Heal the world

Heal the world

Planterne har indtaget Sydney Opera House i A Forest of Lines af Pierre Huyghe, 2008. Installationsview ved Sydney Opera House. Foto: PR, Bienal Sao Paulo 2016.

Billedserie

Sao Paulo Biennalen 2016

Udstillingen er åben fra 7 sep - 11 dec

Sao Paulo Biennalens site

I en verden med klima- og økonomisk krise og en turbulent politisk situation i Brasilien åbnede Sao Paulo Biennalen velkomment op til en polyfon og organisk udstilling, indrammet af et credo om usikkerhed med spørgsmål til økologi og kosmologi. Men biennalens spirituelle fokus synes ikke-proportionelt med en tid, der kræver handling.

Under titlen Incertezza Viva (Leve usikkerheden) opfordrer kuratorerne (Jochen Volz og co-kuratorerne Gabi Ngcobo, Júlia Reboucas, Lars Bang Larsen og Sofia Olascoaga) med den 32. Sao Paulo Biennale verdenssamfundet og kunstscenen til at huske på den fine, men markante, forskel mellem usikkerhed og frygt. I en antropocæn tidsalder, hvor den globale opvarmning truer, dyre- og plantearter uddør, i en tid med store tab af kulturel og biologisk diversitet, en enorm uretfærdig fordeling af naturens ressourcer, en verdensomspændende migration og økonomisk krise, sniger frygten sig ind, så det enkle modsvar kan blive xenofobi og politisk endimensionelle sandheder à la Donald Trumps eller Brexit-tilhængernes værn om nationen. Men her åbner den anden ældste biennale efter Venedig Biennalen i stedet op for at rumme og bifalde usikkerheden; at hylde diversiteten og det dobbelttydige.

”Vi ser den mangeartede forskellige viden om vores verden som komplementerende fremfor ekskluderende,” lyder en udtalelse fra kuratorteamet.

Installationsview fra Koo Jeong As skaterrampe i Everton parken, Liverpool (2015). Kunstneren har konstrueret en lignende rampe tæt på Sao Paulo biennalens udstillingspavillon i Ibirapuera parken. Foto: PR, Sao Paulo Bienal 2016
Installationsview fra Koo Jeong As skaterrampe i Everton parken, Liverpool (2015). Kunstneren har konstrueret en lignende rampe tæt på Sao Paulo biennalens udstillingspavillon i Ibirapuera parken. Foto: PR, Sao Paulo Bienal 2016

Biennalens tematiske forsøg på at opløse skellet mellem inde og ude materialiserer sig også konkret i Pavilhao Ciccillo Matarazzo, pavillonen tegnet af den brasilianske arkitekt Oscar Niemeyer, placeret i den eksotiske store park Ibirapuera midt i rodet af industribyen Sao Paulo. Pavillonens tre etager er arrangeret i varierede gallerier og med store, åbne gangarealer, så det naturlige lys og den grønne udsigt udefra falder ind i udstillingslokalerne, ligesom enkelte værker, fx den sydkoreanske kunstner Koo Jeong As selvlysende skaterrampe, befinder sig udenfor i parken, og i særdeleshed en række installationer indenfor, tager konkret afsæt i pavillonens arkitektur eller går i dialog med den. Finske Pia Lindmans Nose Eras Eyes, en simpel konstruktion af ler og strå står fx i skarp kontrast til pavillonens moderne rum og forbinder sig også med parken via trætentakler; tilsvarende har den argentinske kunstner Eduardo Navarro gennemtrængt et af pavillonens vinduer med et træøre, der skulle kunne lytte til palmerne udenfor.

Organiske øko-kvaliteter
Incertezza Viva behandler hovedsageligt klimaspørgsmål og er udgjort af især kommissionerede værker præget af organiske kvaliteter og ydmyge materialer: jord, ler, strå, diverse plantearter, støv, fjer, sten m.m. I den sydafrikanske kunstner Dinero Seshee Bopapas stedspecifikke installation og arkiv indeed it may very well be the …..itself er eksempelvis en række forskellige objekter, såsom skærver, guldblade, en hvid perle, helende urter og mineraler; emotionelle ting, ligger i små eller større hulrum gravet i den sammenpressede jordsokkel, der udgør installationen og minder lidt om et stort kalaha-spil eller et barns hemmelige, gemte skatte.

Værket kan ses som en intim og stille protest mod vores kollektive hukommelsestab, et forsøg på at arkivere og huske sociale, historiske og eksistentielle forvildede vilkår: jordløshed og flygtningestrømme, men er muligvis også et forsigtigt forsøg på at vække håb og forandring til live. Kunstens transformerende kræfter og muligheder for tvetydighed og udforskning af pluralitet, hvad angår køn, race og klasse er som sagt en gennemgående tråd på Incertezza Viva.

Kvindelige og afrikanske udstillere
De kvindelige udstillere har således faktisk overvægten på Sao Paulo Biennalen i år med 47 ud af 85 udstillende kunstnere. Brasilianske Lais Myrrha lader fx to gigantiske tårne (det ene af jord, træstykker og strå, mens det andet består af metal og beton) rejse sig i Niemeyers pavillon, mens portugisiske Grada Kilombas video- og tekstinstallation The Desire Project anderledes subtilt og sanseligt teoretiserer over køn, race og klassesamfundet.

Maleri af Misheck Masamvu med arbejdstitlen Bottoms Up [Virada], 2016 Courtesy: the artist. Foto: Misheck Masamvu
Maleri af Misheck Masamvu med arbejdstitlen Bottoms Up [Virada], 2016. Courtesy: the artist. Foto: Misheck Masamvu
Af udstillende kunstnere på Sao Paulo Biennalen i år finder man således også et stort antal afrikanske kunstnere fx Misheck Masamvu fra Zimbabwes farvegennemtrængte, udtværede og angste abstrakte maleri, mens afro-brasilianske kunstnere stadig er en smule underrepræsenterede. En af Brasiliens lovende afro-brasilianske kunstnere, Dalton Paulas keramiske og ligefremme installation er dog at se på Incertezza Viva. Simple douce keramikskåle med påtegnede sort/hvide arbitrære tegn står i et uprætentiøst arrangement på en træplade. Objekternes egentlige funktion er fjernet og bliver i stedet til en form for kritisk maleri, der minder os om de afro-brasilianere og indfødte brasilianere, der er fremmedgjort fra historieskrivningen.

Aktuel politisk situation i Brasilien
Den helt aktuelle politiske situation i Brasilien, hvor vicepræsident Michel Termer (ifølge venstreorienterede intellektuelle brasilianere) udførte et coup d’état mod den demokratisk valgte og mindre korrupte præsident Dilma Rousseff blot få dage før åbningen af biennalen, hvilket dermed satte titlen yderligere på spidsen, samt Brasiliens enorme ulige samfund generelt, er ikke at spore direkte i Incertezza Vivas kommissionerede brasilianske værker.

Unge aktivister med sorte t-shirts påtrykt slogans som ”Valg nu!” eller ”Jeg vil stemme til præsidentvalget!” intervenerede dog med biennalens pressemøde, og flere kunstnere bar samme sorte t-shirts med slogans til åbningen af biennalen. Men man kunne alligevel håbe på, at flere af kunstnerne på anden vis i givne interviews eller i løbet af udstillingsperioden kan udvikle formater, som tydeligere vil anfægte det politiske klima og den udemokratiske situation i Brasilien.

Overvægt af spiritualitet
Sao Paulo Biennalen 2016 stiller håbefulde spørgsmål til og rummer den antropocæne tidsalders usikkerhed. Ganske som kunstnere konstant er på tvivlende usikker grund i deres arbejde, opsøger improvisation, undersøgelse og åbenhed, tager Incertezza Viva famlende nye skridt med et overtal af kvindelige udstillere og et væld af værker fra det afrikanske kontinent. Det organiske, simple og spirituelle får sympatisk og forventningsfuldt en overvægt i pavillonen i Ibirapuera parken i Sao Paulo. Moderniteten afvises i det antropocæne perspektiv, for når videnskaben har fejlet så gevaldigt, hvorfor så ikke gribe tilbage til spiritualiteten, til krystaller, tentakler og træører, der kan skabe en dialog med naturen.

Men dette fokus på antropocæn spiritualitet bliver også udstillingens svage punkt. Det kan virke som om Incertezza Viva, helt modsat dens intentioner, forfalder til eksotisme og i hvert fald mangler lidt flere værker af slyngelæstetisk karakter, også blot for at opnå den flerstemmige kvalitet, biennalen ønsker . Der mangler værker, som går meget mere til kanten eller ind til benet, mørke Houellebecq’ske værker, der viser, hvor galt det rent faktisk går, sanseliggør konsekvensen af de enorme klimamæssige, sociale, økonomiske og politiske gabende vigtige spørgsmål i vores tid. Værker, der måske kan være transformerende og revolutionerende; kan skubbe til politisk bevidsthed fremfor at gemme sig i æstetiske krystaller og trætentakler, der ikke siger en pind.

Medvirkende: Alia Farid, Alicia Barney, Ana Mazzei, Anawana Haloba, Antonio Malta Campos, Öyvind Fahlström, Bárbara Wagner, Bené Fonteles, Carla Filipe, Carlos Motta, Carolina Caycedo, Cecilia Bengola & Jeremy Oeller, Charlotte Joannesson, Christiano Lenhardt m.fl.

Billedserie

Sao Paulo Biennalen 2016

Udstillingen er åben fra 7 sep - 11 dec

Sao Paulo Biennalens site

Del artiklen

'Heal the world'

Facebook