Hvem vil have et suttet bolsje?

Hvem vil have et suttet bolsje?

Jacob Rosenkrands på besøg hos Overgaden i Jesper Dyrehauges udstilling Medium Large. (Still fra programmet)

TV

På den 2. side

7 apr 2013

Når kunst og kultur formidles forkert - og for meget.

Retoriker Christina Pontoppidan kalder kunstformidling for et dødt sprog i debatprogrammet På den 2. side, der blev vist på DR2 den 7. april 2013. Hun har analyseret udstillingskataloger fra populære udstillingssteder som Louisiana, Arken, ARoS, Overgaden og Charlottenborg. Det er slet ikke godt. Retorikeren mener kunstformidlerne bruger et svært tilgængeligt og oppustet sprog. Som eksempel nævner Pontoppidan de rigtignok spøjse ord “paralleloriginal” og “medieringsloop” og en sætning som denne: “Lydrum i samklang med og i kontrast til de visuelle og auditive indtryk alt efter den enkelte besøgende færden.”

Måske er det ikke kun formen, den er gal med. Måske er det også mængden og timingen. Er vi ved at formidle kunsten ihjel?

Kunstige forklaringer
Gode ting skal man rigtignok ikke holde for sig selv. Måske er det derfor, så mange mennesker så gerne formidler kunst og kultur. Det er efterhånden ikke nok, at præsentere et kunstværk eller en kulturproduktion. Kunsten og kulturen forklares, forsvares, fordøjes og formidles nogle gange i en sådan grad, at det bliver helt tandløst.

Allerede før vi træder ind i de hellige haller, har vi adgang til, hvad vi skal føle og tænke. Mediernes foromtaler, der som oftest er en afskrivning fra en pressemeddelse, informerer om kunstnerens inspiration eller privatliv. Når vi køber billet til en udstilling, får vi ofte også en folder, der fortæller, hvad det hele handler om. Man kan nemlig godt i en lille folder forklare, hvad det hele handler om, så alle kan være med, men så heller ikke mere.

“Hvad er det?”
Alternativt kan man frekventere de forklarende tekster, der gerne klæbes op lige ved siden af selve de udstillede effekter. I klassisk museal sammenhæng giver det god mening at forklare det hele for den besøgende, som i bedste Piet van Deurs-stil tænker “hvad er det”. Men når det ikke er et historisk artefakt fra forne tider men en samtidskunstgenstand, som ligger dér på en hvid sokkel, så kunne det måske være en fordel i første instans at lade tingen tale for sig selv. Så må falde, hvad ikke kan stå. 

Indenfor madkulturen har der på det seneste været en hyldest af de fantastiske egenskaber ved raw food. Det vil sige tilnærmelsesvist ubearbejdet mad, som ikke har været varmet op til over 42 grader. Også kunsten kunne med fordel præsenteres som rå kost. Så kan vi selv prøve at tygge på det og prøve at uddrive næringen, uden nogle andre har afkogt, anrettet og serveret kunsten for os. 

Præ- eller postludium
Det er, som om vi er blevet forvænt med, at vi skal kende kunsten, før vi har ulejliget os med at møde den. Vi læser bogens bagside, før vi åbner bogen. En bog helt uden salgsfremmende bagsidetekst har ikke en chance i dette marked. En musikudgivelse skal helst følges af mediesynlighed for sanger eller solist, så vi føler vi kender dem, der står bag. Selvom det er fuldstændig irrelevant, hvor kunstneren har været på sommerferie og hvad de fik at spise til frokost.

Kunne man forestille sig, at vi som forbrugere fordomsfri lod os bemægtige af en kunst- eller kulturoplevelse? I så fald ville formidlingsapparatet fungere som et postludie og ikke et præludie. Et præludie fører os ind i kirken og hjælper os med at samle tankerne før indgangsbønnen. Et postludie hjælper os med at slippe kirkerummet og bevæge os videre ud i hverdagen, måske ihukommende præstens ord eller salmeversets rytme.

Tro på egne evner
Hvor ville jeg dog gerne undvære formidling, der presser sig på og lægger sig som et slør, hvorigennem jeg høfligst bør betragte kunsten. Istedet kunne formidling være et tilgængeligt gode, som man kan konsultere bagefter.

Tænk, hvis vi i mødet med samtidskunsten brugte en barnlig nysgerrighed, forløste støvede elementer fra et personligt bagkatalog og aktiverede egne evner for reflektion? Først herefter kan man med fordel og efter behov hente supplerende baggrundsinformation og relevant faglig viden, som lægger nye lag til oplevelsen og muligvis erkendelsen. Men vi ville undgå at få spyttet kunsten i hovedet som et suttet bolsje.

Se programmet her

Også AK 24syv bragte et program 13. april med Christina Pontoppidan og kunstneren Thorbjørn Bechmann om spørgsmålet.
Hør udsendelsen her.

ATS i Politiken om emnet:
Parlør for museumsgæster

TV

På den 2. side

7 apr 2013

Del artiklen

'Hvem vil have et suttet bolsje?'

Facebook