Klaus Bondam slår plat på ‘Store Robert’

Klaus Bondam slår plat på ‘Store Robert’

Store Robert set fra Trekroner. Fotomanipulation: Cowi A/S

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Klaus Bondam (R), har sikret sig maksimal opmærksomhed de seneste dage med sit nej tak til skulpturen Store Robert i Københavns Havn.

I en pressemeddelelse skriver Klaus Bondam følgende:
"Jeg har svært ved at se, hvad dette skulle gavne eller hvad det særlige er mellem København og denne skulptur. (…) Hele denne diskussion om et vartegn (Store Robert, red.) i København klinger lidt hult hos mig."

Det, der klinger mest hult, er imidlertid ikke diskussionen om Store Robert, men Klaus Bondams pludselige holdningsskifte. Klaus Bondam var nemlig selv med til at støtte op om skulpturen i forbindelse med Københavns Kommunes budgetforlig for 2008. Hvorfor han nu har skiftet holdning siger nok desværre sig selv. Da flere eksperter – herunder Akademirådet, stadsarkitekten, Kunstakademiets rektor Mikkel Bogh, diverse kulturskribenter og de bedagede kunstnere Per Arnoldi og Bjørn Nørgaard – har udtrykt skepsis overfor Robert Jacobsens gigantskulptur, følger Klaus Bondam trop. På god radikal vis lefler Klaus Bondam ikke for folket, men for ‘eliten’.

Klaus Bondams kursændring bliver imidlertid ikke mindre komisk af, at han i et interview så sent som for en lille måned siden beskyldte danskerne for at lide af "en udpræget grad af forandringsuvilje" og "en manglende evne til omstillingsparathed". Og specifikt om de mange forliste byggeprojekter i København sagde Klaus Bondam følgende:
"Jeg må også sige, at der blandt de her initiativer er sådan noget ‘NIMBY’. Altså not in my back yard (ikke i min baghave, red.), eller måske et skridt videre til det vi har døbt ‘BANANA’ – build absolutely nothing anywhere near anything (byg absolut ingenting nogensteder i nærheden af noget som helst, red.). Og det kan man sige, i hvert tilfælde set fra min stol, er et vigtigt aspekt at have med også."

Klaus Bondams 180 graders vending i forbindelse med Store Robert er altså intet andet end en politisk markering og dermed et forsøg på at udnytte kunsten til politiske formål.

Del artiklen

'Klaus Bondam slår plat på 'Store Robert''

Facebook