Fra kød til kultur

Fra kød til kultur

I januar lagde Jens & Morten lokaler til Dansk Talentakademis Talentkur 2016 - et tværfagligt totalteater med stedspecifikke undersøgelser i centrum. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro

Slagteriet i Holstebro lukkede definitivt ned for sin kødproduktion i 2014. Året efter fik kunstnerduoen Jens & Morten fabriksnøglerne trykket i hånden af Holstebro Kommune, og her godt et halvt år senere er en hel anden slags produktion så sat i værk. Projekter på tværs af kunstarter og kulturinitiativer folder sig ud. Det hele handler om inddragelse og om at forme et nyt rum for kunstnerisk skabelse.

“Nååårh. Leder du efter det der kunst-noget?”

Google map talte ellers sit tydelige og overskudsagtige sprog, da jeg en frostsmuk dag i januar forsøgte at finde vej frem til Holstebros nedlagte slagteri. Alligevel blev jeg i tvivl. Gaderne strittede pludselig så underligt i hver sin retning. Så jeg gav op og spurgte om vej.

Heldigvis er de 13.000 kvadratmeter store slagteribygninger midt i Holstebro kendt af hele byen. Opført til svine- og kreaturslagteri i 1960’erne udgjorde de en af kommunens centrale arbejdspladser, indtil Danish Crown lukkede produktionen i 2014.

I dag er bygningernes fremtid endnu ikke fastlagt. Kommunen, som i dag råder over dem, er kommet frem til, at de skal fredes, men hvad de rødstensmurede kasser skal huse fremover, er stadig usikkert. Indtil kommunalbestyrelsen får truffet en beslutning, har to af byens egne drenge dog fået lov at slå deres kunstneriske folder der. Hjemvendt fra kunstuddannelser i henholdsvis Aarhus og Oslo er Jens Ardal og Morten Kromann, eller bare Jens & Morten, som de kalder sig, således i færd med at omgøre slagteriets fortid; fra blodig kødindustri til mangfoldigt kulturskaberi.

Det nedlagte slagteri på Struervej i Holstebro. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Det nedlagte slagteri på Struervej i Holstebro. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
At definere et andet rum
Nyheden om de to hjemvendte kunstnere er for længst nået ud i byen. Den venlige lokale, som hjælper mig med at finde vej dertil, har udmærket hørt om “det der kunst-noget”, som pt. udspiller sig i de gamle slagterihaller på indfaldsvejen fra Struer.

Da projektet endnu var helt nyt i sensommeren 2015, var kunsten.nu forbi for første gang. Siden er der sket en hel del. De to Holstebro-drenge har fået etableret noget, der minder om et indendørs Institut for X, kendt fra godsbaneområdet i Aarhus.

Små indendørs huse med gamle døre og vinduer er skudt op. Forhåndenværende materialer er omformet til finurligt, men funktionelt interiør, fx er store kar i plastik, tidligere brugt til frasorteret kød, skåret midt over, polstret med hynder og forvandlet til stole med armlæn. En ’dome’, et tøjloppemarked og en kaffebod danner en gadelignende passage ned gennem det i alt 1700 kvadratmeter store areal, Jens & Morten har fået lov at boltre sig på.

Danish Crown har efterladt en mængde inventar, som nu får nyt liv i Slagteriet. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Danish Crown har efterladt en mængde inventar, som nu får nyt liv i Slagteriet. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo

“Det er jo en tendens lige nu, at man forsøger at skabe noget nyt i store, tomme industrilokaler,” fortæller Jens og Morten mig, da jeg endelig lokaliserer dem i det rum, de kalder Hakkeriet. Begge står bøjet over en bordsav, iført kedeldragt, huer og halstørklæde. Man kan næsten også se ånden derinde.

“Det her er bare ikke endnu et design-entreprenørskab,” fortsætter Morten. “Det her har en andethed over sig. Måske kan man betragte vores projekt som en social skulptur. Et sted, hvor kunst er omdrejningspunkt for vækstmiljøet.“

Jens & Morten har arbejdet sammen siden 2012, og den sociale praksis er ikke ny for dem. De orienterer sig helst mod det offentlige rum, mod det inkluderende og involverende, væk fra kunstinstitutionen og -traditionen. I 2014 vandt de Extract – Young Art Prize for deres værk Terminal; et værk, som dog blev vist inden for Kunstforeningen Gl. Strands fire hvide vægge, men hvis beskuerinddragende kvaliteter blev rost og præmieret med et rejselegat på 50.000 kr.

Den internationale pris genererede stor omtale i medierne og lod sig også afsmitte på hjembyen. Det førte i sidste ende til, at Holstebro Kommune tilbød de unge kunstnere slagteriet som atelier som en stor gulerod for at blive hængende.

“Vi havde tidligere en postbil, som vi kørte rundt i. En slags mobil institution. Dengang talte vi om, at det kunne være fedt at folde det mere ud. At være med til at definere et andet rum,” fortæller Morten.

“Vi har arbejdet meget intenst med at inddrage folk i vores praksis. Her i Slagteriet kan vi nøjes med at arbejde ét sted, og så samle mennesker og projekterne omkring os,” forklarer Jens.

To elever fra Dansk Talentakademi, Holstebro gør den som blodige slagtere i totalteaterforestillingen Sort Slagtegang, opført lørdag den 23. januar 2015. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
To elever fra Dansk Talentakademi, Holstebro gør den som blodige slagtere i totalteaterforestillingen Sort Slagtegang, opført lørdag den 23. januar 2015. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro

Kulturdivisionen
Og dette ’andet rum’ er de så i fuld færd med at afprøve nu. I de gamle slagterlokaler omgivet af kødkroge og kreaturvogne forsøger de at gestalte dem selv som en smeltedigel for og i samarbejde med resten af Holstebros kultur- og også erhvervsliv.

Da jeg besøger dem, er der en lydprøve i gang. Der skrues og hamres, og en gasvarmer bliver sat i svingninger. Om aftenen skal der være generalprøve på et totalteater, skabt af byens talentakademi. En tværfaglig forestilling, hvor elever fra skolens fem linjer samarbejder om at fremføre seks stedspecifikke undersøgelser af slagteriets lokaler. Hele baduljen skal opføres om lørdagen, hvor også en pølsevogn skal forsøges hejst op langs ydermuren og ind på første etage, for at servere hotdogs til publikum.

Jens tager mig på en tur rundt i Talentakademiets scenografi, som tager udgangspunkt i Danish Crowns produktionsformer. Jeg sluses ind ad ’Stikkestien’ – navnet for det sted, hvor slagtergrise ankommer og bedøves – og turen fortsætter i bedste horrorcomedy-stil med teaterblod på væggene og et menneskeslagteri med fitnessrum, chokoladekiks og en blød seng, fordi ”glade mennesker smager bedst”.

Rammerne og råderummet for elevernes produktion er enormt. Men som Jens siger, ser jeg kun en ”my” af, hvad de store bygningerne rummer af plads.

“Grunden og bygningerne har et kæmpe potentiale. Fra kommunens side er der blevet skitseret en lang række ideer til, hvordan man kan udvikle området her til fx gadeidræt og skatemiljø. Det er enormt interessant i forhold til vores egen praksis, og derfor har vi ikke kunne lade være med at blande os.”

Jens og Morten kan godt lide at betragte deres initiativ som et pilotprojekt for kommunens barslede planer om at udvikle området til kreativ bydel. Forhåbentlig får de lov til at lægge kimen for stedets fremtid. Derfor er det heller ikke kun det kunstneriske indhold, de fokuserer på. De to har stiftet en lokal forening – Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro, hedder den – i et forsøg på at finde en økonomisk bæredygtig struktur for projektet.

”En ting er at skabe midlertidige byløsninger, en anden ting er, hvordan man får dem til at køre permanent. Hvordan får man det finansieret, og hvor meget skal kommunen være med ind over? Vi prøver at præsentere nogle modeller med en forening, hvor der for eksempel kan forestille sig at være en værkførerrolle nedenunder. På den måde kan kommunen få sig et overblik over, hvad der sker på stedet, uden at være for meget indblandet,” forklarer Jens.

En lokal genbrugsforretning måtte lukke på grund af økonomiske problemer. Nu er den genopstået som street market en gang om måneden i Slagteriet. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
En lokal genbrugsforretning måtte lukke på grund af økonomiske problemer. Nu er den genopstået som street market en gang om måneden i Slagteriet. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro

Et nyt læringsmiljø
Foreningen befinder sig stadig på et laboratoriestadie (i skrivende stund i samarbejde med kulturafdelingen i kommunen), på samme måde som selve projektet. Lige nu handler det mest om at prøve forskellige ting af, ”hive hele paletten frem” og se, hvad det kan drives til.

Og foreløbig går det rigtig godt. Et streetmarket med genbrugstøj og -møbler har fået tag over hovedet og skal efter planen afvikles hver måned som en slags torvedag i byen. En lokal mand har fået sin egen kaffebod, hvor han, når Slagteriet har events, kan udleve sin passion for de malede bønner, og i de små rum er der forfatteroplæsninger og i nær fremtid plads til at huse kunstnere i residency. Jens & Morten har blandt andet en aftale med en norsk kunstnerduo fra Trondheim, som senere på året slår vejen forbi for at producere en udstilling, der senere skal udstilles i Huset for Kunst og Design.

Det primære formål er at skabe nogle læringsmiljøer, hvor kunstnere og kreative aktører kan slå sig løs. At skabe et åbent rum eller åbent kald til folk om, at der her er et sted med plads til at eksperimentere på tværs af kunst- og kulturarter.

”Vi prøver ikke at lukke noget af. Vi forsøger hele tiden at imødekomme det, som kan ske. Det er det, som gør processen interessant. Der er så mange spændende mennesker og institutioner i denne her by. Kan vi få dem herhen og give dem et nyt forhold til kunst, kultur og kreativitet, så synes jeg, vi er nået langt,” slutter Jens.

Du kan se flere billeder fra Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro nedenfor

Udsigt fra Slagteriet ind over Holstebro by. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Udsigt fra Slagteriet ind over Holstebro by. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Hems og bogreol fyldt med bøger om kunst. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Hems og bogreol fyldt med bøger om kunst. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Glashuset kan både agere sted for forfatteroplæsninger, intimkoncerter eller et sted at få varmen. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Glashuset kan både agere sted for forfatteroplæsninger, intimkoncerter eller et sted at få varmen. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Kaffebrygning. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Kaffebrygning. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Delelementer fra Jens & Mortens tidligere værker finder man rundt omkring i Slagteriet. Her bananer fra kunstnerduoens værk Terminal, 2014. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Delelementer fra Jens & Mortens tidligere værker finder man rundt omkring i Slagteriet. Her bananer fra kunstnerduoens værk Terminal, 2014. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Her en skulptur, som var en del af Morten Kromanns afgangsprojekt på Det Jyske Kunstakademi, 2014 (skabt i samarbejde med Jens Ardal). Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Her en skulptur, som var en del af Morten Kromanns afgangsprojekt på Det Jyske Kunstakademi, 2014 (skabt i samarbejde med Jens Ardal). Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Et glimt af Street Market. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Et glimt af Street Market. Foto: Stine Nørgaard Lykkebo
Sort Slagtegang var titlen på Dansk Talentakademis forestilling, som blev opført lørdag den 23. januar 2016. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Sort Slagtegang var titlen på Dansk Talentakademis forestilling, som blev opført lørdag den 23. januar 2016. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Scenografi in the making. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Scenografi in the making. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Teater, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Teater, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Dans, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Dans, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Musik, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Musik, Sort Slagtegang. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Hejsningen af pølsevognen lykkedes ikke. Publikum blev dog ikke snydt for de varme pølser. Vognen slog sig ned i sneen udenfor. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro
Hejsningen af pølsevognen lykkedes ikke. Publikum blev dog ikke snydt for de varme pølser. Vognen slog sig ned i sneen udenfor. Foto: Kulturdivisionen Slagteriet Holstebro

Jens Ardal (f. 1986 i Holstebro)
Uddannelse: Kunsthøgskolen i Oslo, 2012

Morten Kromann (f. 1985 i Holstebro)
Uddannelse: Det Jyske Kunstakademi, 2014

Del artiklen

'Fra kød til kultur'

Facebook