Udstilling
New Generation - De nyeste tendenser i koreansk samtidsfotografi
9 maj 2014 29 jun 2014
Youngjin Yoo, Youngdon Jung, Taejoong Kim, Jihyun Jung, Bareun, Hyungsik Kim, Chankyu Kim, Bora Sung
Galleri Image
Se kort og tider
New Generation på Galleri Image viser nye fototalenter fra Korea, hvis linser stiller skarpt på storpolitiske emner og individets mikrokosmiske hverdagsliv, der rummer følelser, stemninger og scenarier som deles i både Øst og Vest.
En lille del af Korea gøres tilgængelig på Vestergade 29 i form af fotografiske fragmenter, der bærer fortællinger om krig, fotokunsten som medie, og den enkeltes lille rum af eksistens og følelser.
De repræsenterede otte kunstnere, der tilsammen udgør kunstnerkollektivet CAU Photography, hører til Koreas ’krisegeneration’, der har været vidne til to økonomiske kriser i henholdsvis 1997 og 2008. Som dimittender fra Chung-Ang University i 2013 og 2014, skriver de sig ind i rækken af kunstnere, der er med til at sætte standarden for fotografiets udvikling i Asien.
Offentlige rum, politik og fotografi om fotografi
Yongdon Jung viser fotografier, der fra en lang distance formår at komme tæt ind på hverdagslivets små facetter. Med udsigt fra toppen af den 20-etagers bygning, som han bor i, har han fotograferet gadernes menneskemylder med ekstrem zoom. Resultatet er grovkornede overflader, der afspejler bevægelsen og rytmen i vrimlen, og samtidigt fremhæver den enkelte handling så som en telefonsamtale eller en gåtur med hunden.
Efter at have opholdt sig på offentlige steder, som eksempelvis legepladser, vejudfletninger og hushjørner i helt op til 150 timer, har Youngjin Yoo kreeret værker, der består af flere lag hvor dagslys og nattens mørke blandes i samme billede. Det subjektive billedsprog peger på et større samfundspolitisk emne, nemlig den økonomiske krises indflydelse på mange koreanske borgeres oplevelse af det offentlige rum. Mennesker, der har været nødt til at flytte talrige gange, og for hvem, offentlige steder er blevet de mest konstante og hjemlige tilholdssteder.
I The Dark Side sætter Jijyun Jung fokus på spændingerne mellem Nord- og Sydkorea. I værkerne har han fotograferet grænselandet mellem nord og syd for herefter at fjerne de militære installationer fra billederne og projektere det efterfølgende fotografi op på det samme landskab om natten. Teknikken giver et skarpt og flimrende udtryk og peger på to mulige fremtidsscenarier.
På baggrund af en holdning om, at fotografiet i sig selv er en illusion, kredser Hyungsik Kim i sine værker om selve det fotografiske medie. Herunder kan man bl.a. nævne kunstnerens brug af spejle, der snyder betragterens øjne, og iscenesættelsen af rekvisitter så som spoler til analog film, farveprøver og æsker fra fotopapir somskulpturer.
Udstillingen rummer herudover også en række værker under titlen Homagination (sammentrækning af ‘hommage’, hyldest, og ‘imagination’, fantasi), der er ment som en hyldest til deres fotografiske forfædre i Korea, hvis kunst er blevet glemt under den vestlige indflydelses cementering efter Koreakrigen 1950-53.
Udstillingen er kurateret af Kyungwoo Chun, kunstner og professor i fotografi ved College of Arts på Chung-Ang University, Seoul.
Udstillingen vises også på The Museum of Photography, Seoul (26. april - 21. juni).
Udstillingen er støttet af Statens Kunstråd, Aarhus Kommune og Republikken Koreas Ambassade i Danmark.
Udstilling
New Generation - De nyeste tendenser i koreansk samtidsfotografi
9 maj 2014 29 jun 2014
Youngjin Yoo, Youngdon Jung, Taejoong Kim, Jihyun Jung, Bareun, Hyungsik Kim, Chankyu Kim, Bora Sung
Galleri Image
Se kort og tider