Livligt nærvær

Livligt nærvær

Lesley Flanigan, Amplification. (Foto: Museet for Samtidskunst)

Vis billedserie

ACTS – Festival for Performativ Kunst

28 maj 2011 29 maj 2011

Jesper Aabille, Überlyd, Tori Wrånes, Jana Winderen, Søs Gunver Ryberg, Jette Hye Jin Mortensen, Astrid Lomholt, Tine Louise Kortermand & Nina Björk Eliasson, Jane Jin Kaisen, Essi Kausalainen, Henrik Plenge Jakobsen, Ellen Friis, Lesley Flanigan, Christian Falsnaes, Jörn Burmeister, Elisabeth Apelmo & Marit Lindberg

Museet for Samtidskunst
Se kort og tider

Den performative kunst, der ofte virker i krydsfeltet mellem kunstarterne, har endelig fået sin egen fuldt ud berettigede festival på Museet for samtidskunst i Roskilde, der formåede at gøre den smalle kunstart mere tilgængelig i mødet med publikum.

”Følger du stadig mine skridt? På den anden side af vejenser du en åbning. Gå ind ad den og op til træet og stil dig under kronen vedstammen”.

En blid, lys stemme i ørebøfferne guider mig rundt i Roskilde by,rundt på villaveje, gennem passager, og nu står jeg pludselig på en stor plænei et lysspil under blade og kigger ud over marker, mens jeg lytter til lyde aftræ, der knager og brager for til sidst at opløses i et rent elektronisklydbillede. 

I dialog med træerne
Søs Gunver Rybergs lydvandring i Roskilde by er en del afprogrammet på Museet for Samtidskunst i Roskildes festival for performativkunst med deltagende kunstnere fra såvel Danmark som udlandet: ACTS. Og et af de få værker påfestivalen, som ikke finder sted inden for museets område.

Søs Gunver Ryberg, Usynlig / Invisible. (Foto: Karoline Tiara Lieberkind)
Søs Gunver Ryberg, Usynlig / Invisible. (Foto: Karoline Tiara Lieberkind)

Rybergs værk Usynlig spillerpå flere lag af lydlige optagelser – både 3D-optagelser af ”virkeligheden” påstedet og på meget fine bearbejdede reallyde på vej mod en opløsning til detsurrealistiske. I starten er man usikker på om 3D-optagelserne, er lyde, somtrænger i gennem hovedtelefonerne udefra.

Værket skubber til en interaktion med begivenhederne påbyvandringen, tilfældige sansninger får betydning og bliver mere nærværende iden minimalistisk iscenesatte virkelighed. Og scenarier virker markantanderledes i kraft af det subtile ”soundtrack” i hovedtelefonerne. Min udsigter ikke romantisk, men straks mere interessant med lydene af larmende træ iøregangene.

Undersøgelse af verden
Fokus for festivalen er som leder af Museet for Samtidskunsti Roskilde, Sanne Kofoed Olsen, siger det i sin åbningstale, at gøre densmalle, flygtige performative kunst mere synlig og tilgængelig ved at flytteden fra museet og ud til folk i det offentlige rum.

Performancekunstneren Christian Falsnæs sætter effektivt gang i publikum. (Foto: Museet for Samtidskunst)
Performancekunstneren Christian Falsnæs sætter effektivt gang i publikum. (Foto: Museet for Samtidskunst)

Udover selvfølgelig atsætte fokus på en kunstart, der tager udgangspunkt i nærvær, interaktionen ogundersøgelser af krop i rum og tid – de essentielle sansninger af verden. Enkunstart som også nu i Danmark vinder mere og mere terræn i kunstlandskabet.

At stoppe tiden
Ellen Friis’ performance installation Six Saints: Lene Vestegaard Hau, som finder sted i museetsformidlingsafdeling undersøger fx intet mindre end muligheden for at stoppetiden. I 2001 lykkedes det Lene Vestergaard Hau at nedsænke en lysimpuls’ hastighedfuldstændigt.

Ellen Friis, Six Saints: Lene Vestegaard Hau. (Foto: Mette Garfield)
Ellen Friis, Six Saints: Lene Vestegaard Hau. (Foto: Mette Garfield)
Det er den 4. performance i en serie på 6, hvor Friis tagerudgangspunkt i berømte danskeres forskning omkring lys og tid.

Friis gentager serielt 10 oplæsninger af en tekst om LeneVestergaard Haus forsøg.

Friis live-optager herefter en lille film iforlængelse af oplæsningen, hun overfører filmen til sin laptop og siden filmefter film til én af de 10 skærme opstillet i lokalet.

Her ser man fx i et billede, hvordan Friisvaklende, balancerer på en cykel, sætter en tandpastatube i en høvlbænk ellersynger børnesangen Bjerget i skoven.

På den led mimer performanceinstallationen videnskabeligeeksperimenter, men undersøger også både tid og rum samt tekst og billede,udover forholdet mellem liveoptræden og dokumentation.

What is wrong with the world?
Ude i museets palægård finder en anden live performance stedRandom Rants registration I.

DenBerlin baserede kunstner Jörn J. Burmester tager som i traditionelt teaterafsæt i en tekst, men lader via publikums intervention tilfældet styrefuldstændigt. 

Han råber ud til os: ”What is wrong with the world!!?” ogtrækker en tekst med alskens klager til verden frem. Herefter deler han sedlerud med klagepunkter og opfordrer publikum til også at deltage med deres egnebud:

Jörn J. Burmester, Random Rants Registration I. (Foto: Museet for Samtidskunst)
Jörn J. Burmester, Random Rants Registration I. (Foto: Museet for Samtidskunst)
Jörn J. Burmester, Random Rants Registration I. (Foto: Museet for Samtidskunst)
Jörn J. Burmester, Random Rants Registration I. (Foto: Museet for Samtidskunst)

”Neo-liberalism, nuclear power, facebook, the royal wedding”, råber folk,mens de lægger deres kort ned foran kunstneren.

”Art”, råber én frækt ogBurmester griner glædestrålende. Publikum har forstået pointen og kommer med deresegne ideer.

Plakaten til festivalen.
Plakaten til festivalen.
Nærvær fremfor pølsesalg
Der var masser af live-nærvær, sansninger og undersøgelserpå festivalen for performativ kunst, som måske godt kunne have haft fleretiltag ude i Roskildes byrum.

Men måske netop derfor havde festivalen succes med ikke at skulle konkurrere omunderholdningsværdi i forhold til andre kommercielle tiltag som square dance,is og pølsesalg på hovedstrøget.

De deltagende kunstnere fra ind- og udland:

Elisabeth Apelmo & Marit Lindberg (S), Jörn Burmeister (D), Christian Falsnaes (DK), Lesley Flanigan (US), Ellen Friis (DK), Henrik Plenge Jakobsen, Essi Kausalainen (FI), Jane Jin Kaisen (DK), Tine Louise Kortermand (DK) & Nina Björk Eliasson (IS), Astrid Lomholt (DK), Jette Hye Jin Mortensen (DK), Søs Gunver Ryberg (DK), Jana Winderen (N), Tori Wrånes (NO), Überlyd (DK) og Jesper Aabille (DK)

Vis billedserie

ACTS – Festival for Performativ Kunst

28 maj 2011 29 maj 2011

Jesper Aabille, Überlyd, Tori Wrånes, Jana Winderen, Søs Gunver Ryberg, Jette Hye Jin Mortensen, Astrid Lomholt, Tine Louise Kortermand & Nina Björk Eliasson, Jane Jin Kaisen, Essi Kausalainen, Henrik Plenge Jakobsen, Ellen Friis, Lesley Flanigan, Christian Falsnaes, Jörn Burmeister, Elisabeth Apelmo & Marit Lindberg

Museet for Samtidskunst
Se kort og tider

Kommentarer

Del artiklen

'Livligt nærvær'

Facebook