Nye mobile veje til publikumsinddragelse

Nye mobile veje til publikumsinddragelse

Et udvalg af applikationer (apps) fra en række museer. (Foto: Asger Hunov)

Flere store kunstmuseer i udlandet har taget de nye mobile teknologier i brug i kampen for at tiltrække og engagere et bredere og især yngre publikum. Applikationerne pibler frem, men mediet er stadig nyt og der er mange veje til publikums mobile hjerter. Vi bringer her en række nedslag i de internationale kunstmuseers digitale kulturformidling.

Bevægeligt postkort fra Tate Liverpool
At al begyndelse kan være svær og famlende, vidner Tate Liverpools første forsøg om. I maj 2010 lancerede museet i forbindelse med Picasso udstillingen Peace + Freedom, der også har været vist herhjemme på Louisiana, sin første app til iPhone.

Pressefoto.
Pressefoto.
På skærmen ses Picassos værk fra 1940 Monument to the Spainiards who Died for France. Maleriet kan forstørres, roteres og bevæges på touchscreendisplayet med fingrene. Det er tydeligt, at mediet er nyt land for museet, men samtidig er det også en god indikator for, hvor hurtigt udviklingen går. Det, der for et år siden var et spændende og nyt stykke virtuelt merchandise, blegner let i dag.

Markedet er eksploderet inden for det sidste år. I marts i år rundede Googles netbutik for applikationer til smartphones, 250.000 applikationer og der er i dag (juni 2011) registreret mere end 400.0000 forskellige apps, i Apples App Store.

Museet fortæller, at Picasso app’en oprindelig bare var tænkt som en lille gimmick, der kan sendes rundt til familie og venner som et anderledes virtuelt postkort, på samme måde som de postkort man køber i museumsbutikken.

Artbattle på Tate Modern
“Hvordan vil et kunstværk klare sig i kamp?” Sådan spørger Tate Modern i London de gæster på museet, der vælger at bruge deres mobile enheder til at “game” sig gennem museets sale.

Sammen med spilproducenten “Hide and Seek” har Tate Media udviklet et regulært familie- og ungdomsspil til iPhones med kunsten i centrum. Spilteknisk minder Tate Trumps om bilkort eller andre temakortspil, hvor kortenes værdi afgør hvem der vinder.

Pressefoto.
Pressefoto.

Tate Trumps virker som en god leg om kunst, der udfordrer gæsternes abstraktionsniveau og samtidig gør kunsten konkret og nærværende. For hvem vinder egentlig kampen mellem Roy Lichtensteins tegneserie kampfly eller Andy Warhols Elvis, der i flere gentagelser peger en pistolmunding mod publikum?

Selve pointtildelingen og diskussionen om hvem der har vundet, kan helt sikkert afføde nogle anderledes interessante kunstdiskussioner. Det fantastiske og nyskabende ved spillet er, at alle har lige store chancer for at vinde og de samme forudsætninger for at sige noget vedkommende om kunst. Selv den mest vidende kunsthistoriker kan komme til kort overfor familiens 8 årige datter og den ellers modvillige og fodslæbende teenager, har pludselig mulighed for at komme på banen med skæve vinkler og krøllede vurderinger af moderne og klassisk kunst.

Præsentation af applikationen på museets hjemmside her

Hamburger Kunsthalle – i dialog med kunsten
I Tyskland inviterer Hamburger Kunsthalle til intelligent hyggesnak om kunsten. Skuespillere fra Thalia Teatret i Hamburg, har indtalt en slags radiodrama/hørespil med replikker om udvalgte værker på museet. I alt er der indtalt 50 tekster, hvoraf de ti er tilgængelige i applikationen KunstDialoge og resten kan høres i museets audioguide.

Pressefoto.
Pressefoto.

Det fungerer som en slags radioteater, hvor skuespillerne optræder som personer under værkets tilblivelse f.eks. som en dialog mellem Picasso og hans model i portrættet af Clovis Sagot. Sagot forstår ikke helt hvad denne mærkelige kunstner vil ham og frygter for sit eftermæle. Andre dialoger er bygget op som en diskussion mellem datidens kunstkritikere, der forarges og diskuterer mens de betragter værket fra nye vikler og derfor hele tiden føjer ekstra lag og dimensioner til malerierne.

KunstDialoge kan downloades gratis i App Store

Museum Ludwig
I Köln tilbyder Museum Ludwig en interaktiv museumsguide til museumsgæsternes mobile enheder.

Det interaktive består af ”Kunstfunk” der er et forum, hvor gæsterne har mulighed for at komme i snak med kunsteksperterne. Man kan stille spørgsmål eller kommentere ni  udvalgte billeder fra udstillingen ”Remembering Forward”. Teksten til hvert billede indledes med et ”An was denkst du” og det er der ca. 125 besøgende, der har svaret på. Det fremgår ikke hvor hurtigt svaret kommer, og det er derfor ikke til at sige, om gæsterne får den lovede snak med kunsteksperterne, mens de ser på malerierne.

Pressefoto.
Pressefoto.

Applikationen findes i en parallel onlineversion på museets hjemmeside. Måske er det også dens svaghed, nemlig at der ud over Kunstfunkfunktionen ikke er nye oplevelser at hente. Det bliver til en overflødig gentagelse, når applikationen tilbyder præcis de samme informationer som findes på museets hjemmeside eller på de trykte flyers, der normalt ligger frit ved museernes indgang med oversigtsplan, åbningstider, parkeringsmuligheder, handicapadgang, film, foredragsrækker osv.

Præsentation af applikationen på museets hjemmeside her

Kunstfunk kan downloades gratis i App Store

Ud på gaden – udstillingen lever videre i byen
Abstract Expressionist New York, der i MoMA terminologi forkortes til AB EX NY, var en temaudstilling tidligere i år om byens ekspressionistiske malere i 40´erne og 50´erne, herunder Jackson Pollock, Mark Rothko, Barnett Newman, Willem de Kooning og flere andre. Samtidig er det også navnet på den app som MoMA udgav i forbindelse med udstillingen.

Udstillingen er slut, men museets app går videre. For ud over at fortælle om byens og tidens abstrakte ekspressionister, bevæger app´en sig ud i New York med et oplevelseskort over Manhattan og Long Island. På kortet er der henvisninger til vigtige steder i de forskellige maleres liv: Gallerier, samlinger eller offentligt opstillede skulpturer. Det er godt tænkt, for på den måde bliver udstillingen varig og byens rum fungerer som en fortsættelse af selve udstillingen.

Applikationen, der kun er produceret til iPad, er bygget op om en stor hvid flade, en udstillingsvæg, om man vil, med alle malerierne. Herfra kan man gå på opdagelse, zoome ind og bladre gennem de mange værker og iPad´ens gode lys og store skærm yder værkerne fuld retfærdighed, selvom man som i et papirkatalog, må undvære 3d fornemmelsen af tykt påsmurt oliemaling.

MoMA AB EX NY er produceret til iPad og kan downloades gratis i App Store

Pressefoto.
Pressefoto.

Pressefoto.
Pressefoto.

På vej hvorhen?
Det er spændende at følge udviklingen i kunstmuseernes arbejde med kommunikation på de nye mobile medier. Det er ikke alle, der har øje for mediets oplagte muligheder: nemlig at publikum på stedet eller i byens rum kan gå i dialog med kunst, udstillinger og museum.

Typisk overføres kendte og statiske formidlingsmetoder fra audioguider, informationsfoldere, hørespil eller souvenirpostkort til applikationen og det mærkes tydeligt, når teksten på iPhonen er ”planket” direkte fra det trykte katalog. Det bliver en gentagelse af det kendte og mediet mister dermed sin berettigelse.

Hvis kunsten skal i snak med især et yngre publikum, kræver det, at de mobile platforme forstås og udvikles på sine egne betingelser. Museerne bør være åbne og give publikum lov til at interagere og fortolke kunst, for museerne har i høj grad brug for de inputs som brugerne kommer med, hvis de vil bevare kunstdialogen med et levende publikum.

Asger Hunov er webredaktør og digital kulturformidler.

En applikation eller blot app er et program til mobile enheder. Apple distribuerer og sælger via ”App Store” og ”iTunes Store” programmer til iPhone, iPod touch og iPad.

Googles mobile åbne platform hedder Android og passer til flere af de nye mobiltelefoner også kaldet smartphones. Apps til Android distribueres og sælges blandt andet via AndroidMarket.

Ingen af de omtalte Apps findes endnu til Android platformen

Mange Apps er gratis som reklame eller sælges billigt

Del artiklen

'Nye mobile veje til publikumsinddragelse'

Facebook