Mere end mors rejsetaske

Mere end mors rejsetaske

Kaspar Bonnén. Foto: Kirstine Bruun

Billedserie

Udstilling

The Past Will Never Leave You

1 nov 2013 30 nov 2013

Kaspar Bonnén

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Udstillingen er en viderebearbejdelse af The Past Will Never Leave You, der blev vist på Gl. Strand fra 25. maj til 8. september 2013.

Tekstene til udstillingen kan også læses online her

Med sociale medier og reality-kulturen åbnes elektroniske vinduer på vid gab til det private. Alligevel er der ting, vi ikke viser frem. Kaspar Bonnéns værker kredser om en anden version af det personlige rum og bruger erindringen som rum for refleksion. Han er netop nu aktuel med soloudstillingen The Past Will Never Leave You på Charlotte Fogh Gallery i Aarhus.

En erindringsinstallation omsat til malerier
De væltede sko, den tomme bøjle og den pakkede rejsetaske flankerer malerier og digte i The Past Will Never Leave You. Udstillingen blev vist på Gl. Strand fra maj til september 2013, men er i Aarhus-versionen viderebearbejdet med helt nye malerier og en ny installering.

Værkerne kredser om den lejlighed, Bonnén voksede op i sammen med sin psykisk syge mor og de stemninger, der var der.

Kaspar Bonnén  Gang  2013. 210x80x120 cm. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Gang 2013. 210x80x120 cm. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén  Playing with Lego in the corridor  2013. 160x130 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Playing with Lego in the corridor 2013. 160×130 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén  Badeværelset  2013. 130x115 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Badeværelset 2013. 130×115 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén  Hoveddør  2013. 210x80x120. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Hoveddør 2013. 210x80x120. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery


Scenografi af minder

Bonnén beskriver udstillingen som en ‘scenografi’, hvor værkerne er installeret, så de danner rum og stemninger, og der indbyrdes udveksles betydninger mellem Bonnéns værker og hans mors digte, der hænger i udstillingen.

De samme genstande går igen i tekst, maleri og skulptur, ligesom installeringens fragmenterede rum også ses i malerierne.

Teatermetaforen går så vidt, at Bonnén betegner genstandene i værkerne som ‘rekvisitter’, der med deres individuelle historier bygger et kryptisk erindringsunivers op:

“ Jeg vil gerne have, at der er noget tid i det. At det er lidt labyrintisk. Ligesom det var for mig, da jeg var barn og skulle prøve at regne ud, hvordan ting hang sammen: Er det, som min mor siger? Eller er det, som jeg har gået og troet, det var? Jeg arbejder tit med flere blikke fra forskellige sider. Det er dén labyrintiske fornemmelse, man får i malerierne, og som også er knyttet sammen med skulpturerne.
Jeg vil gerne have, at man får en fornemmelse af det sted, der var engang.”

Kaspar Bonnén  Taske  2013. 120x80x120 cm. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Taske 2013. 120x80x120 cm. Blandede materialer. Foto: Charlotte Fogh Gallery

Kaspar Bonnén  Tasken  2013. 130x115 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Tasken 2013. 130×115 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery


Personlige ‘readymades’

Den personlige historie betyder, at Bonnén i høj grad har vægtet at finde genstande, der virker autentiske – helst de oprindelige.

“Det har været ret vigtigt. Jeg har ikke haft alle tingene, men har været på loppemarkeder og prøvet at finde ting, der var som dem, vi havde hjemme.”

Samtidig er genstandene og den genskabte lejlighed konkrete omdrejningspunkter for hans personlige erindring. Et eksempel er værket Taske:

“Der var engang, min mor havde lyst til at komme væk fra Danmark. Hun havde en drøm om at rejse til Frankrig.

I tasken er der alle de her medicinpakker og også nogle af de ting, hun havde med.

Hun følte, at medicinen på en eller anden måde satte hende i en fastlåst situation, hun ikke kunne komme videre fra.

Det er et billede på de to ting: Udlængslen og det, at hun følte, hun blev holdt fast. For mig konkretiseres det i den skulptur.”

Personligt, men ikke sensationelt
Bonnéns værker og tekster er meget private. Man kan ikke lade være med at overveje, hvad det gør for kunsten, når man går så tæt på kunstnerens eget liv, at hans mors rejsetaske sælges som skulptur i et galleri:

“Det kommer an på, hvad det er, man vil. I modsætning til reality-kulturen, hvor man bare skal tæt på folk og se de mindste, pinlige situationer, så er min udstilling et andet personligt rum, hvor der er en form for refleksionsproces i det.”

Netop denne refleksion, mener Bonnén, er noget, der er fælles for alle mennesker, og som kan lede til identifikation og en eftertanke, der udvider publikums rum:

“Når man synes, noget er interessant, er det vel altid en eller anden form for identifikation, man føler. Det med at træde ind i et andet univers er altid spændende – om det så er science fiction eller et dybt personligt univers. Jeg tror, vi kan bruge kunst til at føle, at vores verden bliver udvidet.

En gang imellem træder vi jo ind i sådan nogle refleksionsprocesser, hvor vi ser på os selv. Hvem er vi? Har det, vi kommer fra, noget at gøre med dem, vi er blevet til? Jeg tror, at folk kan bruge det til det.”

Kaspar Bonnén  Gangen  2013. 190x160 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kaspar Bonnén Gangen 2013. 190×160 cm. Olie på lærred. Foto: Charlotte Fogh Gallery

Flere vinkler
Den personlige historie kan dog også komme meget tæt på ikke blot kunstneren, men også på selve værket og påvirke, hvordan hele oeuvret læses.

“Nogle kunsthistorikere er vildt pjattede med at læse en form for biografi ind i kunstnerens værk. Tit er det nogle meget markante billeder, der bliver lagt ned over een.

Selv det mest formelle værk kan blive forstået ud fra, hvordan kunstneren har levet.

At man som kunstner bruger det personlige, kan være en måde at tage det i egen hånd – læse det selv og vise det. Man må så tro på, at man kan lave noget, der også indeholder andre ting end det biografiske. Hvis man trænger dybere ind i det, åbner det sig i andre retninger.”

Kaspar Bonnén (1968) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1993-1999. Han arbejder fortrinsvis med maleri og installation, men arbejder også som forfatter og har bl.a. udgivet digtsamlinger.

Han har haft store soloudstillinger på blandt andet ARoS med udstillingen Everything Changes i 2012, Kunsthallen Brandts og Moderna Museet i Stockholm.

I tog han 2010 del i udsmykningen af Frederik d. 8.s palæ på Amalienborg, hvor han dekorerede kronprinsparrets spisesal.

Bonnéns værker hænger på bl.a. Statens Museum for Kunst, ARoS, Arken, Essl Museum i Østrig samt Modernamuseet i Stockholm.

Billedserie

Udstilling

The Past Will Never Leave You

1 nov 2013 30 nov 2013

Kaspar Bonnén

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Udstillingen er en viderebearbejdelse af The Past Will Never Leave You, der blev vist på Gl. Strand fra 25. maj til 8. september 2013.

Tekstene til udstillingen kan også læses online her

Del artiklen

'Mere end mors rejsetaske'

Facebook