Med rocken ud i evigheden

Med rocken ud i evigheden

Because the Night (Belongs to Us), Installation shot, 2010. (Foto: Anders Sune Berg)

Billedserie

Udstilling

Sindet har ingen tid

4 sep 2010 31 okt 2010

Rose Eken

Overgaden - Institut for samtidskunst
Se kort og tider

Arrangementer i forbindelse med udstillingen:

21. oktober kl 17-20: Koncerter med Mads Mouritz (avantgarde/folkemusik), Maria Køhnke (alternativ-emotionel pop) og Gustaf Ljunggren (eksperimental)

Fra d. 4. september – 31. oktober er det også muligt at se Søren Martinsens udstilling Children of the New Age på Overgaden – Institut for Samtidskunst.

Rose Ekens udstilling, Sindet har ingen tid, er en kærlighedserklæring til rockmusikken som fænomen. Igennem værker med stor detaljerigdom og atmosfære formår Eken at gribe om en kultur og gøre den sanselig, så man husker.

Musik kan gå helt ind under huden og ætse sig fast. Musik kan fyre op under en forelskelse og sætte et knust hjerte i brand. Musik skal der til for at få gang i en fest, men musik kan også slukke selv samme fest, hvis sangene og lyden ikke passer ind, eller bare ikke er gode nok.

Den samme wow-effekt har billedkunsten svært ved at leve op til, men Rose Ekens udstilling på Overgaden, Sindet har ingen tid, formår at gøre det.

Rose Eken formidler ikke kun et stykke musikhistorie, udstillingen giver også publikum en mulighed for at drømme sig væk, om det så er tilbage eller frem i tid.

Tak for i aften
Forestil dig en aften på Vega. Koncerten er netop slut, publikum siver ligeså stille ud af salen, ned af trapperne for at hente deres jakker i garderoben. Derefter er det ud i kulden igen, nu på vej mod beverdingen McKluud på Istedgade for at varme sig på aftenens sidste øl.

Forestil dig nu den stoflighed og stemning, der må være tilbage, når lydene forstummer, og menneskene forsvinder og går hjem fra koncertsalen og baren. De efterladte ølsjatter, lugten af udbrændte cigaretter og tung parfume.

Associationerne, drømmene og erindringerne er der alle plads til i Sindet har ingen tid.

Installation shot. (Foto: Anders Sune Berg)
Installation shot. (Foto: Anders Sune Berg)

Grib natten!
Udstillingens hovedværk, videoværket Because the Night (Belongs to Us) er centreret omkring Rose Ekens fascination af rockmusikken, dens myter, ikoner og fortællinger.

Because the Night (Belongs to Us) fungerer som en rammefortælling. Man starter ved et poolbord, og slutter ved et. Men er der i første omgang tale om en fortælling i klassisk forstand?

I videoværket er der hverken nogen decideret begyndelse eller afslutning, og der er intet direkte forløb. Repræsenterer Because the Night (Belongs to Us) blot en erindring, eller er det et kig ud i fremtiden? Har vi nogensinde forladt poolbordet?

Efterklang
Klippene viser før- og efter tilstande som fx skrigende fans, der står i kø, og koncertsale fyldt op til bristepunktet med begejstrede publikummer, der bare vil have mere. Vi ser teenage-værelser uden teenagere samt backstagerum og hotelværelser uden stjerner.

Videoværket er som helhed et ekko af noget, der enten har eller vil finde sted. Vi befinder os derfor langt udover den sædvanlige ’sex, drugs and rock’n’roll’, man ellers så ofte hører om og forbinder med rockens historie.

Installation shot. (Foto: Anders Sune Berg)
Installation shot. (Foto: Anders Sune Berg)
Installation shot (detalje). (Foto: Anders Sune Berg)
Installation shot (detalje). (Foto: Anders Sune Berg)

Prominente musikere møder samtidskunsten
Til at komplementere og underbygge videoværket har Rose Eken installeret en scene med virkelige rekvisitter og instrumenter. 9 musikere er blevet inviteret til at give hver deres bud på i alt 9 forskellige soundtracks. Komponisterne tæller prominente navne som Jacob Dinesen, Emil de Waal, Mads Mouritz, Maria Køhnke og Straight from the Harp.

Associationernes leg
Man fornemmer tydeligt, at eksperimentet med videoværket og dets tilhørende soundtracks går ud på at ændre stemningen i publikums oplevelse af udstillingen. Det sker ikke.

Til gengæld vægtes nye detaljer i videoens historier gennem kompositionerne. En ny takt slås an, og billedet ændres for øjet, der ser. I Because The Night (Belongs to Us) er det dog billederne, der sætter dagsordenen, ikke musikken.

Because the Night (Belongs to Us), video still, 7:30 min, 2010
Because the Night (Belongs to Us), video still, 7:30 min, 2010

Show me the way to the next whisky bar
Derudover har Eken bygget en bar ud af bølgepap i naturtro størrelse med omfattende detaljer. Ligesom baren, er sprutflasker, fadølsanlæg, fustager, cigaretter, oplukkere, neonskilte, dartskive, barstole m.m. i 1:1 størrelse. Udformningen og detaljerne er ikke kun imponerende, det er også virkelig sjovt.

Sætliste (Jacob), korsstingsbroderi på silke (detalje), 2010
Sætliste (Jacob), korsstingsbroderi på silke (detalje), 2010
Sætlisten – en kærlighedserklæring
Til udstillingen har Rose Eken skabt 11 sætlister med skrift broderet på store stykker silkestof.

Selve processen med at skrive listen er den samme, om du er musiker eller Rose Eken, men hvor virkelighedens sætliste er flygtig, har Eken taget sig tid og dvælet ved detaljer, ligesom hun har gjort sig umage med udformingen samt det feminine og følsomme udtryk.

Rose Ekens sætlister står som det stærkeste eksempel på at nå en forbindelse med eller blot en forståelse for musikerens arbejde og dennes identitet som kunstner. En vaskeægte kærlighedserklæring.

Hjertevarme og humor
Sindet har ingen tid
er en utrolig hjertevarm og humoristisk udstilling. Fælles for værkerne er, at de gør det virkelige uvirkeligt og det genkendelige fremmed.

Værkerne bevæger sig i grænsefeltet mellem drøm og virkelighed, erindring og eksistens. Det handler om at få publikum til at reflektere på en ny måde ved at ændre deres syn og forventninger.

Sindet har ingen tid, det er uendeligt. Musikken og kunsten lever for evigt, og det samme gør publikums erindringer, der påny vækkes til live med hjælp fra Rose Ekens værker.

Rose Eken er uddannet BA fra Edinburgh College of Art, Edinburgh i 1997-2001, England og KA fra Royal College of Art, London i 2001-2003. Siden 2004 har Rose Eken haft en række soloudstillinger i Danmark dog med undtagelse af udstillingen Lost, Blue and other Songs, som blev vist i Armanien i 2009.

Rose Eken har ligeledes deltaget i gruppeudstillinger i Danmark, England, Sverige, Irland og Italien. Rose Eken udstiller i efteråret 2010 på Transition i London.

Billedserie

Udstilling

Sindet har ingen tid

4 sep 2010 31 okt 2010

Rose Eken

Overgaden - Institut for samtidskunst
Se kort og tider

Arrangementer i forbindelse med udstillingen:

21. oktober kl 17-20: Koncerter med Mads Mouritz (avantgarde/folkemusik), Maria Køhnke (alternativ-emotionel pop) og Gustaf Ljunggren (eksperimental)

Fra d. 4. september – 31. oktober er det også muligt at se Søren Martinsens udstilling Children of the New Age på Overgaden – Institut for Samtidskunst.

Del artiklen

'Med rocken ud i evigheden'

Facebook