Silokunst

Silokunst

Gammel kornsilo er kæmpelærred for ny offentlig udsmykning i Haderslev. Foto: Simon Skipper Christiansen

Billedserie

Offentlig udsmykning

Victor Ash

Hadderslev havn
Se kort og tider

På en 29 meter høj silo i Haderslev svømmer kæmpefisk med store øjne i et "omvendt akvarium". Kunstneren bag det nye offentlige kunstværk er Victor Ash.

Lokalt i Haderslev er den kendt som ´six-packen´. Den tidligere kornsilo med sin karakteristiske buede overflade rager godt op i landskabet, og netop siloens bølgende form var en udfordring for ´vægmaleren´ Victor Ash, da han fik bestillingen på den 1.537 m² store udsmykningsopgave af Haderslev kommune og Statens Kunstfond.

Foto: Simon Skipper Christiansen
Foto: Simon Skipper Christiansen
Det er ikke første gang portugisisk fødte Victor Ash, der de sidste mange år har boet i København, har kastet sig ud i de store formater. Kunstneren malede graffiti i Paris i sine teenagerår, men har siden 2001 skabt stor opmærksomhed verden over med sine store vægmalerier – bl.a. i Østrig, Tyskland, Spanien og Korea.

Dyr med øjne
I de senere år har store dyremotiver præget hans værker, og således også i det sønderjyske, hvor opgaven i Haderslev er færdig og snoren klippes ved officiel åbning fredag 27 september: gigantiske fisk svømmer nu rundt på siloen og skuer med store øjne ud over vandet og byen. Kunstneren har udnyttet formen til at skabe en næsten tredimensionel effekt.

“Jeg har ønsket at lave noget, der passer til bygningens runde og deformerede struktur”, fortæller Victor Ash. “Jeg opfatter værket som ´et omvendt akvarium´, hvor man er nød til at bevæge sig rundt om bygningen for at se figurerne”.

“Jeg har forholdt mig til stedet, og ønsket at skabe en forbindelse mellem landjorden og vandet”, fortsætter han. “Tidligere var der korn i siloerne, der blev læsset på skibe og fragtet over vandet. Nu er fiskene så omvendt ´svømmet´op af havet og op på landjorden”.

Hvem ser på hvem?
Ash arbejder ofte med blikket som tema og spørgsmålet om, hvem der kigger på hvem. I et murmaleri på en 2-verdenskrigsbunker i Bremen står meget store menneskefigurer og kigger på os gennem kikkerter, mens han i en række andre værker har stillet skarpt på dyrs øjne.

Victor Ash: Look at me Look at you. Bremen, Tyskland 2009. Foto: Victor Ash
Victor Ash: Look at me Look at you. Bremen, Tyskland 2009. Foto: Victor Ash
Victor Ash: Animals Faces. Fra udstillingen Beyond art på Platoon Kunsthalle, Seoul, SydKorea, 2012. Foto: Victor Ash
Victor Ash: Animals Faces. Fra udstillingen Beyond art på Platoon Kunsthalle, Seoul, SydKorea, 2012. Foto: Victor Ash

“Øjenkontakten er et bevidst kunstnerisk greb”, siger Ash. “Jeg vil gøre opmærksom på vores forhold til naturen og på at vi skal være ansvarlige. At være kunstner er også at ville sige noget. På en diskret – ikke bombastisk – måde”.

Øjenkontakten bliver i øvrigt overordentlig nærværende, hvis man er god til at klatre. Den høje bygning på havnen bliver nemlig udnyttet, når naboerne fra SkateCity indtager klatrevæggen på siloens ene væg. Her bliver der mulighed for direkte øjenkontakt menneske og dyr imellem.

Giga-stencils
Det ser ud som om billedet er malet efter stencils, men det er vel ikke tilfældet – størrelsen taget i betragtning?

“Jo, faktisk er billedet skabt ved hjælp af rigtig store plastik-skabeloner, som vi klæbede op i etaper. Det var en vanskelig proces, for det blæser altid på havnen. Men pga. siloens buede form var det umuligt at arbejde med grids, som ellers er en metode til at forstørre et motiv op på en stor flade”.

Foto: Simon Skipper Christiansen
Foto: Simon Skipper Christiansen
Foto: Simon Skipper Christiansen
Foto: Simon Skipper Christiansen

Du maler stort set altid i sort/hvidt. Hvorfor egentlig?

“Jeg vil gerne, at mine ting har en enkelthed og virker som ikoner – som en kontrast til det omkringliggende, der ofte er meget larmende visuelt og farvemæssigt. Mine værker skal ikke være ´flashy´ – det bliver i mine øjne for dekorativt”.

Kunstneren laver 2-3 store vægmalerier om året, samtidig med at han laver billeder i sit atelier, der er rettet mod mere traditionelle udstillingsrum.

“ Fordelen ved kunstprojekter i det offentlige rum er, at man når ud til folk på en meget direkte måde, og det betyder noget for mig som kunstner at kunne tale ud til et stort og bredt publikum”.

Foto: Simon Skipper Christiansen
Foto: Simon Skipper Christiansen
Udsmykningen af siloen er et led i omdannelsen af den gamle industrihavn til en ´moderne havn´ med beboelsesejendomme – en udvikling der kan iagtages i mange byer med adgang til havet.

Haderslev kommune har valgt at lade denne bygning fra fortiden stå som et meget synligt vartegn på havnen, men hvad tænker man egentlig, at kunsten kan i sådan en sammenhæng?

“Kunsten kan både skabe debat, berige vores hverdag og skabe samhørighed”, fortæller Jørgen Mejer, der er kultur- og fritidschef i Haderslev kommune. “Kunsten er vigtig. Hvis den ikke var der, ville vi savne den”.

Victor Ash er født i 1968 i Portugal
Bosat i Paris 1972-1994
Bor og arbejder i dag i København

Udsmykningen er finansieret i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og Haderslev Kommune. Den økonomiske ramme er på en mio. kr., hvoraf Statens Kunstfond og Haderslev Kommune har bidraget med henholdsvis 750.000 og 250.000 kr.

I forbindelse med indvielsen af siloudsmykningen har Haderslev Kunstforening en udstillingen med skitser fra tilblivelsen og andre værker af Victor Ash. Se mere her.

Billedserie

Offentlig udsmykning

Victor Ash

Hadderslev havn
Se kort og tider

Del artiklen

'Silokunst'

Facebook