Hvor Freddies teknik ofte halter, er kompositionen oftest dygtig. Monument, Wilhelm Freddie, 1937, Foto: SMK Foto
Wilhelm Freddie ville ”låse op” for alt det fortrængte og mystiske i sindet. Selvportræt, Wilhelm Freddie, 1938, Foto: SMK Foto
Hvor Freddies teknik ofte halter, er kompositionen oftest dygtig. Aerodynamisk portræt, Wilhelm Freddie, 1937, Foto: SMK Foto
Mund eller vagina? I hvert fald en provokation til borgerskabet! Still fra Det definitive afslag på anmodningen om et kys, 1949, s/h film, Wilhelm Freddie og Jørgen Roos, Foto: SMK Foto
Helt ned i den personlige styling hentede den selvbevidste kunstner inspiration fra de internationale surrealister og Salvador Dalí. Wilhelm Freddie, 1935, Foto: Vagn Guldbrandsen
Hvor teknikken i de senere år blev mere abstrakt og fladebetonet bibeholdt Freddie sin motivverden livet igennem. Kirsebærhaven, Wilhelm Freddie, 1978, Foto: SMK Foto
Freddies assemblager og små skulpturer virker ofte mere friske end malerierne. Internt portræt af Grace Moore, Wilhelm Freddie, 1938, eksisterer ikke længere, Foto: SMK Foto