Fuck the F-word

Fuck the F-word

Lilibeth Cuenca: The Present doesn't exist in my mind…The future is already far behind. (SMK/Pressefoto)

Billedserie

Performance

The Present doesn’t exist in my mind…The future is already far behind

24 mar 2010 24 mar 2010

Lilibeth Cuenca

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Lilibeth Cuenca performede sikrere end nogensinde på Statens Museum for Kunst. Inspireret af futurismens feminister råbte hun med sit eget rap-manifest op til fornyelse for vor tids kvinder og mænd

Hun kaster håndtegn til publikum iført vild, krøllet paryk, solbriller og hvid catsuit. Hun skræver, går ned i knæ og vrænger:

“Fuck the F-word”.

Fuck feminismen.

Lilibeth Cuencas multi-medie performance The Present doesn’t exist in my mind…The future is already far behind, som blev uropført på den prestigefyldte Performa 09 biennale i New York, handler om kønsspørgsmål.

Cuenca opfordrer med sin performance, der læner sig tæt op ad populærkulturens koder, til at udrydde ordet ‘feminisme’ og i stedet gentænke og -opfinde et nyt.

Lilibeth Cuenca: The present doesn't exist in my mind...  (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn’t exist in my mind… (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn't exist in my mind...  (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn’t exist in my mind… (SMK pressefoto)

Futurismen
Performancen blev opført på Statens Museum for Kunst på et opstillet stillads med afvekslende maskinelt, arkitektonisk sort/hvid videografik i baggrunden til tonerne af klassiske opera-arier, moderne kompositionsmusik og pumpende clubmusik.

Performa 09 stod i futurismens tegn, og Cuenca har bl.a. derfor ladet sig inspirere af især to af futurismens feminister til at skabe performancen: Engelsk-amerikanske Mina Loy og franske Valentine de Saint-Point, der begge skrev radikale feministiske manifester i 1910-20’erne.

Mina Loys lyrik om udlevelse af det kvindelige begær, spaltningen mellem at være mor og reflekterende individ og det at spille flere kvinderoller samtidigt har endvidere sat sine tydelige spor i Cuencas tekster, som heldigvis er delt ud til publikum på forhånd, så alle kan følge med.

Lilibeth Cuenca: The present doesn't exist in my mind...  (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn’t exist in my mind… (SMK pressefoto)
Potent kvindelighed
Cuencas performance er lige på og hårdt og ikke til at tage fejl af. Hendes sprog og stil minder om, hvad man finder i andre populære medier.

Hun taler i øjenhøjde til sit publikum, men samtidig er man ikke i tvivl om, at hun er kunstner og ikke pop-sanger.

Hendes tekster går et spadestik dybere, ligesom hendes multi-medie performances facetterede sammenstilling af grafikken, som omkranser hendes krop, koreografien, rappen og musikken jo foregår på et museum.

Cuenca viser simpelthen fysisk kvindelivets omskiftelighed; hun forvandler sig undervejs i performancen.

Fornyelse i kønslivet
Ovenpå heldragten bærer hun et hylster, som kan vendes og drejes, så hun først som en puppe transformerer sig til en larve og senere diverse geometriske former, så hun snart bliver en timeglaskvinde, snart en dame fra fortiden med stor kjole og hænderne i siden eller en eskimo.

Hun lægger ikke op til eller lefler efter et mandligt anerkendende blik. Hun er stærk, potent og helt sin egen. Hun taler til kvinderne som til mændene om en fornyelse i kønslivet:

“She follows he, is the usual case/He follows she, is a sexual chase/Katya, make a promise to never get tamed/Be a dare devil and don’t be ashamed”.

Lilibeth Cuenca: The present doesn't exist in my mind...  (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn’t exist in my mind… (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn't exist in my mind...  (SMK pressefoto)
Lilibeth Cuenca: The present doesn’t exist in my mind… (SMK pressefoto)

Ambitiøst projekt
Cuenca har tidligere lavet både video og performances om etnicitet, identitet og kønsroller, men hun har ikke før koncentreret sig så entydigt om kønsspørgsmål og heller ikke vist sig så sikker i sin sceneoptræden, både stemmemæssigt og fysisk.

Samspillet mellem live-performance, rap, koreografi, musik samt videografik virker helt fortrinligt. Og at trække på gamle avant-garde feminister er både oplagt og interessant, ligesom projektet om et nyt feministisk manifest samt et helt nyt ord for feminisme er mere end velkomment, men også muligvis et for ambitiøst projekt at sætte op selv for power-kvinden Cuenca.

 

Billedserie

Performance

The Present doesn’t exist in my mind…The future is already far behind

24 mar 2010 24 mar 2010

Lilibeth Cuenca

SMK - Statens Museum for Kunst
Se kort og tider

Del artiklen

'Fuck the F-word'

Facebook