Ñewpressionism

Ñewpressionism

Miltos Manetas: Painting München, 2012 http://vimeo.com/39535854 (00:49 min.)

En ny kunstart har set dagens lys. Det handler om at se.

Når nulevende kunstnerne lancerer sig som Ñewpressionister, er det med åbenlys reference til de parisiske malere, som fra cirka 1870 og ti-tyve år frem skabte anstødsstenen til det, vi i dag forbinder med moderne kunst. Disse kunstnere forlod atelierne. De tog staffeliet med ud i byen og ud i naturen for dér at male virkeligheden og bestræbe sig på at gengive samtiden. De malede en plein air, i den fri luft. Også motiverne var anderledes. Man kunne lokalisere stederne og genkende personerne. Det var ikke længere Venus i badet, men den prostituerede henne fra hjørnet. Antikkens ruiner måtte vige for banegårdens damptog.

Når vi i dag ser på impressionistiske malerier, kan de virke som tilforladelige, pastelfarvede yndigheder. Sådan var det ikke for samtiden, der så billederne som noget råt og vulgært. Alt dette bør vi have i baghovedet, når vi forsøger at begribe den nystiftede kunstnergruppe Ñewpressionisterne.

Ñewpressionisterne gengiver også deres samtid, men de gør det ved at gengive den teknologiske virkelighed, og de gør det ved at lade det digitale blive analogt, så skærmbilleder og online aktivitet bliver statiske malerier og rumlige skulpturer.

Installationview fra udstilingen ÑEWPRESSIONISM, 1,11,111. FROM SCREEN TO NATURE AND BACK AGAIN Istituto Svizzero, Milano. Foto: Emanuele Biondi.
Installationview fra udstilingen ÑEWPRESSIONISM, 1,11,111. FROM SCREEN TO NATURE AND BACK AGAIN Istituto Svizzero, Milano. Foto: Emanuele Biondi.

Hvordan vi ser på en skærm
Det bemærkes, at kunstnerne ikke gør det af angst for den digitale verden eller som udtryk for et ønske om, at alting måtte blive langsommere og mere konkret (analogt). Kunstnerne ønsker bare at arbejde med gengivelser af den virkelighed, som er vores. Vi bruger masser af tid på at kigge på en skærm. Altså laver samtidskunstneren billeder af, hvad det vil sige at sidde og kigge på en skærm.  

Bevægelsen Ñewpressionism tæller aktuelt en god håndfuld kunstnere, blandt andre arkitekt Sebastian Bietenhader, billedkunstner Sylvie Fleurie, billedkunstner Alessandro Giannì, komponist Gnac, kunstner, kurator og teoretiker Valery Grancher, billedkunstner Miltos Manetas, billedkunstner Valentina Nascimben, billedkunstner Luca Pozzi og forfatter Priscilla Tea – men der hører mange flere til kredsen, som er løseligt organiseret.

Fra Ñewpressionisternes første udstilling. Det er Miltos Manetas med den mørkeblå skjorte. Foto: Gaetano Alfano.
Fra Ñewpressionisternes første udstilling. Det er Miltos Manetas med den mørkeblå skjorte. Foto: Gaetano Alfano.

Gruppens arbejde blev første gang præsenteret i Istituto Svizzero i Milano henover sommeren 2014. Inden da fulgte en lang række forstudier og workshops i Rom og Sabina. Ñewpressionisterne arbejder på mange måder ligesom gruppen Neen, der blev stiftet i 2000, og tæller navne som Mai Ueda, Angelo Plessas og Mike Calvert. Begge grupper er stiftet af den græskfødte kunstner Miltos Manetas (f. 1964), som er uddannet fra Accademia di Belle Arti di Brera, Milano.

Manetas er en af pionerene inden for digital kunst. I midt-1990erne printede han simple computerstregstegninger på fotopapir, som blev fremkaldt på klassisk manér i et intermistisk mørkekammer på kunstnerens badeværelse. Fotopapir er ikke beregnet til printerblæk, så de blåsorte streger blev udviskede. Dette var blot ét af mange forsøg, hvoraf ikke alle er endt på udstilling.

Senere, fra 1995 og frem, malede Manetas billeder af sine spilkonsolskabler, som kontemporære stilleben, eller han lavede et billede af dét, han så på sin skærm, som portrætter af spil-figurerne SuperMario og Tomb Raider, eller som screen dumps, jævnfør serien Internet Paintings fra 2001-2005. Han er en habil maler, der lidt old school-agtigt bruger olie på lærred og ikke akryl.

Miltos Manetas: Zip-Drive and My Legs,1998, olie på lærred. Courtesy kunstneren og APT LONDON.
Miltos Manetas: Zip-Drive and My Legs,1998, olie på lærred. Courtesy kunstneren og APT LONDON.

Flash animation som billedkunst
Nævnes bør også signaturværket Jesus Swimming samt kunstværket Kosuth.com, der er et sort-hvidt tekstværk med en hilsen til konceptkunstneren Joseph Kosuth og maleren René Magritte, eller Jacksonpollock.org, som i følge kunstneren selv er et af hans bedste værker.

Manetas har altså som solokunstner de seneste cirka 20 år produceret en lang række signifikante værker. Samtidig er det lykkes ham at samle kunstnere, tænkere og programmører omkring fællesprojekter og udstillinger.

Selvom disse gruppeprojekter fremstår som et samlet hele, kan vi med fordel lytte til Manetas egne tanker om, hvorfor han som kunstner interesserer sig for at lade det digitale blive analogt og vice versa.

Manetas taler om, at internettet har mistet sin vitalitet. Den sprødhed, som internettet oprindeligt repræsenterede, er tørret ud. Når Ñewpressionisterne udstiller monokrome malerier i en installation, der skal ligne en desktop, så er det for at vise at internettet er forældet, tomt og meningsløst. Hvad er der så tilbage? Som kunstner ser Manetas skærme og “rammer” alle vegne. Når han ser ud af sit beduggede vindue, så ser han et motiv. I kunstværket Painting München, ser vi ham med en pensel male et motiv frem på ruden.

Miltos Manetas: Jesus Swimming, (2001), flash animation af Joel Fox, musik af Gnac, courtesy Yvon Lambert Gallery, NYC. "Jesus Swimming" er den første hjemmeside nogensinde, der er blevet solgt som et kunstværk.
Miltos Manetas: Jesus Swimming, (2001), flash animation af Joel Fox, musik af Gnac, courtesy Yvon Lambert Gallery, NYC. “Jesus Swimming” er den første hjemmeside nogensinde, der er blevet solgt som et kunstværk.
Miltos Manetas: Painting München, 2012  http://vimeo.com/39535854 (00:49 min.)
Miltos Manetas: Painting München, 2012 http://vimeo.com/39535854 (00:49 min.)

Duggede ruder og høstakke i morgenlys
Som kunsthistoriker er jeg ved at dåne af begejstring over dette lille fine værk, som bør have en plads i historien på samme måde som Claude Monets serie af høstakke fra høstsæsonen 1890-91. Monet malede mindst 25 malerier af høstakke i skiftende lys. Han stod op med det tidligste daggry og arbejdede i al hast for at indfange lyset på formen. Som form er en høstak næsten ingenting. Det er en samling bundtet hø, på én gang kompakt og porøs. En høstak er et mærkeligt motiv. Hvorfor ikke male et blomstrende æbletræ eller en brusende flod? Høstakkens ubetydelighed er med til at fremhæve seriens værdi som formøvelse. Kunstneren ønskede med denne serie at se. Han ønskede også at få os til at se. Se lyset i den flimrende ubetydelighed når lyset rammer noget hø på en mark.

Manetas’ sort-hvide film på et lille minut, får os også til at se. Se kompositionen i en ulokalisérbar sydtysk baggård. Der er intet i dette motiv, som er interessant. Men det er interessant, når kunstneren bruger ruden som lærred eller som skærm, hvor motivet tegnes op. I den moderne verden lever vi i velventilerede huse. Men hvem kan undsige sig fra at have tegnet på kondensvand. I en bil, en bus, et tog. Et fugtigt sommerhus, som barn. Vi behøver ikke mejsle alting i sten. Jeg vil også tegne på ruden. Bare dét. At male handler om at se. At se er en bevægelse. Kig også med i dette intime Blackberry-maleri fra 2012 af Manetas: C. & A. SLEEPING (02:01 min.)

Allestedsværende – og fraværende
Skærmene lader os komme tæt på hinanden. Men skærmene lader os også være langt fra hinanden. Tidligere i år viste Manetas en soloudstilling med personlige værker af sin ekskæreste og deres fælles barn. Barnets ansigt er portrætteret på en lille skærm. Ekskæresten slænger sig i en sofa, mens hun tjekker beskeder på sin smartphone. Mor og datter bor i Bogota, Columbia. Faren rejser rundt mellem boliger i Rom, London og New York. Familien var sammen i to år. Kunstneren (faren Manetas) fortæller, at disse personlige malerier handler om “projektion og parallel-univers bipolaritet”.

Miltos Manetas: On Skype (Alpha Manetas), 2013. Courtesy Galerie Plutschow & Felchlin.
Miltos Manetas: On Skype (Alpha Manetas), 2013. Courtesy Galerie Plutschow & Felchlin.
Miltos Manetas: Untitled (Catalina with iPhone), 2013. Courtesy Galerie Plutschow & Felchlin.
Miltos Manetas: Untitled (Catalina with iPhone), 2013. Courtesy Galerie Plutschow & Felchlin.

Når kunstneren taler om projektioner, paralleluniverser og bipolaritet, så kunne han ligeså vel tale om konstruktioner, konfrontationer, repræsentationer, impressioner, ekspressioner, konflikter og dialektikker. For det er dét, kunst handler om. Altså: indtryk og udtryk gennem forskellige oplevelsesverdener. Det konkluderes, at Ñewpressionism både er en helt ny kunstretning og mere af det samme. Og godt for det.

Torsdag den 4. september 2014 lagde Miltos Manetas dette billede på sin Facebook-væg med teksten: "Ñewpressionist Captor in Sabina". Courtesy Miltos Manetas og Sebastian Bietenhader.
Torsdag den 4. september 2014 lagde Miltos Manetas dette billede på sin Facebook-væg med teksten: “Ñewpressionist Captor in Sabina”. Courtesy Miltos Manetas og Sebastian Bietenhader.

Klummen er udtryk for skribentens personlige holdinger og dagsorden.

Del artiklen

'Ñewpressionism'

Facebook