Indblik i en samling

Indblik i en samling

Børge Venges private kunstsamling knytter blandt andet tætte bånd til Asger Jorn, der her signerer værk.

Noget af det mest spændende ved at arbejde i auktionsbranchen er at stifte bekendtskab med unikke private kunstsamlinger. Vi tog hul på det nye år med en ganske særlig en af slagsen, der har tilhørt pressefotografen Børge Venge.

Få samlere har været så tæt på efterkrigstidens mest toneangivende kunstnere som pressefotografen Børge Venge (1918-2012).

I kraft af sit livslange virke og sin tidlige interesse for kunsten, fik han skabt en privat samling, der giver et unikt indblik i 50’ernes kunstmiljø, ikke mindst det aarhusianske, som stod ham særlig nært. 

Fotografen
Allerede som dreng begyndte Venge at fotografere, hvilket i mere end en forstand skulle vise sig at blive skæbnesvangert. Sit første foto af en gruppe boksere solgte han som 15-årig til “Illustreret Sport”, og i 1936 rejste han til OL i Berlin for at fotografere. 

Havnen i Aarhus var et yndet udflugtsmål for Venge og det var helt naturligt for ham at tage billeder af de mange skibe, der lagde til kaj. Besættelsesmagten var af en anden opfattelse, og i 1943 blev den unge fotograf på brutal vis anholdt i sin lejlighed for at have taget fotos af de tyske skibe, der blev betragtet som sabotage og “hetz mod det stortyske rige”. De næste to år måtte Venge tilbringe i tysk KZ-lejr – en oplevelse der selvsagt prægede ham resten af livet.

Til trods for de mørke år var Venges lidenskab for fotografiet heldigvis ikke blevet kvalt, og han blev elev hos et fotofirma i Aarhus. I 1954 indledte han så sin karriere som pressefotograf på den forgangne socialdemokratiske avis ”Demokraten”, der sidenhen blev efterfulgt af et mangeårigt virke på ”Aarhus Stiftstidende”. 

Asger Jorn: Komposition, 1961. Pressefotograf Børge Venges samling.
Asger Jorn: Komposition, 1961. Pressefotograf Børge Venges samling.
Kunstneren
En ambition om selv at blive maler førte til optagelsen af to værker på Kunstnernes Påskeudstilling i 1951.

Venge mente dog selv, at han ikke var god nok til at etablere sig som kunstmaler. I stedet blev han sammen med sin første kone, Nita, en ivrig gæst på de aarhusianske kunstudstillinger og med det en skattet dokumentarist i miljøet.

Udover navne som Richard Mortensen, Svend Wiig-Hansen, Kurt Trampedach, Freddie Dybris og Erik Heide var Venges mest spektakulære bekendtskab Asger Jorn, som han fulgte i flere årtier.

Jorn kunne godt lide at blive fotograferet, og de intense portrætter vidner da også om, at han følte sig godt tilpas i Venges selskab. Det kunne man forvisse sig om i 2011, hvor 42 af Venges bedste Jorn-portrætter var ophængt i forbindelse med udstillingen ”Jorn International” på ARoS.

Med Venges egne ord var Jorn meget gavmild og byttede gerne et maleri for et godt fotografi. Set udefra lå der i denne gestus også en anerkendelse af Venges fine evner som portrætfotograf og en bekræftelse af deres mangeårige venskab. 

Samleren
Børge Venge forblev hele livet en passioneret samler – både af kunst, men også af oplevelser. Igennem årene blev det til 18 rejser til USA, som han bl.a. kunne realisere ved salget af sine Jorn-værker. Et enkelt originalarbejde beholdt han dog – til alt held et fint et af slagsen fra den produktive periode i Albisola. Og ja, selvfølgelig havde Venge fotograferet Jorn i det øjeblik, hvor han signerer selve værket! Meget mere autentisk bliver det ikke.

Svend Wiig Hansen: Protest, 1959. Pressefotograf Børge Venges samling.
Svend Wiig Hansen: Protest, 1959. Pressefotograf Børge Venges samling.
Udover det fine værk af Jorn rummer samlingen også glimrende arbejder af Svend Wiig-Hansen, Kurt Trampedach, Pierre Alechinsky, Freddie Dybris , Sven Dalsgaard, Olivia Holm-Møller o.a.

En samling som denne og de fotografiske vidnesbyrd, der knytter sig til den, bør minde os om, hvor vigtigt det er at sætte pris på de personer, der vedholdende registrerer og dokumenterer den kunstneriske proces.

Værket bliver selvfølgelig skabt af kunstneren, men bliver i lige så høj grad placeret i en kontekst af de personer, som med interesse følger dets tilblivelse og gør dets historie levende. 

Eftermæle
Første del af Venges kunstsamling er nu solgt og spredt for alle vinde, men den store samling af Venges negativer, som er en vigtig kilde i belysningen af Jorns virke, er testamenteret til ”Museum Jorn” i Silkeborg.

Herfra skal der lyde et stort ønske om, at museet vil prioritere at videreformidle det righoldige materiale, som Venges mange tusinde negativer har fastholdt.

Om alt går vel, kan vi måske så om nogle år blive endnu klogere på den generation af kunstnere, der gennem årene har passeret Venges nysgerrige og utrættelige objektiv.

Kurt Trampedach: Sættekasse med 86 miniatureportrætter. Pressefotograf Børge Venges samling.
Kurt Trampedach: Sættekasse med 86 miniatureportrætter. Pressefotograf Børge Venges samling.

Peter Beck er cand.mag. i nordisk litteratur og kunsthistorie og ansat som afdelingsleder hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner i Aarhus.

Illustrationer:
Asger Jorn: Komposition. Sign. Jorn 61 samt på bagsiden Albisola 1961. Gouache på papir. Lysmål 50 x 37. Tilhørende Venge fotografi med Jorn, der signerer værket medfølger. Proveniens: Pressefotograf Børge Venges samling. Vurdering: 50.000-60.000 kr. Hammerslag: 50.000 kr.

Svend Wiig Hansen: "Protest". Sign. SWH samt dateret på bagsiden 1959. Olie på lærred. 151 x 86,5. Fra serien om Den Kolde Krig. Proveniens: Pressefotograf Børge Venges samling. Vurdering: 20.000-25.000 kr. Hammerslag: 46.000 kr.

Kurt Trampedach: Sættekasse med 86 miniatureportrætter. Sign. på bagsiden af kassen Kurt Trampedach 73. 62 x 68. Proveniens: Pressefotograf Børge Venges samling. Vurdering: 25.000 kr. Hammerslag: 17.500 kr.

Del artiklen

'Indblik i en samling'

Facebook