Når drømmen bliver til mareridt

Billedserie

Udstilling

UTOPIA

6 feb 2009 22 nov 2009

Qui Anxiong

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Se kort og tider

Når drømmen bliver til mareridt

Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemslen, Private co. Pressefoto.

Utopien er drømmen om det gode liv. Men utopien er også udtryk for menneskeligt hovmod og begær, hvis man spørger den kinesiske billedkunstner Qiu Anxiong. Hans foruroligende værker forbinder nutidens Kina og landets fortrængte historie som en påmindelse om utopiens og menneskets skyggeside. 6. februar åbner hans udstilling på Arken.

Utopia er titlen på en trilogi af samtidskunstudstillinger, der vil fylde ARKENs Kunstakse i de næste tre år. Trilogien indledes med den kinesiske kunstner Qiu Anxiong. Det første, der springer én i øjnene er en gammel 25 m lang togvogn og et lydspor med sammenklippede fragmenter af kinesisk folkesang, moderne jazz og Tchaikovskys Nøddeknækkeren.

Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
På væggene og i togvognen kæmper utopierne en uendelig kamp, som gang på gang kolliderer med virkeligheden og den menneskelige fejlbarlighed. Det er historien om menneskets evindelige og umulige stræben, men også om en kinesisk kultur, der har glemt sine rødder og fortrængt de grusomme fejlslag. Dystopien med andre ord. Og her vender vi tilbage til den kinesiske togvogn fra 1960’erne, som huser installationsværket At stirre ind i glemslen (2008), der er udstillingens omdrejningspunkt.

Historien genåbnet
"Grundlaget i dette værk handler ikke bare om ideologi og politik, men snarere om nogle dybere ting, som er glemt: En glemt historie, som de fleste kinesere ikke kan relatere til i dag. Da jeg indsamlede materialet til denne film var der mange ting, som jeg så og indså for første gang. Det er ikke kun et problem for mig. Det er et problem for hele det kinesiske samfund. Jeg påpeger ikke bare et politisk problem," forklarer Qiu Anxiong, der helt konkret kombinerer tradition og fornyelse i sin kunst.

Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
Traditionelt kinesisk skyggeteater og tuschtegninger kombineres med historisk materiale og moderne video- og animationskunst, imens lydsiden ligeledes kombinerer traditionel og moderne musik.

Historien om menneskets begær
Utopien eksisterer kun i vores bevidsthed, og når vi indser det, søger vi ifølge kunstneren væk og imod et nyt utopia. "Jeg ved ikke hvorfor vi har brug for utopier. Det er også det, jeg undersøger i mine værker. I mine værker er det en fortælling om, hvorledes mennesket mister kontrollen i dets stræben mod paradis," forklarer han og vender blikket mod menneskets indre:

"Jeg håber, at folk vil lære af historien, men det gør de ikke. Jeg tror i bund og grund, at mennesket altid vil fungere sådan. Det gentager historien: Vi ønsker at skabe et paradis, men skaber et helvede. "History repeating", som man siger. Jeg tror, at problemet ligger i menneskets begær. Det er i vores indre, at konflikten ligger. Himmel og helvede eksistere begge side om side i vores bevidsthed."

En smertefuld historie

Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
Qiu Anxiong, 2008, At stirre ind i glemselen, Private co. Pressefoto.
Kina har en tung og smertefuld historie, så Qiu Anxiong forstår godt, at man ikke har lyst til at huske, hvad der er sket. Det 20. århundrede var et hårdt århundrede for Kina med totalitære ideologier og revolutioner. Her er pointen og spørgsmålet: Hvad kan vi lære af historien?

"Hvis kineserne virkelig ønsker et bedre liv, kan de finde mange svar i historien. Det er altid meget klart, hvad der var rigtigt og forkert, når vi kigger tilbage. Spørgsmålet er, om man er villig til at lære af fortiden og basere sine værdier på de erfaringer," pointerer Qiu Anxiong, der også mener, at den buddhistiske religion, der altid har været en grundpille i den kinesiske kultur, indeholder nogle reelle svar.

En materiel utopi
Som kunstner og kineser er det vigtigt for ham at påpege, at det materielle ikke er grundlaget for det gode liv. For mange kinesere hænger det gode liv og de materielle ting nemlig sammen i dag, mener han.

Den nye bog om bjerge og have, Courtesy Boers-Li Gallery. Pressefoto.
Den nye bog om bjerge og have, Courtesy Boers-Li Gallery. Pressefoto.

"Det kinesiske utopia er en materiel drøm. Også selvom det materielle aldrig har været kilden til det gode liv i den traditionelle kinesiske kultur. Hvis Kina ikke stopper op nu, så går det galt. Begæret efter materielle ting skaber kun konkurrence, og jeg mener, at det udelukkende afhænger af din bevidsthed, om du er rig eller fattig. Ikke hvor mange penge du har. Det afhænger af livsfilosofi og hvordan du tænker. Det er relativt. Aldrig absolut."

Illusionens magt
Et af de konkrete eksempler er ifølge Qiu Anxiong, at Kina kopierer alt, hvad der er nyt i den vestlige kultur og gør sig på den måde afhængig af en anden kulturs dømmekraft, når man ubekymret kopierer en anden kulturs produkter og værdier.

Flyv mod syd Courtesy, Boers-Li Gallery. Pressefoto.
Flyv mod syd Courtesy, Boers-Li Gallery. Pressefoto.
"De unge kinesere i dag følger bare blindt den vestlige modebølge uden nogen form for selvransagelse. Derfor kan de heller ikke selv skabe noget nyt. De har smidt kreativiteten overbord. Jeg mener, at det er den kommercielle verden, der skaber en illusion, hvor profit er målet.
Problemet er, at kineserne tror på den illusion. Før var det en kommunistisk drøm, i dag er det en ny drøm, men med samme grundlæggende problem i mine øjne: En drøm drevet af begær. Det er også den drøm, vi ser resultatet af nu med den globale finanskrise," understreger Qiu Anxiong.

Qiu Anxiong er født 1972 i Chengdu, Kina. Han bor og arbejder i Shanghai.
Han er uddannet fra Sichuan Art Academy (1994) og Kunsthochschule Kassel (1998-2003).

Hans værker har været præsenteret på en række internationale udstillinger, blandt andet på Shanghai Biennalen (2006) og Sydney Biennalen (2008).

Qiu Anxiong har studeret klassisk kinesisk blækmaleri, en teknik han tidligt i sine studier overførte til abstrakte oliemalerier. Han studerede i en årrække på kunstakademiet i Kassel, hvor han blev introduceret til videomediets kunstneriske muligheder.

I 2004 vendte han tilbage til Kina. Her begyndte han at forene videomediet med de klassiske teknikker, der er hans udgangspunkt.

Billedserie

Udstilling

UTOPIA

6 feb 2009 22 nov 2009

Qui Anxiong

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Se kort og tider

Del artiklen

'Når drømmen bliver til mareridt'

Facebook