Mellem kontrol og kaos

Billedserie

Tommy Støckel

Statens Kunstfonds billedkunstneriske indkøbs- og legatudvalg uddelte i maj 2008 treårige arbejdsstipendier til: Rikke Benborg, Ruth Campau, Simon Dybbroe Møller, Ulrik Møller, Tommy Støckel, og Gitte Villesen. KUNSTEN.NU tegner et portræt af dem alle seks og ser på den kunst, der de næste tre år støttes med det attraktive stipendium.

Læs juryens begrundelser her

Mellem kontrol og kaos

Tommy Støckel: Exposed Superstructure, Ist das Leben nicht schön?, 2006. Installation view Frankfurter Kunstverein. Pressefoto (udsnit)

Tommy Støckel er modsætningernes kunstner og hobbyknivens bedste ven. Ligeså matematisk regelrette, som hans værker synes, ligeså meget er de præget af en fascination for kaos og tilfældigheder. Vi har at gøre med en af dansk kunsts mere komplekse skikkelser.

I en konstrueret fremtid
Underlige verdener, uidentificerede objekter, mennesker i fremmede rammer, ruiner i pixelform. Der er orden i kaoset, rod i geometrien og tiden står stille. Vel at mærke på et tidspunkt, der hverken er helt fremtid eller helt nutid. Men et tidsligt mellemrum, et skabelsens mellemrum.

Tommy Støckel: Imaginary Worlds, Ist das Leben nicht schön?, (Collage. 40 x 50 cm.), 2006. Pressefoto
Tommy Støckel: Imaginary Worlds, Ist das Leben nicht schön?, (Collage. 40 x 50 cm.), 2006. Pressefoto
Portræt af Tommy Støckel. Helene Nyborg Contemporary, København. Pressefoto
Portræt af Tommy Støckel. Helene Nyborg Contemporary, København. Pressefoto

Og netop i mellemrummet opstår den umedgørlighed, der inspirerer Tommy Støckel. Her ligger udfordringen, drivkraften, kanten og måske også de kunstneriske og mere eksistentielle spørgsmål gemt. Der er tale om en kompleks kunstner, der i den seneste tid også har bevæget sig uden for kunstmuseerne, på nettet og i det offentlige rum. I foråret modtog Tommy Støckel Kunstfondens treårige arbejdsstipendium.

Tommy Støckel er kendt for sin fantasifulde leg med konstruktioner og besynderlige science-fictionuniverser. Noget er hændt. Tiden er stoppet, og de vante former brudt sammen for fødderne af en. For der bliver bygget og revet ned igen. Og som publikum kommer vi ofte ind og møder Støckels værker, når de er på vej i grus. Eller måske på vej til at blive bygget færdig? Man ved det ikke helt. En ruin er pludselig ikke længere bare en ruin i Støckels univers.

Tommy Støckel: Model for Early Pyramid, 2007, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf. Pressefoto
Tommy Støckel: Model for Early Pyramid, 2007, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf. Pressefoto
Tommy Støckel: Model for Early Pyramid, 2007, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf. Pressefoto
Tommy Støckel: Model for Early Pyramid, 2007, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf. Pressefoto

Sci-fi og nye former
Geometri, størrelsesforhold og perspektiv er essentielt i Tommy Støckels værker, der henter inspiration i science-fiction romaner fra både det 19. og 20. århundrede. Her finder den ukendte fremtid ny form i collager og installationer, og hans kunst præsenterer således en konstrueret fremtid i form af miniatureverdener og øde sci-fi landskaber, der ofte er mennesketomme.

Papir-perfektion
Med præcis matematisk teknik skaber Støckel collager og figurer i noget så enkelt som papir, karton og skum.
"Papir er et materiale, som er interessant i forhold til at arbejde med det skulpturelt. Værkerne minder ofte om skitser eller andre midlertidige stadier til noget mere holdbart. Det er et materiale, hvis anskaffelse og bearbejdning beskueren kan identificere sig med. Papir er også et materiale, som jeg kan arbejde præcist med," fortalte Støckel i forbindelse med udstillingen Papir i 3 dimensioner på Skovgaard Museet tidligere i år.
Perfektionen gør, at betegnelsen ‘fri leg’ ikke er brugbar for en kunstner som Tommy Støckel.

Tommy Støckel: This could be Now, 2008, Sølyst Slotspark, Jyderup. Pressefoto
Tommy Støckel: This could be Now, 2008, Sølyst Slotspark, Jyderup. Pressefoto
Tommy Støckel: Reinvention af the past, Papir i 3 dimensioner, Skovgaard Museet, Viborg. Pressefoto
Tommy Støckel: Reinvention af the past, Papir i 3 dimensioner, Skovgaard Museet, Viborg. Pressefoto

"Om det er mine collager, skulpturer eller installationer, så drejer det sig altid om nøje udregnede og relativt komplicerede konstruktioner. Der er ikke meget spontanitet eller improvisation i mine værker, og hvis disse forekommer, er det altid inden for præcist definerede rammer," forklarer han.

Kontroleret kaos
Her får man et lille indtryk af den kontrol, der trods alt præger kaoset i Støckels kunst. Kaoset inviteres indenfor, men er under konstant overvågning.
"Den seneste tids mange ‘ødelagte’ og dekonstruerede værker kommer ud af en fascination for objekter, som er konstrueret til at være kunstige og fiktive, og et forsøg på formelt at ‘løse op’ for værkerne, men samtidig have kontrol over tilfældighederne og roddet," forklarer Støckel.

Fascination fremfor mission
Det er ikke kunst med en politisk eller social dagsorden. Der skal ikke slagtes eller udråbes noget helligt eller utopisk. Støckel er genuint interesseret i form, udførelse og de udfordringer, det fører med sig. Og det gør ham måske ikke til en udpræget samtidskunstner, men nok nærmere en ‘Kunstner’.

Tommy Støckel: Simulation & Decoration, 2008, Helene Nyborg Contemporary, København. Pressefoto
Tommy Støckel: Simulation & Decoration, 2008, Helene Nyborg Contemporary, København. Pressefoto
Tommy Støckel: Primitives Collection Field, 2007, Boom Pearls, Second Life. Pressefoto
Tommy Støckel: Primitives Collection Field, 2007, Boom Pearls, Second Life. Pressefoto

"Jeg arbejder med det, der nu interesserer mig idé-, materiale- og bearbejdningsmæssigt, og så håber jeg, at de folk, som kommer for at se mine udstillinger, får noget ud af det. Det vil sige, at de forstår, hvad der har fascineret mig, forstår hvordan jeg har arbejdet med idéerne, og måske derfra kan tage stilling til, om de kan bruge det til noget."

Det er med andre ord udfordringen, der driver Støckel. Og her er der ikke bare tale om hobbyknivs-præcision. Han vil skubbe kunstoplevelsen til grænsen og både udfordre dig og sig selv.
"Jeg vil udfordre arbejdsmaterialet, udstillingsrummet og -situationen, beskueren og mig selv som kunstner." Og det gør han.

Broken Tommy Støckel: Pillar (for Berlin), 2007, Sparwasser HQ, Berlin. Pressefoto
Broken Tommy Støckel: Pillar (for Berlin), 2007, Sparwasser HQ, Berlin. Pressefoto
Broken Tommy Støckel: Pillar (for Berlin), 2007, Sparwasser HQ, Berlin. Pressefoto
Broken Tommy Støckel: Pillar (for Berlin), 2007, Sparwasser HQ, Berlin. Pressefoto

Tommy Støckel

Født 1972 i København
Bor og arbejder Berlin
1992-98 Det Kongelige Danske Kunstakademi, København

International rangering, 2008: 4577 (kilde: artfacts.net)

Billedserie

Tommy Støckel

Statens Kunstfonds billedkunstneriske indkøbs- og legatudvalg uddelte i maj 2008 treårige arbejdsstipendier til: Rikke Benborg, Ruth Campau, Simon Dybbroe Møller, Ulrik Møller, Tommy Støckel, og Gitte Villesen. KUNSTEN.NU tegner et portræt af dem alle seks og ser på den kunst, der de næste tre år støttes med det attraktive stipendium.

Læs juryens begrundelser her

Del artiklen

'Mellem kontrol og kaos'

Facebook