Gråtoner på Galleri Udengaard

Billedserie

Udstilling

31 okt 2008 29 nov 2008

Emanuel Bernstone

Galleri Udengaard Projekt
Se kort og tider

Gråtoner på Galleri Udengaard

'Virkelighed møder illusion', akryl på laminat, udsnit. Foto: Lars Svanholm

Emanuel Bernstone viser med sin udstilling på Galleri Udengaard, at ‘gråt i gråt' ikke behøver at referere til novembertristesse.

Emanuel Bernstone, som er svensk kunstner bosat i Berlin, har flere strenge at spille på, end dem, der for tiden vises på Galleri Udengaard i Århus. For eksempel udstilles parallelt i galleriets afdeling i Ebeltoft værker, hvor udgangspunktet er fugle; men i Århus er det den grå tone, der dominerer. Det resulterer i en meget afdæmpet udstilling.

Rumlighed uden individer
De værker, man har valgt at udstille af Emanuel Bernstone, er alle kendetegnet ved fravær af individer. Dette er ikke gennemgående i kunstnerens arbejde; men på denne udstilling skildres rumligheden med enkle midler.

'Road Block', akryl på lærred. Foto: Lars Svanholm
‘Road Block’, akryl på lærred. Foto: Lars Svanholm

Gråtonens nuancer
Hvis man går ind ad galleriets hovedindgang (hvilket vel bør være naturligt?), vil man på væggen til venstre registrere en serie mindre malerier, som er forarbejdet på MDF-plader. Specielt i ét tilfælde bliver forskellen på de grå nuancer demonstreret ganske tydeligt.

I et næsten diagonalt forløb er billedet opbygget i to gennemgående gråtoner, som rummer hver deres koloristiske aspekt. Den ene er varm og præget af en okkerfarvet struktur og den anden blålig og distancerende. Det hele brydes af områder, hvor MDF-pladens overflade står blottet. Derved besegles nuancerne af endnu en variant af grå, hvilket befæster kompositionens karaktertræk.

'Kammer', akryl på lærred. Foto: Lars Svanholm
‘Kammer’, akryl på lærred. Foto: Lars Svanholm
Figuren i spejlet
I naborummet er der blandt andet placeret et langt større maleri, som er forarbejdet på lærred. Her benytter kunstneren sig af samme farveholdning; men det perspektiviske spiller en langt større rolle i denne komposition, hvori man via et tåget spejlbillede aner en figur. Mennesket er altså til stede, om end sporadisk. Dette fremmer tilstedeværelsen af en interessant mystik, som netop er dette værks stærke side.

Årstiden
Ofte hører man gråt og farveløst udtalt i samme åndedrag, når man betegner efteråret. I det perspektiv er den aktuelle udstilling med malerier af Emanuel Bernstone ganske relevant i forhold til årstiden; men det koloristiske skal man finde i gråskalaens nuancer.

'Illusion møder virkelighed III', akryl på MDF-plade. Foto Lars Svanholm
‘Illusion møder virkelighed III’, akryl på MDF-plade. Foto Lars Svanholm

Billedserie

Udstilling

31 okt 2008 29 nov 2008

Emanuel Bernstone

Galleri Udengaard Projekt
Se kort og tider

Del artiklen

'Gråtoner på Galleri Udengaard'

Facebook