Landskabet som kulisse

Billedserie

Biennale

Fototriennale.dk

1 okt 2009 31 okt 2009

Greg Smith, Stephen Shore, Andreas Muller-Pohle, Myoung Ho Lee, Lotte Fløe Christensen, Takeshi Shikama, Nikolaj Recke, Michael Marten, Luzia Simons, Carina Zunino

Landskabet som kulisse

Udsnit af Andreas Müller-Pohles Danube River Project Iron Gate. Pressefoto

De store vidder og mennesketomme pladser er tilbage som hovedmotiv, men der er sket noget med de gamle, idylliske postkort-scenarier. Stephen Shore og Myoung Ho Lees landskabsfotografier viser naturen som en kulisse på den 4. triennale for fotokunst på Fyn.

Fototriennale.dk er det nye navn for Fyns Festival for Fotografi, som Museet for Fotokunst har arrangeret siden 2000. Her bliver dansk og international fotokunst præsenteret på tolv forskellige fynske udstillingssteder i oktober.

Temaet er "landskab", men selvom horisonten ligger på sin vante plads i mange af fotografierne, cirka en tredjedel fra bunden, er der alligevel ikke tale om landskabsfotografi i traditionel forstand.

Myoung Ho Lee: Tree #8. Pressefoto
Myoung Ho Lee: Tree #8. Pressefoto
Takeshi Shikama: Tsukiyodaira #1. Pressefoto
Takeshi Shikama: Tsukiyodaira #1. Pressefoto

Landskabet er in
"Dansk fotografi er særligt optaget af landskabet for tiden", siger direktør Ingrid Fischer Jonge, da Museet for Fotokunst på Brandts præsenterer triennalen. Denne gang har en række internationale fotografer fundet vej til Odense og ud i det fynske landskab, blandt andet en af farvefotografiets store mestre, Stephen Shore, sydkoreaneren Myoung Ho Lee og tyskeren Andreas Müller-Pohle.

De har flyttet fokus fra individet og storbyens mylder, men det betyder ikke, at det store, romantiske landskabsscenarieum er tilbage. Der har sneget sig noget tvetydigt og sært kulisseagtig ind i flere af fotografierne.

Lotte Fløe Christensen: Correspondence. Pressefoto
Lotte Fløe Christensen: Correspondence. Pressefoto

Kulisse-virkelighed
Den amerikanske fotograf Stephen Shores landskabsfotografier har fået stor betydning i fotohistorien. Hans farvebilleder fra 70’erne og 60’erne viser et stort, men affolket U.S.A. Han har foretaget to rejser tværs over kontinentet, hvor han gennemfotograferede alt på sin vej.

Hans billeder af bylandskaber og naturlandskaber med billboards og reklameskilte er ofte mennesketomme og begivenhedsfattige, som havde menneskene pludselig forladt deres biler og huse.

Stephen Shore:  El Paso St.. Pressefoto
Stephen Shore: El Paso St.. Pressefoto

Billederne kommer til at ligne filmstills, hvor horisonten står frem som et baggrundstæppe. Mest tydelig er hans kulisse-virkelighed i billederne af den amerikanske skilteskov, der tager udsynet fra det bagvedliggende landskab.

Postkort-landskab
Stephen Shore begyndte sin karriere i gymnasiet, da han i tre år fotograferede livet i The Factory, hvor Andy Warhols assistenter producerede kunst på samlebånd.

Pop Art’ens sammenblanding af kunst og populærkultur giver genlyd i Stephen Shores fotoprojekter, når han fremkalder sine rejsebilleder i postkortformat eller tager billeder med et rigtig junket kamera – et Mickey Mouse-kamera med plasticlinse.

Stephen Shore: West Ninth Ave. Pressefoto
Stephen Shore: West Ninth Ave. Pressefoto

Det bliver til postkortagtige landskaber, hvor virkeligheden støder sammen med det kunstige. Stephen Shore: The Biographical Landscape bliver vist på Museet for Fotokunst på Brandts.

To virkeligheder
Brydningen mellem to virkeligheder er også til stede hos den tyske fotograf Andreas Müller-Pohle. Han har rejst langs Donau-floden med sit kamera, og hans billeder bliver tvedelt af flodens vandskorpe, der deler billedet op i landskab og flod.

Tvetydigheden er også afspejlet i billedernes både fotokunstneriske og miljøtekniske perspektiv; på sin rejse målte han vandets indhold af blandt andet nitrat, fosfat og cadmium for at dokumentere den stigende forurening af floden.

Selvom mennesket er fraværende i Müller-Pohles landskaber, er vi alligevel til stede i kraft af det, vi efterlader os. Andreas Müller-Pohle: The Danube River Project bliver vist på Naturama i Svendborg.

Jan Kofod: Winter Cow Shadows. Pressefoto
Jan Kofod: Winter Cow Shadows. Pressefoto

Lodfotografi
Det danske landskab er også repræsenteret på triennalen, blandt andet af Jan Kofod Winther, der fotograferer fra luften i en Cessna 172/OY-TRR-flyvemaskine. Heroppe flyver han rundt på må og få, mens han styrer med den ene hånd og tager lod- og skråfotografier med den anden.

Lod- og skråfotografier bliver normalt brugt til byplanlægning, kortlægning og militærstrategisk planlægning, men Jan Kofod Winters finder andre motiver i landskabet. Hans billeder kan man se i Vollsmose Kulturcenter.

Triennalen kan opleves følgende steder:

Willemoesgården i Assens, Faaborg Museum for Fynsk malerkunst, Toldboden i Kerteminde, Johannes Larsen Museet, Ringe Bibliotek, Naturama i Svendborg. Fra Odense er det Cafe Biografen, Fyns Grafiske Værksted, Udstillingsbygningen Filosoffen, Vollsmose Kulturhus, Det Fynske Kunstakademi og Museet for Fotokunst.

Tjek hjemmeside www.fototriennale.dk for et yderligere program

Billedserie

Biennale

Fototriennale.dk

1 okt 2009 31 okt 2009

Greg Smith, Stephen Shore, Andreas Muller-Pohle, Myoung Ho Lee, Lotte Fløe Christensen, Takeshi Shikama, Nikolaj Recke, Michael Marten, Luzia Simons, Carina Zunino

Del artiklen

'Landskabet som kulisse'

Facebook