Morten Korch, manga og The Matrix

Billedserie

Udstilling

Happy Camping

6 nov 2009 28 nov 2009

Tore Nørby Hansen

Galleri V58
Se kort og tider

Morten Korch, manga og The Matrix

Transgressions 2(detalje), Tore Nørby Hansen

GalleriV58s udstilling Happy Camping med Tore Nørby Hansen er kræs for nørder og tingfindere. Hans univers er fyldt med referencer til science fiction, japanske tegneserier og dansk landlig idyl.

Transgressions 1, Tore Nørby Hansen
Transgressions 1, Tore Nørby Hansen
Tore Nørby Hansens billeder består ofte af både grønne marker, klare blå søer og fremtidsagtige byer. Det hele befolkes af avancerede robotter side om side med små piger i lyserøde kjoler og mærkværdige kaniner med meget store øjne.

Det er tydeligt, at hans referencer er science fiction film som Bladerunner og The Matrix samt japanske tegneserier og tegnefilm.

Robot ved skovsø
Han er ikke den første som har brugt sci-fi eller manga i sin kunst, og han bliver formodentligt heller ikke den sidste. Der, hvor hans kunst skiller sig ud og bliver sjov og interessant, er i sammenstillingen med det idylliske.

Hans Morten Korchske sommeridyl er nemlig aldrig upåvirket af de fremmede elementer. Man finder tomme cigaretpakker, øldåser, efterladte møbler og andet skrald i hans naturscenerier.

Menneskelige efterladenskaber, Hideout (detalje), Tore Nørby Hansen
Menneskelige efterladenskaber, Hideout (detalje), Tore Nørby Hansen

Tore Nørby Hansens billeder bliver på den vis tematiseringer over mødet. Mødet mellem by og land, mennesket og naturen og fortiden og fremtiden. Han er godt klar over, at mødet ofte efterlader aftryk på begge parter, og hans måde at vise det på virker rigtigt godt.

Gemmestedet
Det hele er sat sammen i noget, der minder om collage, hvor små skitser og indmaleder motiver bryder det underliggende billede. Er man hverken sci-fi eller manga nørd, er der stadigvæk mulighed for bare at gå på opdagelse i hans billeder og nyde de mange sjove detaljer.

I værket Hideout ser vi en klassisk skovsø, som dog i høj grad bærer præg af mødet med fremtiden. Man kan se resterne af skoven i baggrunden, men den er for størstedelens vedkommende blevet afløst af en stor grå mur.

Hideout, Tore Nørby Hansen
Hideout, Tore Nørby Hansen

Mennesket er rykket ind, og har afgrænset naturen til hjørner af tilværelsen. Man kan se dets efterladenskaber i græsset, hvor bortkastede øldåser og afgnavede ben vidner om en skødesløs behandling af naturen.

Flashbacks til idyl
Der er to indmalede motiver i billedet, og de virker som en art flashbacks, hvor vi ser små glimt af, hvordan det engang har været. Her er store skove og idylliske bakkedrag med legende småbørn. Det uspolerede står i stærk kontrast til resten af billedet, hvor naturen er blevet reduceret til et gemmested i et ubebygget hjørne.

Verden af igår møder verden af idag/verden af imorgen, Hideout (detalje), Tore Nørby Hansen
Verden af igår møder verden af idag/verden af imorgen, Hideout (detalje), Tore Nørby Hansen

Alt bliver desuden overvåget af avancerede gule robotter, og udviklingens snurrende tandhjul er vist ved forskellige tekniske tegninger af bygninger og maskindele.

Museum of Mordern Art, Tore Nørby Hansen
Museum of Mordern Art, Tore Nørby Hansen
Transgressions 2, Tore Nørby Hansen
Transgressions 2, Tore Nørby Hansen

Almengyldige nørderier
På trods af det til tider lidt nørdede formsprog syntes jeg dog, at Tore Nørby Hansens billeder kommer beskueren godt i møde.

Hans grafiske udtryksform appellerer nok hovedsageligt til sci-fi og tegneserienørder, men sammenstillingen med naturen og det fortidige giver alligevel hans værker en gyldighed i forhold til andre. Og så har de en dejlig detaljerigdom, som alle nysgerrige sjæle vil kunne værdsætte.

Billedserie

Udstilling

Happy Camping

6 nov 2009 28 nov 2009

Tore Nørby Hansen

Galleri V58
Se kort og tider

Del artiklen

'Morten Korch, manga og The Matrix'

Facebook