Set med hudfarvede øjne

Set med hudfarvede øjne

På udstillingen Little Blond Girl præsenterer Hesselholdt & Mejlvang værker i både broderi, keramik, sengetøj og skind. Her er det opstillingen af deres keramikværker. Installationsview, Charlotte Fogh Gallery. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Billedserie

Udstilling

Little Blond Girl

31 okt 2014 29 nov 2014

Hesselholdt & Mejlvang

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

En Michael Jackson-agtig zebra, Ku Klux Klan samlet til teselskab og et kødfarvet våbenskjold syet i gammelt sengelinned. Kunstnerduoen Hesselholdt og Mejlvang er endnu engang på banen med samfundskommenterende og fabulerende værker til udstillingen Little Blond Girl på Charlotte Fogh Gallery i Aarhus. KUNSTEN.NU har mødt dem til en snak om hudfarver og om det at holde fast i det samme tema.

Sofie Hesselholdt (th.) og Vibeke Mejlvang begyndte allerede at arbejde sammen, da de studerede på Det Fynske Kunstakademi. I år kan de fejre 15 års jubilæum. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo.
Sofie Hesselholdt (th.) og Vibeke Mejlvang begyndte allerede at arbejde sammen, da de studerede på Det Fynske Kunstakademi. I år kan de fejre 15 års jubilæum. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo.

”Det blonde kan godt være lidt ubehageligt!” – ”Ja. Det blonde kan faktisk nemt kamme over og blive arisk”.

Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvang diskuterer hud-, hår- og øjenfarver. Lige nu er de aktuelle med udstillingen Little Blond Girl, og imens de to viser mig rundt blandt deres hudfarvede værker – den lyse af slagsen vel at mærke – spekulerer jeg i stilhed over, om jeg mon skulle have beholdt min hue på.

Den blonde pige byder indenfor
For det er ikke uden kritisk og politisk aktivistisk undertone, at Hesselholdt & Mejlvang i deres præsentation af 20 nye værker fabulerer over emnet ”den kaukasiske hudfarve”. Både Ku Klux Klan, forvrængede Dannebrogsflag og en osteklokke er inddraget på udstillingen hos Charlotte Fogh; så insisterende, at min egen blonde hårpragt pludselig er blevet irriterende selvbevidst.

Titlen Little Blond Girl refererer dog ikke direkte til mig, men til den lille, blonde pige, som fra væggen tager i mod mig med åbne, velkommende arme. Hun hedder Rikke, og hendes udseende er taget direkte fra illustrationerne i Helen Bannermans bog Historien om den lille, hvide Rikke – en pendant til samme forfatters mere omtalte figur Sorte Sambo.

Broderiet af den lille, blonde pige er det centrale værk på udstillingen. Det er igennem hendes øjne, vi ser udstillingen, mener kunstnerduoen. Hesselholdt & Mejlvang: Little blond girl says Welcome, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Broderiet af den lille, blonde pige er det centrale værk på udstillingen. Det er igennem hendes øjne, vi ser udstillingen, mener kunstnerduoen. Hesselholdt & Mejlvang: Little blond girl says Welcome, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Hos Hesselholdt & Mejlvang er Rikke udført i broderi og indrammet.

Hun ligner med kunstnernes egne ord det gamle Danmark i 1950’erne, og det er igennem hendes øjne, at de to kunstnere vil minde os om, hvilke øjne vi ser med.

”Når vi bruger ordet ”hudfarve”, så tænker vi på den lyse hudfarve. Men sådan tænker man jo ikke alle mulige andre steder i verden. Der er ”hudfarve” noget andet,” siger Sofie Hesselholdt.

Rikke vil være sort, zebraen vil være hvid
Den lille, hvide Rikke på væggen er dog ikke utvetydig skandinavisk og blond. Broderiet er udført i Korea, og i Bannermans fortælling om Rikke møder vi i virkeligheden en pige, der i sin fascination over Sorte Sambos eksotiske liv begiver sig ud i den farefulde jungle – håbefuld og med åbne arme.

Det er en klar pointe fra Hesselholdt & Mejlvangs side at indhente billeder og symboler udefra. Foruden det asiatisk fremstillede broderi, har de bragt et zebraskind med fra Afrika, våbenskjoldet fandt de på et museum i Finland, og de små træskilte med Dannebrog og ørkenmotiver er fremstillet på et Hjallerup-agtigt marked i USA.

Hesseholdt & Mejlvang: Desert Territory, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Hesseholdt & Mejlvang: Desert Territory, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

“Det er vigtigt for os, at tingene hentes udefra, samtidig med at det gives det her skandinaviske eller danske præg”, fortæller Hesselholdt. Igen en fortælling om, at vi ser på verden med vores hudfarves øjne; andre ser på os med deres.

Med billedet af den lille, hvide Rikke vil Hesselholdt & Mejlvang minde os om, hvordan vi danskere fejlagtigt tænker om os selv: smilende, åbne og velkommende. Ifølge de to kunstnere stemmer det billede ikke overens med virkeligheden.

”I dag bliver der slået hårdt ned på dem, som ikke er lyse i huden. Samtidig virker det som om, at der ikke findes grænser for, hvad man må sige om andres udseende, når man selv har en lys hudfarve,” siger Vibeke Mejlvang. Både hun og Hesselholdt er foruroligede over samtidens mentalitet i Danmark, der ifølge kunstnerne synes forandret de sidste 20-30 år. For dem handler det om at være en stemme i debatten og sige tingene på en anden måde, end medierne gør det.

”Kunst kan sætte ting på spidsen, være humoristisk, være fabulerende; den kan sætte nuancer på ting, som er svære at sætte ord på. Hvad skal for eksempel en zebra, som er hudfarvet i striben? Jeg ved det faktisk ikke, men noget gør den ved os”, fortæller Mejlvang og henviser til det sart hudfarvede zebraskind, der ligger bredt ud på galleriets gulv.

Hesseholdt & Mejlvang: Aryan Zebra, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Hesseholdt & Mejlvang: Aryan Zebra, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.


Storpolitik på hjemlig scene
For Mejlvang er den transformerede zebra næsten helt Michael Jackson-agtig. Et humoristisk og forvekslende greb, som også går igen, når Hesselholdt & Mejlvang skaber en keramisk tekande med Ku Klux Klan-hatte og kalder den for Tea Party, eller når de lader en lille bunke hudfarvet pudder udstille indeni en osteklokke.

Og ifølge Hesselholdt er det da også humoren og det tvetydige, som er en af de bærende piller i udstillingen. ”En af ideerne på denne her udstilling har været at blande det storpolitiske med det hjemlige,” fortæller hun. ”Deri ligger der en humor og et udsyn, vi gerne vil have. Den bruger vi til at skubbe til nogle ting og til at nå folk på en anden måde.”

Kombinationen af det hjemlige og politiske er karakteristisk for Hesselholdt & Mejlvangs værker. I 15 år – siden deres møde på akademiet i 1999 – har de to kunstnere kredset om politiske emner som nationalisme, racisme og køn, og i et ofte traditionelt feminint formsprog med eksempelvis keramik, stof, broderier og skind udformer de deres værker, mange gange med fokus på én eller flere bestemte farver.

Hesselholdt & Mejlvang: Tea party, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Hesselholdt & Mejlvang: Tea party, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Hesselholdt & Mejlvang: Powder Mountain, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Hesselholdt & Mejlvang: Powder Mountain, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

At gå amok i det samme
Lige nu er det den skandinaviske hudfarve, som interesserer dem. Tidligere i år udstillede de udelukkende værker i den farve på Turku Art Museum i Finland, og i marts måned næste år har de to kunstnere tænkt sig at ”gå amok” i hudfarver og flag i både byrum og på udstillingssteder i Aalborg.

Våbenskjold har Hesselholdt & Mejlvang beskæftiget sig med før. Her er det et finsk våbenskjold i den sarte hudfarve, som er fremstillet af et gammelt sengelinned. Shades of skin / Coat of arms, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Våbenskjold har Hesselholdt & Mejlvang beskæftiget sig med før. Her er det et finsk våbenskjold i den sarte hudfarve, som er fremstillet af et gammelt sengelinned. Shades of skin / Coat of arms, 2014. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

”Det har fuldt os i mange år at være helt besat af én farve. Samtidig er det rigtig smart i en udstilling, at der er en gennemgående farve. Der er noget æstetisk i, at værkerne har noget at sige hinanden, og så er farver selvfølgelig kendt for at være enormt stemningsgivende,” forklarer Sofie Hesselholdt.

Men er det ikke en ulempe stædigt at holde fast i det samme? Hvad med det dér, man kalder fornyelse?

”Jeg kan huske, at vores første lærer på akademiet engang sagde: at hvis man bare laver det samme nok gange, så begynder folk til sidst at tage det alvorligt. Den sætning har ligesom forfulgt mig,” fortæller Hesselholdt. Mejlvang supplerer ved at pege på en kunstner som Sven Dalsgaard, der i mange år provokerede sit publikum med de samme ting og den samme farve. For Dalsgaard var det ikke nødvendigt med fornyelse; det var et spørgsmål om interesse. Sådan har Hesselholdt & Mejlvang det også.

”Nogle gange tænker vi, at NU skal vi virkelig lave noget helt andet. Og så ender vi alligevel i omegnen af noget, vi allerede har lavet. Vi laver simpelthen det, som betyder allermest for os.”

Sofie Hesselholdt (f. 1974, København) og Vibeke Mejlvang (f. 1976, Hjørring) arbejder og bor i København.

Uddannelse:
2000-2006 MFA, Det Danske Kongelige Kunstakademi
2005 Bergen National Academy of the Arts, Norge
1999-2000 Det Fynske Kunstakademi.

Udvalgte udstillinger:
2014 Pomp and Ceremony - Shades of Skin, Turku Art Museum, Turku, Finland
2014 Drømmeland, KUNSTEN, Aalborg (gruppeudstilling)
2013 New Waves in the Hood, Das Kunstbüro, Aarhus
2012 The Dark Passenger, SKMU Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand, Norge
2011 ENTER, Kunsthallen Brandts, Odense (gruppeudstilling)
2010 Socle du Monde, HEART - Herning Museum of Contemporary Art, Herning (gruppeudstilling)

Hesselholdt & Mejlvangs udstilling Little Blond Girl bliver vist på Charlotte Fogh Gallery i Aarhus frem til den 29. nov. 2014.

Billedserie

Udstilling

Little Blond Girl

31 okt 2014 29 nov 2014

Hesselholdt & Mejlvang

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Del artiklen

'Set med hudfarvede øjne'

Facebook