Mytologiske øjeblikke

Billedserie

8 nov 2008 15 feb 2008

Eva Sussman, The Rufus Corporation

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Til udstillingen er der udgivet et super lækkert katalog, der på meget enkel vis får blotlagt både de mytologiske, kunsthistoriske og kulturelle dimensioner i værkerne.

Mytologiske øjeblikke

Et flygtigt blik bag produktionen af 89 seconds at Alcázar i et studie i Brooklyn. Foto: Benedikt Partenheimer, Roebling Hall, New York

I kunsthistorien er der gådefulde og fascinerende øjeblikke. To af sådanne øjeblikke har Eve Sussman & The Rufus Corporation givet liv med enormt kunstnerisk engagement, åndeløs skønhed og dirrende lydside. Desværre er udstillingen endt som et søvneksperiment...

Overskudskunst
Det er ikke re-enactments – det er levendegjorte myter om to af de største motiver i kunsthistorien. Det er ikke video-kunst – det er cinematografiske produktioner i ‘spitzenklasse’. Så er det sagt. Shirin Neshat, Peter Greenaway, Matthew Barney er andre i denne tunge vægtklasse.

Og Eve Sussman brænder igennem med sin fascination af myten, kunsten som udtryksform og kreativiteten som reel produktiv kraft. I ledtog med The Rufus Corporation (et helt kompagni af dansere og performere) bliver der tale om overskuds-kunst, der løber over af inspiration, kreativitet, indsigt og begejstring for sit medie – filmen og kunsten.

Kunstens store momenter
De to mytologiske øjeblikke, der er forlægget for udstillingens to værker: 89 Seconds at Alcázar (2004) og The Rape of the Sabine Women (2005) er Las Meninas fra 1656 af Diego de Velázquez og The Intervention of the Sabine Women fra 1796-99 af Jacques-Louis David.

Førstnævnte er portrættet af den spanske kongefamilie, der har opholdt utallige teoretikere. Mest markant Michel Foucault, der i The Order of Things (1970) bruger billedet til at eksemplificere, hvorledes subjektets konstruktion først skabes i mødet med betragteren.

Velasques storværk er baggrunden for 89 seconds at Alcázar. Diego Velázquez, Las Meninas (Hofdamerne), 1656, Museo Nacional del Prado, Madrid
Velasques storværk er baggrunden for 89 seconds at Alcázar. Diego Velázquez, Las Meninas (Hofdamerne), 1656, Museo Nacional del Prado, Madrid
Det klassiske motiv af sabinerinderne i kampens hede er malet af Picasso, Rubens, Poussin og her Jaques-Louis David.  Jacques-Louis David, The Intervention of the Sabine Women, 1796-99, Musée du Louvre, Paris
Det klassiske motiv af sabinerinderne i kampens hede er malet af Picasso, Rubens, Poussin og her Jaques-Louis David. Jacques-Louis David, The Intervention of the Sabine Women, 1796-99, Musée du Louvre, Paris

The Rape of the Sabine Women er skildringen af Romulus’ kidnapning af sabinerinderne, der – udset til at føde romernes børn – forsøger at mægle mellem romerne og sabinerne under det endelige opgør, der med kvindelig indblanding og blottet barm ender forsonligt. Et motiv behandlet af store mænd som Rubens, Picasso og Poussin.

Kunsthistorien som snapshot
Til forskel fra de mange tidligere teorier og forlæg har Eve Sussman iscenesat alt før, efter og omkring disse øjeblikke. Med stor finesse og skarpe klip udelader hun med tungen i kinden øjeblikket, hvor myten, det velkendte motiv, udfolder sig.

Eve Sussman minder os om øjeblikkets flygtige skønhed og mytens holdbarhed. Video-still, 89 seconds at Alcázar
Eve Sussman minder os om øjeblikkets flygtige skønhed og mytens holdbarhed. Video-still, 89 seconds at Alcázar

89 Seconds at Alcázar er et 12 minutter langt loop, der således skildrer optakten til øjeblikket for portræteringen af den spanske kongefamilie med alt, hvad det indebærer af fumlen med kjoler, slør, hund og hofdamer. Ved at udelade øjeblikket for motivet forvandler Sussman kunsthistorien til et tilfældigt snapshot, der står i ekstrem kontrast til den maleriske tradition. Et enkelt greb, der med stor effekt leger med vores forventninger og visuelle kulturhistorie.

Associationens kunst
The Rape of the Sabine Women er et på alle måder enormt stykke kunst på hele 83 minutter!

Her Sussmans revitaliserede og tilfangetagede sabinerinde. Still fra The Rape of the Sabine Women. Foto: Annette Previti
Her Sussmans revitaliserede og tilfangetagede sabinerinde. Still fra The Rape of the Sabine Women. Foto: Annette Previti
Opgørets time i Herodion-teatret i Athen.  Still fra The Rape of the Sabine Women. Foto: Daniel Teige
Opgørets time i Herodion-teatret i Athen. Still fra The Rape of the Sabine Women. Foto: Daniel Teige

Myten om sabinerinderne vækkes på Pergamon Museet i Berlin, hvor en ulv (Romulus og Remus’ mytologiske fostermoder) får museets antikke skulpturer til at hoste støvet af sig. Snart er man indhyllet i atmosfæriske rejseskildringer i Tempelhof Lufthavn i Berlin, kidnapning på et kødmarked i Athen, barrikadering på øen Hydra og kønskampe, der når deres kaotiske højdepunkt i det antikke Herodion-teater i Athen. Alt sammen indhyllet i en hed og intensiv atmosfære bygget på intet andet end billeder og et ekstremt raffineret og konstant associerende lydspor af Jonathan Bepler.

Symbolik er mytologisk kraft og Sussmans symbolik fejler ingenting.  Still fra fangeskabet på den græske ø Hydra. Foto: Ricoh Gerbl
Symbolik er mytologisk kraft og Sussmans symbolik fejler ingenting. Still fra fangeskabet på den græske ø Hydra. Foto: Ricoh Gerbl
Den omfattende produktionsliste til The Rape of the Sabine Women. Foto: Matthias Hvass Borello
Den omfattende produktionsliste til The Rape of the Sabine Women. Foto: Matthias Hvass Borello

FatBoys til undsætning
Værket afspilles i en mørk sal med en søvnindbydende hær af FatBoy-sækkestole, som skal kompensere for værkets ekstreme længde. Det er bare ikke nok. Og det er en skam. For det er i dette værk, Sussman endegyldigt udfolder sig.

Man kunne ønske sig en præsentation af værket, der kombinerede den fantastiske mængde af storyboards, skitser, stills fra optagelserne og historisk researchmateriale i en installation, der ikke gjorde, at man følte sig indlagt i et søvnlaboratorium.

Eve Sussman er født i 1961 og bor i Brooklyn, New York. 89 Seconds at Alcázar blev hendes store gennembrud under Whitney Biennalen i New York i 2004.

The Rape of the Sabine Women er det endelig resultatet af 140 timers film, 6000 fotografier og 100 timers musik.

The Rufus Corporation er et enormt produktionshold af musikere, dansere, billedkunstnere og performere også fra N.Y.

Billedserie

8 nov 2008 15 feb 2008

Eva Sussman, The Rufus Corporation

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Til udstillingen er der udgivet et super lækkert katalog, der på meget enkel vis får blotlagt både de mytologiske, kunsthistoriske og kulturelle dimensioner i værkerne.

Del artiklen

'Mytologiske øjeblikke'

Facebook