På sporet af Andy Warhol

På sporet af Andy Warhol

No Title (Female Head), c. 1957 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)

Billedserie

Udstilling

Andy Warhol. Tidlige tegninger

8 jan 2013 21 feb 2013

Andy Warhol

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Louisiana viser en nyfunden samling af Andy Warhol-tegninger fra 1950’erne – årtiet før han begyndte sin egentlige kunstneriske karriere. Andy Warhol. Tidlige tegninger giver nuancer til billedet af Warhol, og det i sig selv legitimerer absolut udstillingen. Men uden koblingen til Warhol havde tegningerne ikke vakt den store interesse.

Det er forførisk at blive tilbudt en ny skattekiste af tidlige Warhol-tegninger – og så endda at kunne se dem som de allerførste!

Louisianas verdenspremiere på en nyfunden samling tegninger fra 1950’erne er et musealt scoop – og Louisiana satser kløgtigt på at være først frem for at sætte tegningerne ind i en klar og dokumenteret sammenhæng. De appellerer til kunstdetektiven i os alle ved at præsentere tegningerne relativt uformidlet, sådan at vi selv kan gå på opdagelse og overveje, hvad de betyder for vores forståelse af myten og mennesket Andy Warhol.

Fra skitse til værk
Tegningernes værk-karakter kan sagtens diskuteres. Der er tale om skitser og eksperimenter, hvor mange motiver sandsynligvis er kalkeret fra fotografier og illustrationer fundet i tidens magasiner og aviser. Selv om det naturligvis ikke er nogen forbrydelse for en kunstner, der gjorde det til sin signatur at kopierer populærkulturens billeder!

No Title (Two Hands Playing Piano), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (Two Hands Playing Piano), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (Dead Stop), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (Dead Stop), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)

Mange tegninger er sat sammen af flere ark papir, og motiverne gentages i flere versioner, muligvis for at teste forskellige udtryk. Endnu ved man ikke meget om størstedelen af materialet og tegningernes funktion og betydning for Warhol er derfor åben for fortolkning.

Warhol kigger på mennesker
Udstillingen lægger op til, at vi ser dem som udtryk for den unge Warhols kunstneriske blik, mens det endnu var ved at blive udviklet, dvs. før han forlod reklamebranchen for en egentlig karriere som kunstner.

No Title (James Dean Look-Alike), c. 1957 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (James Dean Look-Alike), c. 1957 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
Følger man dette spor, er det mennesket som motiv, der optager Warhol, både i sin helhed og i detaljer, poserende såvel som i aktion.

Vi ser hænder, øjne og profiler, men også grupper af mennesker eller typer: stiliserede billeder på ung og gammel, mens kvinder og mænd kan være svære at skelne fra hinanden hos Warhol.

Flade konturer før silketrykket
Stilen er skitsepræget med en tendens til forenkling, fladebetoning og ornamentik. Figurer tegnes typisk alene op med konturstreger. Kun frisyrerne frister Warhol til en mere kunstfærdig bearbejdning, men det ændrer ikke ved den grundlæggende fornemmelse af motiverne som ornamentale og fladebetonede.

Motivisk og stilistisk er der med andre ord ikke langt til den modne stil i Warhols silketryk. Der er også konsekvens i, at han ‘låner’ sine motiver fra populærkulturens billede-reservoir – både i disse tidlige tegninger og hans modne værker.

No Title (Pensive Girl resting Head on her Hand), c. 1951 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (Pensive Girl resting Head on her Hand), c. 1951 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)

Børn og unge mænd
Der er ingen tvivl om, at tegningerne er udtryk for et godt teknisk håndværk. Samtidig er der enkelte rigtigt fine tegninger på udstillingen.

Kataloget fremhæver den store mængde skitser af børn, men jeg synes også, det er værd at lægge mærke til en gruppe meget enkle stregtegninger af en ung mand, der er nøgen fra livet nedefter og sidder poserende med et glas vin i hånden. Stregens enkelhed vidner om et motiv, der fascinerer og indarbejdes med præcision.

No Title (Two Girls Holding Hands), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
No Title (Two Girls Holding Hands), c. 1954 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
Frem fra arkiverne
Men som sagt kan tegningernes værk-karakter sagtens diskuteres.

Når man siger, at tegningerne er et nyfund, er det ikke fra loftet hos en tidligere ukendt nabo, men i The Andy Warhol Foundation, der håndterer boet efter Warhol.

Da man i sin tid vurderede Warhols arvestykker, foretog man en opdeling mellem kunstværker og arkiv-materiale og de aktuelle tegninger på Louisianas udstilling faldt i arkiv-delen.

Sandsynligvis fordi de ikke dengang blev dømt salgbare, men den vurdering må nødvendigvis have ændret sig nu – ligesom prisen på Warhols værker.

Værker med værdi
Blot fordi der ligger en økonomisk interesse i at fremhæve de nyfundne tegninger som værker, skal det dog ikke på forhånd underkende deres relevans eller kvalitet. Kunsthistorisk tilføjer de viden til fænomenet Warhol, og det i sig selv gør tegningerne relevante, men måske også primært af den grund.

Selv om der ikke er tale om dårligt håndværk eller uinteressante motiver, så er det trods alt koblingen til Warhol, som giver tegningerne vægt og værdi – og dermed også en betydelig værdi.

Warhol er trods alt et af de navne, man ikke kommer uden om i det 20. århundredes kunst.

I forbindelse med udstillingen udgives et engelsk/tysk sproget særkatalog ”From Silverpoint to Silver Screen. Andy Warhol. 1950’s Drawings”. Kataloget indeholder et forord af Michael Semff, direktør for Staatliche Grafische Sammlung München og Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk.

Billedserie

Udstilling

Andy Warhol. Tidlige tegninger

8 jan 2013 21 feb 2013

Andy Warhol

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Del artiklen

'På sporet af Andy Warhol'

Facebook