Forført af almindelighed

Forført af almindelighed

Timotheus Tomicek: Cloud, 2009 ( udsnit).

Billedserie

Udstilling

Something Human

28 maj 2010 27 jun 2010

Timotheus Tomicek

Galleri Image
Se kort og tider

Der er højt til loftet og plads til flyvske tanker, når den unge, østrigske fotograf Timotheus Tomicek udfordrer almindeligheden og kaster vanens magt over bord. Tomicek er i disse dage aktuel med udstillingen Something Human på Galleri Image.

At se det store i det små
Det er hverdagens velkendte objekter og tilværelsens prototypiske banalitet, der danner udgangspunkt for Tomiceks fotografiske univers.
Med ønsket om at fremstille normaliteten på en ny og underfundig måde indlejrer hans billeder dagliglivets genstande og begivenheder i et fremmed lys:

Diary Nr. 1, Timotheus Tomicek, 2008. Overalt efterlader vi os spor.
Diary Nr. 1, Timotheus Tomicek, 2008. Overalt efterlader vi os spor.
“Intentionen er at afsløre det unikke i det banale motiv”, forklarer Timotheus Tomicek. “Jeg er ikke interesseret i at vise hverken exceptionelle eller sjældne attraktioner, men derimod i at finde de små, undselige ‘knæk’ i det almindelige”.

“I mine værker gør jeg plads til de ting, som ikke er i virkeligheden, men som man må lade fantasien finde. Fotografiet skal muliggøre en personlig association”.

Og at se på nye måder
Med en næsten perfektionistisk tilgang og en elegant minimalisme ønsker Tomicek at forstyrre blikkets rutiner:

“Jeg tror på, at alt, som findes, peger frem mod noget, som allerede er oplevet. Selvom vi måske ikke har set det før, så minder det alligevel om noget kendt. Dette frembringer associationen”.

“Nogle gange oplever man, at gængse objekter og situationer forandrer sig. Pludselig ser man noget andet, end man plejer.
Et ord kan lyde helt forkert, når det bliver gentaget, og på samme måde kan en lampe ændre identitet efter lang tids observation. Det er denne form for forstyrrelse, jeg gerne vil give plads til”.

Man bør navngive med omhu
Denne ambition bygger på et grundlæggende ønske om, at kunsten skal sige mere om den der ser på værket end om noget andet.

“Mine billeder skal gerne sige mere om dig end om mig. Grundlæggende er der ingen rigtig måde at betragte mine fotografier på.
Det er også det, der ligger til grund for min brug af værkernes titler, som udpeger en retning. Måske er de det eneste redskab til at fremlægge mine tanker”.

“Men man skal passe på med at navngive. Der er altid risiko for, at jeg vælger den forkerte titel. Især for andre.
Nogle gange tvinger en titel beskueren til at se noget andet, end det, de ville eller burde. Titler kan både udvide, men rummer også altid en fare til at indskrænke værket”.

Yellow Roses, Timotheus Tomicek/Kägi, 2009.
Yellow Roses, Timotheus Tomicek/Kägi, 2009.
From Behind, Timotheus Tomicek, 2010.
From Behind, Timotheus Tomicek, 2010.

Det man ser er ikke altid sandheden
Derfor frasorterer Tomicek også altid de fotografier, som kun går i én retning. Der skal altid figurere mere end bare et enkelt budskab i et billede. Det skal være kontroversielt for at virke, og det skal give plads for det personlige tankespind.

“Ved at afbilde virkelighedens små situationer vækker man muligheden for at forskubbe balancen mellem det sande og virkelige. Når fotografier forsøger at vise realiteten på en objektiv måde, så lyver de for os. For vi ved, at der altid er tale om subjektive perspektiver”.

“Jeg vil gerne forsøge at vende op og ned på vores forventninger om, hvad der er sandt i et billede. For eksempel kan jeg godt lide de situationer, som ser falske og opstillede ud, men som reelt er helt naturlige uden at være iscenesat.”

Point of View Nr. 2, Timotheus Tomicek, 2007. Der er aldrig bare ét, men altid utallige mulige perspektiver på verden.
Point of View Nr. 2, Timotheus Tomicek, 2007. Der er aldrig bare ét, men altid utallige mulige perspektiver på verden.
Den uhyggelige almindelighed
Det er på denne grænse mellem kunstigt og naturligt, Tomicek placerer sine billeder. Og netop ved at lade det simple og umiddelbare danne baggrund for motiverne, kan han lege med forskydninger af det almindelige i en grad, hvor hverdagens velkendte rutiner synes fremmede og ikke længere ligner sig selv.

Spørgsmålet om, hvornår det almindelige bliver almindeligt i en grad, så det vækker gru, optager kunstneren og får ham til at afslutte sine refleksioner med følgende ord:

“Dét, som ligger lige for, er truende nok i sig selv. Derfor vil jeg heller ikke fotografere det, som er svært at finde”.

“En mand, som går rundt på gaden med en mango på sit hoved kan godt være interessant, men han er for oplagt. For mig at se har den tilsyneladende banalitet nok attraktion i sig selv. Den behøves ingen pynt.”

Timotheus Tomicek (f. 1978 i Wien) har studeret fotografi, film og visuel kunst og har en kandidatgrad fra Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Han er vinder af flere kunstpriser og har udstillet i bl.a. London, Berlin, Bratislava og New York.

Billedserie

Udstilling

Something Human

28 maj 2010 27 jun 2010

Timotheus Tomicek

Galleri Image
Se kort og tider

Del artiklen

'Forført af almindelighed'

Facebook