Regina Silveira har i løbet af sin mere end 50 år lange karriere især markeret sig med sine monumentale arkitekturinstallationer til blandet andet Oscar Niemayers São Paulo Biennale-bygning 1998, Palacio de Cristal i Madrid 2005 og Tapei Fine Arts Museum i Taiwan 2006.

Om sin interesse for arkitektur fortæller Regina Silveira, at hendes første inspiration kom fra arkitekturmagasiner, ”Jeg fik lyst til at tilføje noget forstyrrende til disse tegninger og planer, jeg ville skabe nogle paradoksale rum.”

Og det er netop det modsætningsfulde og fantasifulde, der er kendetegnende for Regina Silveiras arkitektoniske transformationer. ”Da jeg begyndte at modtage bestillinger, blev jeg tilbudt at arbejde med store rum og jeg blev udfordret af disse specifikke steders rumlighed.”

Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg

Alt fra ydre facader, gulv, vinduer og vægge bliver udsat for en forunderlig fordrejning, og Regina Silveira får arkitekturens eget særpræg til at fortælle nye mærkelige historier.

Sansernes stimulering
De vildtfarende dyrespor på Kunstmuseet Køge Skitsesamling skaber en effekt på flere niveauer. Regina Silveira stimulerer nemlig ikke alene det visuelle, men også høresansen vækkes med titlen Tropel, som betyder lyden af dyr på flugt eller i manisk bevægelse på portugisisk.

Regina Silveira vil dog ikke afsløre, hvad der er foregået på museet i Køge. ”Sporene er åbne for fortolkning, jeg kan ikke give en endegyldig fortolkning. De er meget tvetydige, og de kan forstås på mange måder. Alt hvad jeg kan sige er, at efter vi har forestillet os en gigantisk flue passere forbi huset her, som et drømmebillede, vil dette sted aldrig blive det samme igen.”

Regina Silveira: Mundus Admirabilis, Centro Cultural Banco do Brasil, Br, 2007. Pressefoto Kunstmuseet Køge Skitsesamling
Regina Silveira: Mundus Admirabilis, Centro Cultural Banco do Brasil, Br, 2007. Pressefoto Kunstmuseet Køge Skitsesamling
Regina Silveira: Frenazos, 2004, Trienal Poligráfica, San Juan, Puerto Rico. Pressefoto Kunstmuseet Køge Skitsesamling
Regina Silveira: Frenazos, 2004, Trienal Poligráfica, San Juan, Puerto Rico. Pressefoto Kunstmuseet Køge Skitsesamling

På sporet af en katastrofe
Regina Silveira arbejder primært med sorte spor og skygger, men hvorfor lige denne farve? ”Sort er essentiel for mine ideer, og sort er en form for fravær af alle farver, men det er også et mix af alle farver. Farven sort kan også repræsentere den mørke side og sætte fantasien i gang.”

Men selvom Regina Silveira tilmed udtaler, at: ”Der gemmer sig en form for katastrofe i det sorte”, er installationerne ikke kun dystre og farefulde. Hendes værker er også legende og forunderlige i deres måde at fordreje virkeligheden på.

Kunsthistoriske aftryk
Regina Silveira pirrer forestillingsevnen og skaber værker, der ved nærmere eftertanke viser sig at være umulige finurligheder som eksempelvis overdimensionerede skygger eller skrøbeligt porcelæn med aftryk af store bildæk. Regina Silveira ynder i det hele taget at drille beskueren og vække vores opmærksomhed.

Hun refererer til klassikere af Marcel Duchamp og Meret Oppeheim og viser med sit eget formsprog, hvordan kunsthistorien i bogstavelig forstand har sat spor i hendes værker. ”Disse kunstnere har været vigtige for min generation og for mit kunstneriske arbejde. Og faktisk forekommer de som deciderede skygger i mine egne værker. De er lige som et konkret spor.”

Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Regina Silveira: Tropel (Reversed), Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2009. Foto: Anders Sune Berg

Overskridelsens kunst
Det er fristende at sige, at der er mange spor at følge i Regina Silveiras ouevre. Hendes overraskende installationer og pudsige værker sætter fantasien i gang og skaber forestillinger, der overskrider både dyrerigets mangfoldighed, fysikkens love om lys og skygge, og kunsthistoriens kronologiske orden.

På udstillingen Tropel (reversed) er der mulighed for både at opleve Regina Silveiras fantasirige leg med museets arkitektur og se det dokumenterende materiale, som blandt andet omfatter mere end 60 arkitekturmodeller, tegninger og fotografier af kunstnerens værker fra hele verden.

Billedserie

Udstilling

Tropel

7 mar 2009

Regina Silveira

KØS - Museum for kunst i det offentlige rum
Se kort og tider

Del artiklen

'Sort af vilde spor'

Facebook