Matt Saunders mellem maleri og fotografi

Matt Saunders mellem maleri og fotografi

Matt Saunders: Silver Hamlet #2, 2011-13 (udsnit). Sølv-gelatine-tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: Matt Saunders

Billedserie

Udstilling

Slow Fading Hand

17 jan 2014 1 mar 2014

Matt Saunders

Martin Asbæk Gallery
Se kort og tider

I udstillingen Slow Fading Hand på Martin Asbæk Gallery arbejder den amerikanske kunstner Matt Saunders gennem metode og materiale midt imellem fotografi og maleri.

Saunders´ proces begynder med, at han laver tegninger eller malerier med motiver fra film og TV på mylar (en form for polyesterfilm). Disse billeder benyttes herefter som negativer –  de lægges ovenpå fotopapir, og fremkaldes ved, at han projicerer lys gennem dem.
Som negativer udføres de omvendt: De områder, som virker lysere i fotografiet, er mørkere på de malede negativer og omvendt.

Fra fotografi over maleri – og tilbage igen
Saunders arbejder altså med hybridværker, der udforsker og forskyder grænser mellem maleri og fotografi. Uden brug af kamera giver han sine sort/hvide værker fotografiske kvaliteter, og i det hele taget transporteres det kunstneriske udsagn frem og tilbage mellem `håndens´ og `lysets´ arbejde: malerierne er lavet i hånden på baggrund af fotografisk materiale, hvis udtryk herefter er flyttet tilbage over i en fotografisk form.

Silver screen icons
På baggrund af sin fascination af ikoniske personligheder skaber Saunders sine motiver ud fra allerede eksisterende fotografisk materiale. For eksempel er den danske skuespillerinde, Asta Nielsen i fokus på Slow Fading Hand. Hendes androgyne udtryk og hemmelighedsfulde attitude gjorde hende til en af 1910’ernes største kvindelige skuespillerinder og til en muse. Asta Nielsen indtager en central placering i udstillingen i kraft af et portræt, hvor hun spiller Hamlet.

Mange af værkerne i udstillingen indeholder en form for narrativt forløb eller tematiserer transformation. På udstillingen finder man også Saunders film China in Nixon, der bevæger sig igennem en række mylar-tegninger, som er redigeret sammen til en fortælling.

Matt Saunders: Al & Kitty #2, 2012-13. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Al & Kitty #2, 2012-13. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Magdalena (at the Window) #1, 2013. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Magdalena (at the Window) #1, 2013. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Silver Hamlet #2, 2011-13. Sølv-gelatine-tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Silver Hamlet #2, 2011-13. Sølv-gelatine-tryk på fiberbaseret papir, 167 x 110 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Small Deep End #2, 2012-13. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 105 x 114 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: Matt Saunders
Matt Saunders: Small Deep End #2, 2012-13. Sølv gelatine tryk på fiberbaseret papir, 105 x 114 cm. På Slow Fading Hand, Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: Matt Saunders
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm

Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm

Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
 
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
 
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
 
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm

Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
 
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm
Udstillingsview, Slow Fading Hand. På Martin Asbæk Gallery, 2014. Foto: David Stjernholm

Matt Saunders (f. 1975 Washington, USA) bor og arbejder i Cambridge, MA (USA) og Berlin (Germany). Han har studeret ved Harvard College, Cambridge og Yale University i New Haven, USA. Gennem årene har han modtaget en række priser heraf Louis Comfort Tiffany foundatio (2009) og Prix Jean-Francois Prat (2013).

Saunders har haft soloudstillinger på kunstinstitutioner som TATE Liverpool og The Renaissance Society, Chicago og deltaget på udstillinger på Deutsche Guggenheim, Berlin, San Francisco Museum of Modern Art, Ps1 MoMA, New York, m.fl.

Billedserie

Udstilling

Slow Fading Hand

17 jan 2014 1 mar 2014

Matt Saunders

Martin Asbæk Gallery
Se kort og tider

Del artiklen

'Matt Saunders mellem maleri og fotografi'

Facebook