LYDKUNST/Cph Art Week #7: Svend Bager & The Final Exhibition

LYDKUNST/Cph Art Week #7: Svend Bager & The Final Exhibition

Svend Bager: Archivation of the Last Breath from Dying Institutions / Arkivering af det sidste åndedrag fra døende institutioner. Foto: Svend Bager

Under Cph Art Week ’17 – Sound & Vision sætter LYDKUNST spot på aktuelle udstillinger og kunstnere med daglige podcasts serveret til morgenkaffen, cykelturen, eller hvor du foretrækker at lytte til dine podcasts. I denne særudgave af LYDKUNST kan du møde Svend Bager, der står bag The Final Exhibition.

96 kunstnere og 82 værker fordelt på 1600 km2. Det er opskriften, når The Final Exhibition indtager ATP’s nyrenoverede pakhus for enden af Langelinie under Cph Art Week.

Udstillingen er blevet til som en forenet protest mod nedskæringer på akademierne i Aarhus, Odense, København og Malmø. Uden noget overordnet tema, eller andre kuratoriske greb, er kunstnerne inviteret til at vise lige netop dét, de synes er allervigtigst.

I denne podcast kan du møde kunstneren Svend Bager, som er en af de hovedansvarlige på den store udstilling. Ham mødte vi på femte sal på Institut for Kemi på Københavns Universitet, hvor han er i færd med at indsamle og arkivere CO2 til sit eget bidrag til udstillingen.

Lyt med og hør Svend Bager fortælle om den lettere kaotiske proces, det har været at skabe en udstilling med 96 kunstnere, og om hans eget bidrag til udstillingen, Archivation of the Last Breath from Dying Institutions. Værket består af fem store 54 liters glasflasker med planter groet på CO2 fra døende institutioner.

God fornøjelse!

Arkivering af det sidste åndedrag fra døende institutioner
I samarbejde med kemiprofessor Matthew Stanley Johnson har Svend Bager indsamlet CO2 fra de to nu lukkede professorskoler på Det Kongelige Danske Kunstakademi; Mur & Rum og Sprog, Rum & Skala samt fra Miljøagenturet i USA. Via et fint mineralstøv behandlet med en amin, som binder CO2 som et salt ved stuetemperatur, kan han overføre CO2 til store glasflasker med jord og såsæd, hvor græs og planter kan gro. Efter seks måneder, når planterne er fuldt udvoksede, laves de om til blå pigment, mens græsset bliver nedbrudt til bioethanol – begge dele arkiverbart materiale, som kan gemmes for eftertiden.

Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.

Del artiklen

'LYDKUNST/Cph Art Week #7: Svend Bager & The Final Exhibition'

Facebook