Rå realisme om ensomme japanere

Rå realisme om ensomme japanere

Otaku Rider, 2010. Pressefoto.

Billedserie

Udstilling

Otaku Rider

2 okt 2010 23 okt 2010

Javier Aguilera

Gallery Poulsen
Se kort og tider

Den spanske kunstner Javier Aguilera er en følsom iagttager af mennesker omkring ham. Det er taberne, de ensomme og misbrugerne i en japansk subkultur som udstillingen Otaku Rider kredser om.

Det første der møder publikum i Gallery Poulsen er en japansk motorcyklist, der i næsten naturstørrelse er ved at torpedere én. Styrken og kraften i det tekniske uhyre modsvares i den lille ensomme ‘otaku rider’, der har fundet et eksistentielt ståsted i livet sammen med sin motorcykel.

Omdrejningspunktet for udstillingen er hermed slået fast: Det er ensomhed, rodløshed og identitetsproblemer i en hyperindustriel  japansk kontekst, som kunstneren Javier Aguilera stiller skarpt på.

Motorcykel-kloner med individualitet
Den centrale skulptur Otaku Rider bliver flankeret i udstillingslokalet af en klonagtig række af små buster med motorcyklister, der er nummereret fra 1 til 8. Herved bliver ensartetheden og uniformiteten i biker-kulturen antydet.

Men den opmærksomme beskuer vil opdage, at der dybt inde i hjelmene kan identificeres individuelle mennesker: Fra den uskyldigt udseende til det bizarre monster.

sunday morning - dog girl, 2010 (Foto: Werner Kreisø)
sunday morning – dog girl, 2010 (Foto: Werner Kreisø)
tomiko - takehiko, 2010 (Foto: Werner Kreisø)
tomiko – takehiko, 2010 (Foto: Werner Kreisø)

Forskellige medier
Javier Aguilera begrænser sig ikke til kun at udtrykke sig med livagtige skulpturer i silikone og blandede materialer. Tegninger og traditionelt figurativt maleri indgår også i udstillingen.

Her får kunstneren afløb for sin livslange manga-interesse, og uddyber temaet ‘otaku’ (kan bedst oversættes til: ‘manga-fanatiker’) i figurative tegninger og malerier af japansk ungdomskultur.

I Javier Aguileras optik er der tale om en rå og trøstesløs verden.

Den rå otaku-kultur
Ordet otaku bruges i Japan om et menneske, der er blevet besat af én enkelt alt overskyggende interesse, og som ofte ikke kan, eller vil have en social omgangskreds.

Biker II, 2010. Pressefoto.
Biker II, 2010. Pressefoto.

Otaku- mennesker kan typisk være besatte af manga-kunst, computerspil eller motorcykler.

Men hvis tilværelsen spidser til, og Otaku-interessen ikke har magt til at lukke munden på de mentale sår, åbner det op for selvdestruktiv adfærd. For promiskuøs sex og misbrug hører også med til signalementet af otaku.

Last Night Party, 2010. Pressefoto.
Last Night Party, 2010. Pressefoto.
En spansk otaku
Javier Aguilera har levet hele sit liv i Spanien, og har aldrig været i Japan. Men fascinationen for manga og japanske kultur har bare været til stede lige siden barndommen.

Så Javier Aguilera vil godt vedkende sig sin egen indre otaku.

Det er dog de senere års politiske figurative kunst fra østen, der fascinerer ham.

Østen og Spanien
Det var først i 1975, at den spanske generallissimo Franco smed støvlerne, og det traditionsbundne Spanien med en dyb katolsk forankring undergik en social og industriel revolution.

Spanien og de nye fremstormende økonomier i østen har derfor samtidigt oplevet, hvorledes traditioner og rodfæstede værdier i løbet af rekordtid kan blive relativeret eller smidt helt over bord.

Konsekvenserne i form af rodløshed og forvirring er nogle realiteter, som længe har været et tema i den samtidige asiatiske kunst.

Artist in residence, 2010. Pressefoto.
Artist in residence, 2010. Pressefoto.
Murakami puppies, 2010. Pressefoto.
Murakami puppies, 2010. Pressefoto.

Tristhed og forhåbning
Javier Aguileras realisme stiller skarpt på mennesker i storbyer, hvor ægte menneskeligt samvær nærmest er fraværende.

Et trist tema. Men samtidig udtrykker figurerne en oprørskhed og trods, som peger på en form for forhåbning: At det er nogen der kan sige fra, og få et andet liv.

Javier Aguilera er født i 1969 og voksede op i Madrid. Mod vest har han fundet kunstnere som amerikanerne Duane Hanson og John de Andrea, hvis skulpturer i 1960'erne genintroducerede den stærkt realistiske menneskefigur. Mod øst har han kigget japanske kunstnere over skuldrene, og navnlig den sprudlende mangatradition er tydelig, især i hans helt nye arbejde.

Billedserie

Udstilling

Otaku Rider

2 okt 2010 23 okt 2010

Javier Aguilera

Gallery Poulsen
Se kort og tider

Del artiklen

'Rå realisme om ensomme japanere'

Facebook