Skandale: Kunsthal ødelægger god kunst!!!

Billedserie

KROPAMOK

12 sep 2008 11 jan 2009

John Bock, Lilibeth Cuenca, Cecilie Dahl, Jesper Just, Pipilotti Rist

Brandts
Se kort og tider

Der er ikke lavet et fysisk katalog til udstillingen. Derimod er der lavet et meget vellykket netbaseret katalog. Heri kan man hjemme i stuen se klip fra videoerne og læse kunst- og kønsforskeren Tina Rauns essay om sammenhænget mellem krop og identitet.

Skandale: Kunsthal ødelægger god kunst!!!

Pipilotti Rist lader kroppen vise sig fra sin mest intime side. Pipilotti Rist, Pickelporno, 1992. Filmstill: Pipilotti Rist.

Brandts udstiller glimrende videokunst – men glemmer, at udstillinger med videokunst kræver mere end blot en DVD-afspiller, en projektor og et tryk på PLAY.

KROPAMOK er en seværdig udstilling – på papiret. Men den tager ikke højde for videokunstens særegne kvaliteter og dermed bliver den u-seværdig.
Udgangspunktet virker besnærende: udstillingen har samlet en række videoer af Jesper Just, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Cecilie Dahl, John Bock og Pipilotti Rist under et overordnet tema om menneskekroppen og sammenhængen mellem krop og identitet.
Videoerne spænder kvalitetsmæssigt fra det gode til det fantastiske, men flere af værkerne ødelægges af en række udstillingsfejl, der viser, hvor svært det er at udstille videokunst, når kuratorene ikke har den fornødne sensibilitet i forhold til videokunstens særlige krav og kvaliteter.

Lilibeth Cuenca Rasmussens videoinstallation lider under lydforureningen fra nabovideoen. Lilibeth Cuenca Rasmussen, Life is too Short, 2004. Videostill: Lilibeth Cuenca Rasmussen.
Lilibeth Cuenca Rasmussens videoinstallation lider under lydforureningen fra nabovideoen. Lilibeth Cuenca Rasmussen, Life is too Short, 2004. Videostill: Lilibeth Cuenca Rasmussen.

John Bocks Skipholt udstilles under gunstige forhold og er en ren fornøjelse. John Bock, Skipholt, 2006. Filmstill: John Bock.
John Bocks Skipholt udstilles under gunstige forhold og er en ren fornøjelse. John Bock, Skipholt, 2006. Filmstill: John Bock.

En rumlig kunstform
Videokunst er ikke bare levende billeder der kan klaskes op på væggen som oliemalerier i guldrammer; det er en rumlig kunstform, som både henvender sig til øjet, til øret og til hele kroppen. Filmenes lydsider skaber den rumlige dimension ved at fylde rummet med lyd, så publikum føler sig omsluttet af de enkelte værker.
Det er besværligt, men ikke umuligt at udstille to videoværker ved siden af hinanden. Lydene fra to eller flere videoer kan let forurene eller direkte overdøve hinanden og derved ødelægge den rumlige dimension af værkerne.
Opstillingen af Jesper Justs Bliss and Heaven og Pipilotti Rists Pickelporno viser, hvor galt det kan gå.

En klage over naboens støj
Man tager høretelefoner på for at høre lyden fra Justs film, men de kan ikke overdøve lydsiden fra naboværket, Pickelporno – den trænger ind mellem øret og høretelefonerne og gør det umuligt for Justs video at skabe sit eget rum. Samtidigt er man, bogstaveligt talt, bundet til skærmen via høretelefonernes ledninger, og på den måde kan man ikke bevæge sig frit rundt i det rum, som videoen burde skabe.

Jesper Justs video viser storladne følelsesudladninger, men de store følelser drukner på en lille skærm. Jesper Just Bliss and Heaven, 2004. Filmstill: Jesper Just.
Jesper Justs video viser storladne følelsesudladninger, men de store følelser drukner på en lille skærm. Jesper Just Bliss and Heaven, 2004. Filmstill: Jesper Just.

Biografformat krympet til fjernsynsskærmsstørrelse
Bliss and Heaven er filmet som en biograffilm med store panoramiske billeder, der skal overvælde publikum. Men i KROPAMOK vises filmen på en fladskærm, der får den til at virke som et lille og intimt dukketeater. En intimitet, der er i direkte modstrid med det storladne og patosfyldte homoerotiske spil, der foregår mellem filmens to mandlige hovedpersoner.
Det er en forfejlet måde at vise Bliss and Heaven på – den skal vises i store rum hvor lyden kan buldre og hvor publikum kan overvældes af filmens billeder og mændenes følelser.

Fjernsynsskærmsstørrelse forstørret til biografformat
Det forholder sig omvendt med Pipilotti Rists Pickelporno. Den vises som Justs film burde vises: i stort format blæst op på en væg og med lyd, der fylder hele rummet. Kroppene i filmen svæver overmenneskeligt store på udstillingssalens væg.
Men ifølge den amerikanske kunstteoretiker og Pipilotti Rist-ekspert Amelia Jones er Pickelporno lavet til tv- fjernsynsapparatets intime lille-verden. Filmen vil skabe en intim stemning ved at vise kroppe i close-ups, men denne effekt ødelægges ved blow-up på en udstillingsvæg.

Cecilie Dahls video bruger ikke kun lyd til at skabe rum, den bruger også duften af citrusfrugt. Cecilie Dah, Clothes for a Summer Hotel, 2004. Videostill: Cecilie Dahl
Cecilie Dahls video bruger ikke kun lyd til at skabe rum, den bruger også duften af citrusfrugt. Cecilie Dah, Clothes for a Summer Hotel, 2004. Videostill: Cecilie Dahl
Vi vil have billedrøret tilbage
Pipilotti Rists film er lavet til at blive vist i et gammeldags firkantet fjernsyn med kabinet, hvor kroppene kan svømme rundt i billedrøret som om, de var fisk i et akvarium. Derved kan der opstå et nærvær mellem publikum og filmens kroppe; et nærvær, som aldrig kommer, når kroppene svæver rundt som store immaterielle lysflader på en væg uden grænser.

Ingen undskyldning
Hvad der kunne være en glimrende udstilling bliver et lærestykke i, hvordan man ikke skal udstille videokunst.
Og det er svært at finde en undskyldning for Brandts udstillingsfejl – det er mange år siden, man kunne undskylde sig med, at det var en ny kunstform, man ikke lige vidste, hvad man skulle stille op med.

Udstillingen er støttet af Kunstrådet.

Fra Statens Kunstfond har Jakob Nielsen i år modtaget et arbejdslegat på 100.000 og Jesper Just et treårigt stependiat på 840.000

Billedserie

KROPAMOK

12 sep 2008 11 jan 2009

John Bock, Lilibeth Cuenca, Cecilie Dahl, Jesper Just, Pipilotti Rist

Brandts
Se kort og tider

Der er ikke lavet et fysisk katalog til udstillingen. Derimod er der lavet et meget vellykket netbaseret katalog. Heri kan man hjemme i stuen se klip fra videoerne og læse kunst- og kønsforskeren Tina Rauns essay om sammenhænget mellem krop og identitet.

Del artiklen

'Skandale: Kunsthal ødelægger god kunst!!!'

Facebook