LYDKUNST #41: Valby Vokalgruppe ophæver tid og rum

LYDKUNST #41: Valby Vokalgruppe ophæver tid og rum

Koncertopstilling til opførelsen af Bølger af Tid og Rum på Kulturværftet i Helsingør. Tegning af Michael Mørkholt. Foto: Georg Rasmussen

Det er et næsten mørklagt rum. Vi er 30 mennesker, der ligger på ryggen i en stor cirkel med fødderne pegende mod et fælles centrum. Nogle få dæmpede spots lyser ned på gulvet i centrum af cirklen. LYDKUNST-podcast var med da Valby Vokalgruppe havde deres uropførelse på kompositionen Bølger af Tid og Rum, en intimkoncert på Helsingør Kulturværft i Nordsjælland.

Nøje instrueret af ‘billetmanden’ ved indgangen har vi taget de lavendelduftende ‘øjenpuder’ på øjnene og fået at vide, at vi ellers bare skal lægge os ned og slappe af på de fremlagte yogamåtter. “…God fornøjelse, koncerten er 45 minutter,” tilføjer han smilende. Inde i rummet forsøger øjnene desperat at vænne sig til mørket i håbet om at kunne afkode rummets størrelse, hvad der gemmer sig i krogene og måske allermest for at se, om man kan skimte musikerne. Det lykkes ikke. Fladt på ryggen. 30 personer i en cirkel. På yogamåtter.

En fra publikum hoster undskyldende og så høres der fodtrin. De fire musikere, Cæcilie Trier, Lil Lacy, Sonja LaBianca og Anja Jacobsen fra Valby Vokalgruppe, indfinder sig bag deres instrumenter. Placeret i hvert sit verdenshjørne, bag hver deres mikrofon og henholdsvis cello, keyboard og saxofon, bliver vi vugget, vildledt og forført af toneeksperimenter fra både stemmer og instrumenter. Vi ved, at havet ligger lige uden for de mørke vægge, men på få sekunder er vi i et helt, helt andet rum. Cirklens. Lydens. Det uendeliges rum.

Valby Vokalgruppe. Foto: Sara Gilliard

Valby Vokalgruppe har i lydværket Bølger af Tid og Rum arbejdet med at oversætte teoretiske og fysiske fænomener som mørkt stof, variable stjerner, rumtid og magnetisme i verdensrummet til lyd. Og LYDKUNST-podcast har haft en optager med i øvelokalet, til generalprøverne og til premieren på Kulturværftet i Helsingør.

Lyt med og hør Anja Jacobsen, leder af gruppen, fortælle, hvordan de helt konkret har arbejdet med at skabe det 45-minutter lange lydværk. Hvordan de har oversat pulserende stjernelys til lyd, og skabt musik, der strækker og bøjer sig ligesom rumtiden krummer omkring en planet. Hør hvordan det påvirker lydværket, når det fremføres i visuel stilhed og med et liggende publikum, og hvorfor hun især synes, at fraseringer og vibrato i stemmen “på en eller anden måde er så pinlig”.

Valby Vokalgruppe blev dannet i 2008 af Anja Jacobsen for at eksperimentere med stemmens muligheder. Gruppen blander elementer fra den klassiske musiktradition med moderne og avantgardistiske musikforståelser og virkemidler. Eksperimentet har siden udviklet sig til et band med stemmer, celli, keyboards, effektpedaler, saxofon og percussion – men stadig med stemmen som udgangspunkt. Bandet har gennem tiden haft forskellige konstellationer, og består i dag af Anja Jacobsen, Cæcilie Trier og Sonja LaBianca og Lil Lacy.

Lil Lacy er uddannet musiker og komponist. Ved siden af arbejdet i Valby Vokalgruppe er hun den ene halvdel af cello-duoen Soma og Lil, har udgivet plader med bl.a. Travelling Tribes og Klimaforandringer, skriver musik til performance, film, teater og dans, og er kunstnerisk leder af musik- og teaterforeningen Projekt Respiration.

Cæcilie Trier er uddannet klassisk cellist og sanger og er kendt fra sin medvirken i bands som Chimes & Bells og Choir of Young Believers. Under navnet CTM har hun udgivet 3 albummer, hvor hun blander klassisk strygermusik med elementer fra pop og hiphop.

Anja Jacobsen er komponist, sanger og trommeslager. Udover at være leder af Valby Vokalgruppe, står hun bag projektet Frk. Jacobsen, der kombinerer eksperimenterende musik med et dansabelt og tilgængeligt udtryk. Anja er medkomponist og trommeslager i bandet Selvhenter, samt medstifter af kunstnerfællesskabet Eget Værelse, og er tidligere komponist, forsanger og trommeslager i bandet Kirsten Ketsjer the Rockband.

Sonja LaBianca er udover Valby Vokalgruppe en del af gruppen Selvhenter. Sidste år udgav hun sit første soloalbum, der med saxofonen som redskab undersøger og interagerer med forskellige rums resonans og særpræg, bl.a. Forbrændingen i Albertslund og klokketårnet i Simeons Kirke.

Valby Vokalgruppe har spillet på forskellige festivaler, museer og koncertsteder i Europa, bl.a. Roskilde Festival, Copenhagen Jazz Festival, Museet for Samtidskunst, Arken, Click Festival (DK), Göteborg Art Sound Festival, Skissarnas Museum, Intonal Festival (SE), CC No 1 Festival i Berlin (DE) og Ancienne Belgique i Bruxelles (BE).

Læs mere her

Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Niemann Clement og Rosa Marie Frang.

Del artiklen

'LYDKUNST #41: Valby Vokalgruppe ophæver tid og rum'

Facebook