Naturens tissekummer

Billedserie

Udstilling

Unindtended Sculptures

20 sep 2009 19 dec 2009

Henrik Saxgren

Det Nationale Fotomuseum
Se kort og tider

Naturens tissekummer

Henrik Saxgren: Plane, Black Beach, Iceland, 2004.

Henrik Saxgren beviser, at menneskets spor i naturen sagtens kan være smukke. Udstillingen Unintended Sculptures er visuelt betagende, men det tematiske favntag skubber udstillingen ud af fokus.

Sunspots on Sea Surface er det første billede, man mødes af, når man stiger ned ad trappen til Det Nationale Fotomuseum under Den Sorte Diamant. Det er et stort billede af Øresund; smukt og i tradition med landskabsfotografier, man tidligere har set. Men det er ikke Henrik Saxgrens intention at levere klassiske landskabsbilleder.

Henrik Saxgren, Sunspots on Sea Surface, Øresund, 2008.
Henrik Saxgren, Sunspots on Sea Surface, Øresund, 2008.
En ny tilgang
I stedet tilbyder Saxgren ”nye billeder af naturens skønhed, og menneskets spor i samme,” som han skriver i sin introduktion til udstillingen. Han foreslår læsninger af billederne inden for temaerne bæredygtighed, ubalance, naturen og menneskets spor i denne. Saxgren betragter sine motiver som en pendant til Marcel Duchamps signerede tissekumme, som han i 1917 forsøgte at udstille. Idet tissekummen kom ind i denne nye kontekst, var intentionen, at den nu skulle betragtes som kunst; man skulle udvide synsfeltet.

Saxgrens tissekummer

Henrik Saxgren ønsker også at udvide synsfeltet. Han har tidligere arbejdet som dokumentarfotograf og har taget billeder fra krigs- og konfliktzoner. Saxgren er nu ude på at dokumentere menneskets spor i naturen som ‘utilsigtede skulpturer’. Han behandler sine motiver, som for eksempel Chimney, Plane og Water Tower, som ready-mades: Hverdagsting som Saxgren gennem det fotografiske medie sætter ind i en kunstnerisk sammenhæng.

Henrik Saxgren, Chimney, Iceland, 2004. Fotografi.
Henrik Saxgren, Chimney, Iceland, 2004. Fotografi.

Æstetikken i det slidte
Men der er alligevel langt fra Saxgrens fotografier til Duchamps tissekumme. Saxgrens ready-mades står i naturskønne omgivelser og ikke i gallerirummet, og han udvælger smukke kompositioner gennem kameraets optik, der dokumenterer æstetikken i det slidte og det menneskeskabte i naturens omgivelser. Således betoner Saxgren langt mere det visuelle end selve ideen, som optog Duchamp.

Henrik Saxgren, Water Tower, Ecuador, 2001.
Henrik Saxgren, Water Tower, Ecuador, 2001.
Det destruktive møde
Forfaldsæstetikken er blandt andet fremtrædende i fotografiet Cactus Stuff. Her forenes kultur og natur i et nærmest destruktivt møde. Det opsatte hegn er flosset og er ikke blevet vedligeholdt, og kaktusserne, der har kæmpet sig vej gennem hegnet, hænger udslukte og livstrætte ud af revnerne. Et sigende billede på menneskets uengagerede indtog i naturen, der resulterer i forfald. Men midt i den deprimerende mangel på frodighed, liv og omsorg, er billedet alligevel smukt og interessant at se på. Kaktusserne bryder de ellers rolige vandrette linjer i billedet, og farvemæssigt er billedet harmonisk opbygget af blågrønne og grå nuancer.

Henrik Saxgren, Cactus Stuff, Almeria, Spain, 2006, Fotografi.
Henrik Saxgren, Cactus Stuff, Almeria, Spain, 2006, Fotografi.

Mennesketom melankol
Cactus Stuff henviser både ud fra titlen og motivet til en ligegyldighed og et uværdigt forfald. Og udstillingens mennesketomme billeder er generelt præget af en tristesse og en melankoli. Samtidig fremstår udstillingen som en velkomponeret helhed, eller som en smuk gravplads over menneskets indtog i moder natur.

Henrik Saxgren, Fallos, Iceland, Black Beach, Iceland, 2004. Fotografi.
Henrik Saxgren, Fallos, Iceland, Black Beach, Iceland, 2004. Fotografi.

Udstillingens tema og baggrund er bare ikke helt så veldefineret, som Saxgren ønsker at gøre det i sin introduktion. Dette skyldes dels at forbindelsen til ready made-objektet er bøjet markant i Saxgrens linse og visuelle fokus, og dels er de programsatte temaer svære at koble til udstillingstitlen og udstillingen som helhed.

Billedserie

Udstilling

Unindtended Sculptures

20 sep 2009 19 dec 2009

Henrik Saxgren

Det Nationale Fotomuseum
Se kort og tider

Del artiklen

'Naturens tissekummer'

Facebook