Museet i det 21. århundrede

Museet i det 21. århundrede

Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)

Billedserie

Udstilling

Haim Steinbach: The Window

15 nov 2013 23 feb 2014

Haim Steinbach

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Kunstnere der bliver vist i udstillingen:

Haim Steinbach
Henri Matisse
Cornelius Gijsbrecht
Pieter Bruegel den ældre
Wilhelm Bendz
Pablo Picasso
Henri Laurenz
Joachim Koester

De næste tre år er der lagt en ramme for udstillingerne i x-rummet på Statens Museum for Kunst. De skal bidrage til at nytænke museet i det 21. århundrede. Vi har mødt x-rummets kurator Marianne Torp for at høre mere om tankerne bag den nye strategi.

I x-rummet på Statens Museum for Kunst kan man lige nu se en installation af den amerikanske kunstner Haim Steinbach. Han sammensætter en række af sine egne kunstværker med værker fra museets samling af bl.a. Henri Matisse, Cornelius Gijsbrecht og Robert Smithson. Udstillingen er den første udstilling i en ny serie af udstillinger i x-rummet, der skal handle om museet og dets betydning som institution.

Marianne Torp, der er ansvarlig for x-rummet, forklarer: ”Den nye serie af udstillinger er tænkt som et fortløbende program.  Vi inviterer kunstnere, som allerede arbejder med nogle af de praksisser, som kendetegner museet: Hvordan samler man? Hvordan får nogle objekter og værker betydning frem for andre? Hvordan skriver vi kunsthistorie? Hvordan præsenterer vi værker? Hvordan relaterer vi til publikum? Den slags ting.”

Ikke inviteret til ’at gøre noget sjovt’ med vores samling
For Marianne Torp er det vigtigt at understrege, at udstillingen ikke er et forsøg på at presse kunstnere ind i et koncept, men at idéen går den anden vej. Det er kunstnerne selv, som er interesserede i, hvad der sker på museet.

”Vi har bedt Haim Steinbach om at lave den første udstilling, fordi han om nogen har arbejdet med objektet i kunsten. Han har arbejdet med det, som han kalder ’display’, altså fremvisningen af objektet, og hvad det betyder for, hvordan vi oplever objektet. Det var faktisk ham, der spurgte, om han ikke kunne arbejde direkte med samlingen. Så han er ikke inviteret til ’at gøre noget sjovt’ med vores samling. Det kunne måske godt se sådan ud, men det er en udstilling, som udspringer af hans egne idéer og ønsker. For ham ligger det her projekt i forlængelse af den udstilling, han lavede i sommeren 2013 på Hessel Museum of Art på Bard College, hvor han også involverede deres samling.”

Hvilket kunstværk er din peberbøsse?
I x-rummet inkluderer Haim Steinbach ikke bare ’kunstværker’, men også nogle af museets ansattes private salt- og peberbøsser. I video-introduktionen til udstillingen siger han, at det handler om at invitere de ansatte med i dialogen.

Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Handler det også om at invitere de besøgende med i dialogen ved at inkludere genstande, de måske selv har liggende derhjemme?

”Han er helt fundamentalt optaget af, hvordan vi alle sammen omgiver os med og arrangerer ting i vores daglige liv. Han er interesseret i at pege på betydninger i nogle genstande, som man måske dårligt nok ænser, at man har stående derhjemme. Han ser det at samle som en fundamental social handling, som vi alle sammen udfører. Så det er mere selve den gestus, som folk måske genkender, end det decideret er tingene i sig selv. For Steinbach handler det også om at pege på sammenbruddet mellem det, man har kaldt ’low art’ og ’high art’, ved fx at sammenstille de lidt bizarre ’folkelige’ salt- og peberbøsser og fx et værk af Smithson.”

Et mere aktivt publikum
Hvis vi ser lidt mere overordnet på jeres nye strategi, hvad ligger der så i det med at gentænke museet for det 21. århundrede? Hvorfor er der behov for det?

”Jamen, jeg synes, at der er et stort behov for hele tiden at udvikle institutionerne. Fx er der skabt nogle roller omkring museet i kølvandet på oplysningstiden. Museet har været tænkt som en autoritativ størrelse. Museet har stillet en viden til rådighed for et publikum, som så kunne ’take it or leave it’. I dag er der en anden situation. Der er en forventning blandt brugerne om at være mere involveret, ja, om at deltage. Og det er vi nødt til at tage højde for. Vi er nødt til at reflektere over, hvordan det kan ske herinde. Vi vil gerne synliggøre vores refleksion over den autoritet, vi forvalter. Hvad er det for en konstruktion, som vi baserer vores udstillingsvirksomhed og indsamling på? Hvordan giver vi vores brugere et rum til at være medfortællere i den fortælling?”

Marianne Torp, kurator for x-rummet på Statens Museum  for Kunst. (Foto: Mette Villum Jensen)
Marianne Torp, kurator for x-rummet på Statens Museum for Kunst. (Foto: Mette Villum Jensen)

I dag er vi alle kuratorer
Betyder det, at man som kunstfaglig ekspert skal trække sig tilbage og lade kunstnerne og måske publikum komme med bud på, hvad det 21. århundredes museum skal være, frem for selv at bestemme?

”Jeg tror, at kuratorrollen er under forandring. Jeg læste et interessant interview med kuratoren Hans-Ulrich Obrist, som sagde, at vi i dag alle er kuratorer. Han taler om, at det er blevet et alment begreb og ikke længere blot beskriver en ’caretaker’ af en samling på et museum. Han peger på, at vi i dag fx ’kuraterer’ fortællingen om vores liv, når vi lægger billeder op på sociale platforme. Det betyder samtidig, at man som professionel kurator må definere et andet rum til ens faglighed, men også at man må have en anden form for åbenhed overfor andre stemmer end før, fx overfor kunstnernes og brugernes. Generelt har kunstnerne dog altid fået virkeligt frie rammer til at udvikle et helt nyt projekt til x-rummet, og det er der ikke ændret på med den nye strategi. Den lydhørhed er stadig meget væsentlig.”

Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)

Mere end bare god samtidskunst
Men nu er der alligevel sat nogle ekstra rammer for, hvilken slags samtidskunst, der skal vises. Nu skal der ikke bare vises god samtidskunst?

”Det skal selvfølgelig stadig være god samtidskunst. Men det er rigtigt nok, at det bliver mere kurateret. Det hænger selvfølgelig også sammen med et ønske om at udvikle museets rolle, og måske også udvikle et nyt udstillingsformat. Det har vi også gjort med udstillingen af Danh Vos projekt We The People (Detail). Den udstilling har varet i halvandet år og har ændret sig hele tiden. Så det er blevet en mere dynamisk udstillingsform end det krystallinske blik, som udstillinger ofte præsenterer.

Samtidskunstnere interesserer sig for, hvad et museum gør
Det er sikkert enormt spændende for museets personale at gentænke museet for det 21. århundrede. Men er publikum også interesseret i at deltage i den refleksion?

”Det er jo ikke sådan, at folk skal gå ind og tænke: ’nøj, de tænker godt nok over sig selv her på museet’. Det er ikke det, der er budskabet. Udstillingerne skal først og fremmest være interessante i sig selv og det er selvfølgelig det, som er det bærende. Til enhver tid er det jo værket og det æstetiske og det idémæssige, som er det centrale, og som meget gerne skulle overskinne, hvad der end måtte være af kuratoriske rammer. Men jeg synes, det er tydeligt, at nogle af de her museale mekanismer er på spil i samtidskunsten i dag. Mange yngre kunstnere beskæftiger sig med objektet og præsentationen. Så der er et sammenfald af interesser mellem kunstnerne og institutionen, om hvad man måske kunne kalde en post-institutionskritisk interesse for nogle af de mere formelle rammer, som eksisterer omkring værket på kunstinstitutionen.”

Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)
Haim Steinbach: The Window, Statens Museum for Kunst. (Foto: Anders Sune Berg)

Kan man ikke være kunstner i dag uden at interessere sig for disse institutionelle rammer?

“Det vil jeg ikke afvise. Men der er i hvert fald mange, der interesser sig for det. Det er en indoptaget refleksion, som er svær at komme udenom, og som rigtigt mange forholder sig til på en interessant og intelligent måde. Derfor mener jeg, at der er et sammenfald mellem det nye program for x-rummet, og det som rent faktisk foregår i kunsten.”

3-årig udstillingsrække
x-rummet indleder med Haim Steinbachs udstilling The Window en ny udstillingsrække for at undersøge museumsbegrebet i det 21. århundrede. Udstillingerne kredser om museet og dets idégrundlag, funktion og betydning som institution.

Billedserie

Udstilling

Haim Steinbach: The Window

15 nov 2013 23 feb 2014

Haim Steinbach

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Kunstnere der bliver vist i udstillingen:

Haim Steinbach
Henri Matisse
Cornelius Gijsbrecht
Pieter Bruegel den ældre
Wilhelm Bendz
Pablo Picasso
Henri Laurenz
Joachim Koester

Del artiklen

'Museet i det 21. århundrede'

Facebook